Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Arktisen aikavaelluksen Tähti- ja revontulipäivät kutsuvat Utsjoelle

13.3.2023

Taivaallinen yleisötapahtuma Tähtipäivät saapuu tänä vuonna Utsjoelle nimellä Arktisen aikavaelluksen Tähti- ja revontulipäivät / Árktalaš áigevánddardeami Náste- ja guovssahasbeaivvit. Tähtitieteestä kiinnostunut yleisö, tähtitieteilijät ja -harrastajat kohtaavat Hotelli Utsjoen tiloissa 17.–19.3. Tapahtuman järjestää utsjokelainen tähtitieteellinen yhdistys Ohcejoga Utsjoen Ursa yhteistyössä Tähtitieteellinen yhdistys Ursan kanssa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Arktisen aikavaelluksen Tähti- ja revontulipäivät viittaa jo nimenä siihen, että tapahtumasta löytyy useita teemoja, Ohcejoga Utsjoen Ursan puheenjohtaja ja tapahtuman pääjärjestäjä Juhani Harjunharja lupaa.

Tapahtuma pyörii vahvasti Utsjoelta löytyvän Arktinen aikavaellus -luontopolun ympärillä. Aikavaellus vie vaeltajan tunturipoluille, luonnon keskelle – mutta samalle se vie hänet aikajanalle, vaeltamaan läpi aikakausien. Jokainen metri polulla vie vaeltajan miljoona vuotta ajassa eteenpäin, tai taaksepäin.

"Tapahtuman eri päivien teemat ovat 'Kaiken alku – ja räjähdys', 'Nykyisyys menneisyyden jatkumona' ja 'Kaiken loppu tulevaisuutena'", Harjunharja kertoo. "Tutustumme myös Arktisen aikavaelluksen reittiin karttojen ja maastossa käynnin avulla. Tässä vaelluksessa on apuna astrobiologi Kirsi Lehto."

Lehto ja Harjunharja ovat toimineet alusta asti yhdessä Arktisen aikavaelluksen suunnittelun ja toteuttamisen kanssa. Mukana polun suunnittelussa on ollut myös Metsähallitus.

"Otsikossa on seuraavaksi sana 'tähti–...', jonka johdosta tähdet eri muodoissaan sisältyvät päivien kosmiseen ohjelmaan", Harjunharja kertoo. Tähtitieteen tuoreimpia kuulumisia tapahtumassa kertoo tähtitieteilijä Harry Lehto.

Yksi ohjelman kohteista on kotigalaksimme Linnunradan keskuksesta löytyvä, supermassiiviseksi mustaksi aukoksi paljastunut kohde Sagittarius A* (joka luetaan 'Sagittarius A tähti'). "Tässä meitä opastaa mustien aukkojen suomalainen 'johtotähti' Tommi Tenkanen", Harjunharja veistelee.

Revontulet ovat luonteva osa Ylä-Lapissa järjestettävän tapahtuman ohjelmaa. Revontulista kertoo Sodankylän Geofysikaalisen observatorion SGO:n johtaja Eija Tanskanen. Revontulien tutkimus liittyy myös ensimmäiseen lappilaiseen satelliittiin, jota ohjelmassa esittelee LappiSat-ohjelman projektivastaava Jouni Envall SGO:lta.

Tieteen lisäksi tapahtumassa nähdään myös taidetta, Harjunharja lupaa. "Tarkoitus on tarjota osallistujille myös taidetta muun muassa lumen ja valon avulla Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan professori Mirja Hiltusen johdolla. Lisäksi tähtitaivas revontulineen on innoittanut paikallisia musiikin tuottamiseen. Tässä meitä vie musiikin maailmaan Jenni Lind yhdessä Mayun, kuoron ja koululaisbändin kanssa."

Tapahtumasta löytyvät myös mm. Ursan kirjamyyntipiste sekä planetaario, jossa järjestetään esityksiä lauantaina.

Lähes vuosittaisena tapahtumana jo vuodesta 1971 järjestetty Tähtipäivät on ollut pandemian johdosta vuosia tauolla. Juhani Harjunharja odottaa perinteen jatkumista innolla.

"Tokihan tähdellistä olisi se, jos ihmiset huomaisivat ajattelevansa välillä myös suuria, jopa kaikkeuden kokoisiakin ajatuksia", hän pohtii. "Niistä sitten voisi kirvota kysymyksiä itse kullekin esiintyjälle tieteen ja taiteen osalta."

Täysin maksuton tapahtuma aukeaa hotelli Utsjoen tiloissa perjantai-iltana klo 18. Keitä Juhani Harjunharja odottaa tapahtumaan?

"Tapahtuma on suunnattu melkein kaiken ikäisille ihmisille, vaikka olisihan toki mukavaa, jos jokunen porokin ilmestyisi paikalle."

---

Tähtipäivät on tähtitiedettä ja tähtiharrastusta esittelevä yleisötapahtuma, jota on järjestetty jo vuodesta 1971 lähtien. Tähtipäivät järjestetään paikallisen tähtiyhdistyksen ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursan yhteistyönä.

Ohcejoga Utsjoen Ursa on utsjokelainen tähtiharrastajien yhdistys.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry on Suomen suurimpia tieteellisiä seuroja. Sen tarkoituksena on tarjota jäsenilleen ja yleisölle selkeä ja nykyaikainen käsitys maailmankaikkeudesta, toimia tähtitieteen ja lähialojen harrastuksen edistämiseksi sekä edistää alansa kouluopetusta ja aikuiskasvatusta. Ursa kustantaa tähtitieteen ja lähitieteiden kirjallisuutta sekä julkaisee Tähdet ja avaruus –lehteä.

Tähtipäivät 17.–19.3.2023