Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Ursaan tulee päivittäin useita yhteydenottoja. Soittajaa tai sähköpostin lähettäjää askarruttavat usein tietyt, toistuvat aiheet. Tässä on pyritty vastaamaan joihinkin yleisiin kysymyksiin.

Mitä tähtitieteilijä tekee?

Tästä aiheesta blogaajamme Mikko Tuomi on kirjoittanut kattavan postauksen. Teksti löytyy täältä.

Mitä taivaalla näkyy?

Mikä on se etelän suunnalla näkyvä kirkas tähti? Milloin Saturnus näkyy taivaalla? Näihin ja moniin muihin taivaankohteita koskeviin kysymyksiin löytyy usein vastaus Ursan interaktiivisesta tähtikartasta tai sen mobiiliversiosta. Kannattaa vilkaista myös Taivaalla-sivuilta, mitä taivaalla voi eri kuukausina nähdä.

Näin epätavallisen kirkkaan tähdenlennon, mikä se oli?

Meteorit eli tähdenlennot syntyvät, kun hiekanjyvän kokoiset tai pienemmät (0,01-10 g) kappaleet törmäävät maapallon ilmakehään, jolloin ne palavat. Suuremmat kappaleet hehkuvat mmuutaman sekunnin ajan kirkkaina tulipalloina eli bolideina, ja usein niillä näkyy myös häntä. Ilmakehään syöksyvä kappale alkaa hehkua tavallisesti noin 100 kilometrin korkeudella ja noin 60-80 kilometrissä koko kappale on jo höyrystynyt kokonaan. Kaikkein suurimmat kappaleet saattavat selvitä maanpinnalle, jolloin niitä kutsutaan meteoriiteiksi. Voit raportoida omat havaintosi tulipalloista (lomake) ja tähdenlennoista (lomake) Ursan havaintopalvelu Taivaanvahdissa.

Haluaisin ostaa kaukoputken

Mitä kaukoputken ostajan olisi hyvä tietää? Ostajan opas kertoo perusasiat. Minkälaisia kaukoputkia Ursa myy ja mitä ne maksavat? Vastaus löytyy usein verkkokaupasta.

Voinko ostaa tai nimetä tähden?

Maailmalla ja verkossa on valitettavasti paljon yrittäjiä, jotka myyvät ja nimeävät tähtiä. Heidän antamillaan todistuksilla ei ole kuitenkaan mitään arvoa, sillä yhdelläkään yksityisellä yrityksellä tai henkilöllä ei ole valtuuksia tähtien nimeämiseen. Tämä oikeus on vain Kansainvälisellä tähtitieteellisellä unionilla (IAU, International Astronomical Union).

Edes IAU ei kuitenkaan nimeä tähtiä ihmisten tai yristysten nimien mukaan. Komeetat ja pikkuplaneetat ovat lähes ainoita taivaankappaleita, joille annetaan elävien ihmisten nimiä. Komeetat saavat nimensä löytäjän mukaan. Pikkuplaneetoilla nimeämisoikeus on yleensä kappaleen löytäjällä, kunhan kappaleen rata saadaan tarkasti laskettua.

Entäs jos antaisitkin lahjaksi vaikkapa planisfäärin tai veisit ystäväsi vierailulle Ursan tähtitorniin?

Ks. IAU:n usein kysytyt kysymykset tähtien nimeämisestä (engl.).

Liittyvätkö horoskoopit jotenkin tähtitieteeseen?

Kirkkaimpien planeettojen ja Auringon kulku eläinradalla näyttäytyi muinaisille kansoille mielenkiintoisena ja selittämättömänä ilmiönä. Erityisesti Kaksoisvirtainmaassa eläinrataan ja sen tähdistöihin liitettiin uskonnollisia merkityksiä. Taivaankappaleita pidettiin joko jumalina tai jumalten edustajina. Niiden kulloinenkin sijainti eri tähdistöissä vaikutti pappien ja ennustajien silmissä merkitykselliseltä maanpäällisten tapahtumien kannalta.

Nykyisin emme enää pidä taivaankappaleita jumalina. Tunnemme tähtien ja planeettojen koostumuksen, ja fysiikan lait kertovat meille miten ja miksi ne liikkuvat taivaan halki. Tiedämme myös, että tähtitaivaan asento on 2000 vuoden aikana muuttunut niin, etteivät horoskooppimerkit enää ole ajan tasalla. Horoskooppimerkkien tarkoitushan on ilmaista, missä tähdistössä Aurinko sijaitsi syntymähetkellä. Monessa tapauksessa merkki ei kuitenkaan enää osu oikeaan.

Linkkejä