Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Psst! Opettaja! Tiesithän myös Ursan alakouluille suunnatusta Avaruusviikosta alkuvuonna 2024?

Lue lisää siitä täällä!

Ursan liikkuva planetaario

Ursan planetaario on puhallettava kangaskupu, jonka sisälle heijastetaan tähtitaivas. Planetaarion voi tilata esimerkiksi kouluun opetuksen elävöittämiseksi tai muihin tilaisuuksiin mielenkiintoiseksi ohjelmaksi -- planetaario ohjaajineen saapuu sinne, minne se tilataan.

Esitykset

Planetaarioesitys on mahtava elämys, joka tarjoaa ajanmukaisen käsityksen maailmankaikkeudesta. Valojen sammuessa planetaarion sisällä paljastuu kosmos pienoiskoossa: silmien tottuessa pimeään taivaalta erottuu tuhansittain tähtiä sekä muita avaruuden olioita.

Esityksissä voidaan helposti käsitellä yötaivaan ilmiöitä ja perusasioita Kuun vaiheista tähtien liikkeisiin. Niissä voidaan neuvoa myös, miten planeetat, galaksit ja muut kohteet voi löytää taivaalta. Esitykset muuttuvat sen mukaan, mitä taivaalla kulloinkin on näkyvissä. Esityksiä voidaan myös helposti muokata toivomusten pohjalta.

Tilantarve

Planetaario on helppo kuljettaa ja nopea pystyttää. Se voidaan pystyttää vain sisätiloihin. Käyttövalmiina se vaatii 7 x 7 metriä lattiapinta-alaa ja noin 3,4 metriä vapaata korkeutta. Paras paikka planetaariolle on hiljainen ja pimennettävissä.

Esityksiin mahtuu noin 25 henkilöä kerralla. Planetaarioon pääsee pyörätuolilla ja esityksiä pidetään myös ruotsiksi, englanniksi ja espanjaksi. Planetaariota ei suositella alle 5-vuotiaille.

Planetaarioesityksen hinta

30 minuutin näytös 60 euroa
45 minuutin näytös 85 euroa
Pystytys 60 euroa
Ajomatka 0,55 euroa / km
Ajoaika 22 euroa / h

Hinnat sisältävät arvonlisäveron (24 %).

Vuokraaminen omaan käyttöön

Voit vuokrata Starlab-planetaarion omatoimiseen käyttöön myös ilman planetaario-ohjaajaa. Planetaarion käyttöohjeesta löytyvät ohjeet planetaarion käyttöön ja pystytykseen sekä vinkkejä näytöksen pitämiseen. Voit myös lukea ja tulostaa tästä Sakari Lehtisen laatiman Tähtitaivaan tarinoita -vihkosen. Vihkonen sisältää planetaarionäytöstä varten koottua tietoa ja myyttisiä tarinoita tähdistöistä. Tarvitset tätä varten Adobe Acrobat -ohjelman, jonka voit ladata koneellesi ilmaiseksi verkosta.

Starlab-planetaario omatoimiseen käyttöön ilman planetaario-ohjaajaa maksaa ensimmäiseltä vuorokaudelta 70 euroa ja seuraavilta 50 euroa. 5-7 vuorokauden lainoista laskutetaan viiden vuorokauden mukaan. Planetaario voidaan toimittaa Matkahuollon linja-autorahtina. Asiakas maksaa rahdin (yhtensä n. 135 euroa). Ursa laskuttaa lisäksi toimituskuluina 25 euroa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron (24 %) ja ovat voimassa 1.1.2015 alkaen.

Lisätiedot ja varaukset

Tutustu planetaarioon tarkemmin kuvasivulla.

Varaa planetaario puhelimitse Ursan toimistolta arkisin kello 10–16, puhelin (09) 684 0400 tai sähköpostilla. Varaukset sekä lisätietoja näytöksistä, planetaariosta ja sen varaamisesta saat Jonna Rintamäeltä (etunimi.sukunimi@ursa.fi).