Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Uutelan Tähtipolku rohkaisee ulkoilemaan pimeässä

27.11.2019

Lähtisitkö ulkoilemaan, vaikka on jo pimeää? Haluaisitko nähdä tähtitaivaan? Luontohetkiblogi ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursa järjestävät Vuosaaren Uutelaan koko perheelle sopivan, heijastimilla merkityn Tähtipolun, joka aukeaa yleisölle 1.12.

Iltojen hämärtyessä yha aikaisemmin, tekee mieli jäädä viettämään aikaa kodin lämpöön ja valoon. Ulkoiluharrastus voi jäädä tauolle.

”Haluan rohkaista perheitä ulos luontoon liikkumaan myös vuoden pimeimpään aikaan. Lähiluonto on ihmeitä täynnä ja seikkailu voi löytyä ihan kulman takaa kun katsoo ympärilleen”, kertoo Luontohetkiblogin kirjoittaja, biologi ja ympäristökasvattaja Mira Lainiola.

”Kaupungissa asuva ei välttämättä näe juurikaan tähtiä”, hän kuvailee. ”Retki pimeään haastaa omia tuntemuksia ja kirkas tähtitaivas on kaupunkilaiselle aina elämys.”

Lainiola teki viime talvena yksinkertaisen heijastinpolun lähimetsäänsä. ”Polulla oli luontoaiheisia tehtävärasteja ja vieraskirja”, hän kertoo. ”Lisäsin polun tiedot karttoineen paikalliseen Facebook -ryhmään jossa se keräsi mukavasti huomiota.”

Tänä vuonna Lainiola halusi hyödyntää jo valmiiksi suosittua ulkoilureittiä, joka tavoittaisi ulkoilijoita ja perheitä vielä paremmin. Näin syntyi idea Uutelan ulkoilualueelle järjestettävästä Tähtipolusta.

Tähtitaivas meren yllä

Uutelan Tähtipolku alkaa Kahvila Kampelan luota Nuottaniementieltä eli Uutelan rantareitin alkupäästä. Noin kilometrin mittainen Tähtipolku kuljettaa Niemenapajan tulipaikalle. Reitti on viitoitettu maastoon neonkeltaisella heijastinnauhalla.

Matkan varrelta löytyy kuvittaja Maria Ilvosen toteuttamia uniikkeja tähtikuvioeläimiä. Tähtikuvioeläimet vartioivat Tähtitieteellinen yhdistys Ursan laatimia avaruusaiheisia tehtäviä ja pimeään rohkaisevia tähtirasteja. ”Heijastimien etsiminen taskulampun valokeilaan on kuin aarrejahtia”, Lainiola kuvailee.

Uutelan tulipaikoilla ei ole nuotiopuita valmiina, mutta lähtöpisteen luona kelluva Helsingin saunalautta innostui ottamaan niitä myyntiin Lainiolan pyynnöstä. ”Uutelan valtteja ovat kilometrin mittainen seikkailu pimeässä, mahdollisuus nuotieväiden lämmittämiseen niemessä ja meren yllä avautuva tähtitaivas”, hän kertoo.

Tähtiretkeä suunnittelevan kannattaa tutustua ennakkoon sääennusteeseen. Pilvinen sää estää tähtien näkemisen, mutta suunniteltua retki-iltaa ei kannata perua. ”Luonnosta löytyy aina jotain jännää”, Lainiola huomauttaa.

Pilvisellä säällä voi tähtibongauksen sijaan tarkkailla illan pimenemistä ja pilvistä heijastuvaa asutuksen hukkavaloa sekä tutkia, miten näköaisti toimii pimeässä.

Tärkeä pimeys

Pimeys on tärkeää sekä luonnolle että ihmisellle. Se säätelee vireystilaa ja unta.

”Ursa on kampanjoinut viime vuosina pimeiden ja tähtitaivaankatseluun soveltuvien paikkojen löytämiseksi”, kertoo Tuukka Perhoniemi Tähtitieteellinen yhdistys Ursasta.

”Tähtipolku toteuttaa tätä samaa ideaa: kannustaa ihmisiä ulos myös pimeän aikaan, kokemaan luontoa ja katselemaan tähtiä, tekemään huomioita omasta lähiympäristöstään.”

Helsingin kaupunki tekee juuri nyt ranta-alueiden ja muiden alueiden valaistussuunnitelmia, joihin sisältyy myös pimeiksi jätettäviä paikkoja. ”Voimme Tähtipolun avulla kiinnittää huomiota kaupunkiluonnon moninaisuuteen tästäkin näkökulmasta tavalla, joka on kaikille mukava”, Perhoniemi kertoo.

Talvikaudella aikaisin laskeutuva hämärä kannattaa hyödyntää, jolloin lapsetkin ehtivät mukaan tähtiretkelle. Jos talven pimeä aika saa tunnelman alavireiseksi, luonnossa liikkuminen auttaa, Lainiola lupaa.

Tähtipolulla tapahtuu

Uutelan Tähtipolku aukeaa yleisölle sunnuntaina 1.12. Sillä on Helsingin kaupungin myöntämä lupa tammikuun loppuun. Polkua huolletaan vapaaehtoisten toimesta ja se on paikoillaan niin kauan, kuin se pysyy siistinä.

Polulla järjestetään kaikille avoin Tähti-ilta lauantaina 7.12. klo 17–20. Tuukka Perhoniemi toimii tapahtumassa Ursan tähtioppaana, jolta voi kysyä tähtitaivaasta mitä vain. Tapahtumaa sponsoroivat Kahvila Kampela, joka tarjoaa nopeimmille glögiä, ja Aurinkolahden K-market tarjoaa makkaraa ja mehua.

Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin. Istumapaikkoja on rajallisesti ja poluilla liikutaan omalla vastuulla. Poluilla ei ole talvikunnossapitoa. Ota mukaan lämmintä vaatetta ja taskulamppu sekä halutessasi istuinalusta.

Uutelan Tähtipolku Facebookissa

Tähti-illan tapahtuma Facebookissa

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Kuva 1. Tähtipolun rasteilla on kuvittaja Maria Ilvosen tähtikuvioeläimiä. Kuva © Maria Ilvonen. Huom! Piirtäjän nimi mainittava kuvan käytön yhteydessä, kuvan käyttö sallittu vain Tähtipolusta kertovien juttujen yhteydessä.
Lataa kuva (jpg)