Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Ursan Avaruusviikko kouluille 20.–24.3.2023

Monessa koulussa käsitellään opetuksessa keskitetysti avaruusasioita jollakin viikolla. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa järjestää 20.–24.3.2023 alakouluille suunnattua, koulu-tv-tyyppistä ohjelmaa, jota voi käyttää avaruuteen liittyvän opetuksen tukena. Maksuttomat, kaikille avoimet lähetykset tulevat säilymään verkossa ja niitä voi käyttää opetuksen tukena myös myöhemmin.

Kevään 2023 Avaruusviikko on ensimmäinen laatuaan, ja siitä saadun kokemuksen ja palautteen perusteella tulevia Avaruusviikkoja ja niiden sisältöä puntaroidaan tarkemmin.

Lähetä palautetta Avaruusviikosta »

Lisätietoja

Anne Liljeström
toiminta- ja tiedotussuunnittelija
09 6940 4010
anne.liljestrom (a) ursa.fi

Avaruusviikon ohjelma

Kaikki Avaruusviikon ohjelma lähetetään YouTubessa Ursan kanavalla youtube.com/c/ursafi/live.

Ohjelma koostuu kahdentyyppisestä sisällöstä: videotuokiot ovat lyhyitä, tietoiskutyyppisiä johdatuksia kulloinkin käsiteltävään aiheeseen. Kysy mitä vain -tunti on vapaamuotoisempi ja osallistava lähetys, jossa Ursan asiantuntijat ovat läsnä ja vastaavat suullisesti heille chatissa esitettyihin kysymyksiin.

Ohjelman lähetysaika ja kesto

Alakoulun alimmille luokille tarkoitettu ohjelma lähetetään klo 9.15 ja se on kestoltaan lyhyempää: yksi videotuokio kestää 5–10 minuuttia. Klo 11.10 lähetetään alakoulun ylemmille luokille sopivampaa ohjelmaa. Yksi videotuokio kestää 15–20 minuuttia. Kaikki tietenkin saavat halutessaan katsoa kaikkia sisältöjä!

Lisäksi joka päivä järjestetään avoin kyselytunti erikseen alemmille ja ylemmille luokille. Kyselytunti kestää koko oppitunnin ajan, ja sitä voi seurata niin pitkään kuin haluaa. Tunnilla voi kysyä avaruudesta ja tähtitaivaasta aivan mitä haluaa.

Perjantaina 24.3. klo 17.00 alkaen järjestetään myös lapsille tarkoitettu Virtuaalinen tähtiretki, jonne oppilaat voivat osallistua vanhempiensa kanssa niin halutessaan. Lue lisää Virtuaalisista tähtiretkistä »

Ohjelma aloitetaan hieman tunnin alkamisen jälkeen, jotta luokat ehtivät asettua. Oppilaille ehtii ehkä myös antaa hieman alustusta aiheeseen. Videotuokion jälkeen oppitunnilla ehtii keskustella vielä aiheesta ja esittää halutessaan kysymyksiä chatissa.

Ohjelmaan osallistuminen

Avoimeen kyselytuntiin voi osallistua YouTuben chatissa, ja oppilaat (tai opettajat oppilaiden puolesta) voivat esittää sitä kautta kysymyksiä. Ursa päivystää chatissa myös videotuokion jälkeen, ja siellä voi esittää videoon liittyviä kysymyksiä. Vastauksen voi saada halutessaan kirjallisena tai kameran välityksellä. Videotuokioon liittyviä kysymyksiä voi tietysti esittää myös avoimella kyselytunnilla.

Avaruusviikon ohjelma

Alkupäivän ohjelma on räätälöity vaikeustasoltaan erityisesti alakoulun alemmille ja loppupäivän ohjelma alakoulun ylemmille luokille. Kaikki saavat tietysti halutessaan katsoa kaikkea.

klo ma 20.3. ti 21.3. ke 22.3. to 23.3. pe 24.3.
9.15 Mustat aukot Aurinkokunta Kuu Mitä taivaalla näkyy nyt? Eksoplaneetat
10.00 Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain
11.10 Mustat aukot Aurinkokunta Mitä aine on? Valon salaisuudet Maailmankaikkeus
12.00 Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain Kysy mitä vain

Mustat aukot (Anne Liljeström) ma 20.3. klo 9.15 ja 11.10

Mustat aukot ovat yksiä jännimmistä avaruuden kohteista, mutta mitä ne oikeastaan ovat? Ovatko ne vaarallisia, ja voiko niihin pudota?

Aurinkokunta (Jonna Rintamäki / Santeri Manninen) ti 21.3. klo 9.15 ja 11.10

Esityksessä tutustutaan Aurinkokunnan kohteisiin, kuten planeettoihin, kuihin, komeettoihin ja asteroideihin. Onko Aurinkokunnassamme kenties tapahtumassa jotain mielenkiintoista lähiaikoina?

Kiertolaisemme Kuu (Jonna Rintamäki) ke 22.3. klo 9.15

Mikä Kuu on ja miten se syntyi? Entä vaikuttaako Kuu jotenkin meidän elämään maapallolla? Miksi näemme aina saman puolen Kuusta?

Mitä aine on? (Tytti Varmavuo-Häikiö) ke 22.3. klo 11.10

Aine koostuu pienen pienistä rakennuspalikoista, atomeista. Niiden sisällä on kuitenkin vieläkin pienempiä osia. Mitä atomin sisältä löytyy?

Mitä taivaalla näkyy nyt? (Tuukka Perhoniemi) to 23.3. klo 9.15

Tervetuloa tähtiretkelle! Mitä kaikkea tähtitaivaalla oikeasti näkyy? Miltä planeetat näyttävät ja mitkä niistä ovat juuri nyt taivaalla? Mitä taivaalla tapahtuu ennen nukkumaanmenoaikaa ja sen jälkeen? Retkellä tutustutaan illan tähtitaivaaseen ja jutellaan osallistujia askarruttavista kysymyksistä.

Valon salaisuudet (Santeri Manninen) to 23.3. klo 11.10

Tähtitaivas näyttää eri laiselta katsottuna eri valon aallonpituusalueilla. Miksi eri taajuuksilla näkee eri asioita? Miltä tähtitaivas näyttää katsottuna muulla kuin näkyvällä valolla? Ja miksi James Webb -avaruusteleskooppi käyttää havaitsemiseen juuri infrapunasäteilyä? Esityksessä saadaan selvyyttä valon eri puoliin ja eri tavoin näkyviin kohteisiin.

Eksoplaneetat (Santeri Manninen) pe 24.3. klo 9.15

Miten muuta tähteä kuin Aurinkoa kiertäviä planeettoja löydetään? Minkälaisia maailmoja sisältyy nyt tunnettuun viiteentuhanteen eksoplaneettaan. Lymyääkö jossain kenties Maapallon kaksonen? Esityksessä tutustutaan eksoplaneettojen etsimiseen ja tutkimuksen tuloksiin.

Maailmankaikkeus (Anne Liljeström) pe 24.3. klo 11.10

Maailmankaikkeuteen voi nähdä öisin, kun taivas on pilvetön. Mutta mitä kaikkea sieltä löytyy? Kuinka suuri ja vanha se on? Onko se ääretön?