Koko maassa vietetään Tähtiharrastuspäivää 31.8.

29.8.2019

Tähtiharrastuspäivän ajankohdaksi on valittu hetki, jolloin illat alkavat vähitellen tummentua ja ihmiset etsivät syksyn alkaessa uusia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Päivä onkin mainio hetki tutustua tähtitieteen ja taivaan tarkkailun kiehtovaan maailmaan.

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä. Sitä vietetään elokuun viimeisenä lauantaina. Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

Tähtitaivas kiinnostaa suomalaisia, ja maamme on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ja väkilukuun suhteutettuna tähtiharrastuksen kärkikaartia. Suomessa toimii valtakunnallisesti toimivan Tähtiteteellinen yhdistys Ursan lisäksi nelisenkymmentä pienempää paikallisyhdistystä.

Monet tähtiyhdistykset järjestävätkin Tähtiharrastuspäivän kunniaksi kaikille avointa erityisohjelmaa ja esittelevät toimintaansa. Tähtiharrastuspäivän ohjelmaa järjestetään tänä vuonna Helsingin lisäksi Järvenpäässä, Kouvolassa, Lahdessa, Salossa ja Turussa.

Tähtiharrastusyhdistykset haluavat rohkaista myös yksittäisiä henkilöitä esittelemään harrastustaan. Tule mukaan! Miltä näyttää juuri sinun tähtiharrastuksesi? Jaa parhaita kokemuksiasi, tähtikuviasi tai vinkkejäsi Instagramissa ja Twitterissä hashtagilla #tähtiharrastuspäivä ja tutustu toistenkin harrastukseen. Kutsu perhe ja naapurit tähtitaivaan alle katsomaan ylös maailmankaikkeuteen. Tähtitaivas kuuluu kaikille, nautitaan siitä yksin tai yhdessä! Hyviä pimeitä havaintopaikkoja voi etsiä esimerkiksi Ursan havaintopalvelu Taivaanvahdin pimeiden paikkojen kartalta.

Tutustu päivän ohjelmaan tarkemmin

Pimeät havaintopaikat Taivaanvahdissa

Kuva 1. Tähtiharrastuspäivän virallinen logo (png, pdf) logopankki
Kuvan selitys: Tähtiharrastuspäivän logo

Kuva 2. Tähtiharrastuksen esittelyä jpg Kuva © Ursa
Kuvan selitys: Merkuriuksen ylikulkua seurattiin yleisönäytöksessä Helsingin Kaivopuistossa 2016.

tiedottaja, Ursa