Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tuoreimmat kirjoitukset

Teoreettinen fyysikko Syksy Räsänen kirjoittaa universumin rakenteesta, sen rakennuspalikoista ja säännöistä kaiken takana.

cURL error 28: Operation timed out after 10001 milliseconds with 0 bytes received

Planeettageologi ja kraatteritutkija Teemu Öhman käsittelee teksteissään aurinkokunnan kiinteäpintaisia kappaleita kokoon ja määritelmään katsomatta.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/svc/wwwcont/wwwursafi/fileadmin/ursa2010/script/simplepie/SimplePie.compiled.php on line 1837

A feed could not be found at `https://www.ursa.fi/blogi/kraatterin-reunalta/rss`; the status code is `200` and content-type is ``

Terveisiä kiertoradalta -blogia (ent. Avaruustuubi) kirjoittaa pitkän linjan tiedetoimittaja Jari Mäkinen. Jarin ominta alaa ovat miehitetyt ja miehittämättömät avaruuslennot ja luotainhankkeet.

cURL error 28: Operation timed out after 10003 milliseconds with 0 bytes received

Eksoplaneettatutkija Mikko Tuomi kirjoittaa eksoplaneetoista, niiden ominaisuuksista ja havainnoinnista, ja pohtii myös elämän edellytyksiä niiden pinnalla.

Vedestä on pienet planeetat tehty
22.10.2024, kirjoittaja Mikko Tuomi

Vesi on maailmankaikkeuden yleisin yhdiste ja sitä on kirjaimellisesti aivan kaikkialla jo omassa aurinkokunnassamme. Vaikka puhumme oman maailmamme kohdalla sinisestä planeetasta, viitaten sen...

Tähtikuvaaja Pirjo Koski kirjoittaa revontulista, myrskyilmiöistä, valaisevista yöpilvistä, yömaisemista ja niiden valokuvaamisesta.

A feed could not be found at `https://www.ursa.fi/blogi/tarinoita-taivasalta/feed/`; the status code is `200` and content-type is ``

Ursan tiedottaja Anne Liljeström taustoittaa avaruuden ilmiöitä sekä ottaa tarvittaessa käsittelyyn tähtitiedeuutisten väärinkäsitykset ja taustat, jotka muuten saattaisivat jäädä kertomatta.

Päivätaivaan Kuu
4.6.2024, kirjoittaja Anne Liljeström

Meille monille on opetettu, että Kuu näkyy yöllä ja Aurinko päivällä, piste. Siksi jotkut saattavat edelleen yllättyä, kun Kuu kehveli kelluukin päivätaivaalla. Mitä ihmettä?

Hämmennys ei...

Vanhemmat blogit

Blogin kirjoittaminen on päättynyt. Kasvivirologi Kirsi Lehto syventyy astrobiologiaan. Mitä elämä on? Voisiko sitä löytyä avaruudesta?

Blogin kirjoittaminen on päättynyt. Taivaan ihmeet kunnon rajuilmasta revontuliin ja haloilmiöistä yötaivaaseen maiseman yllä houkuttavat tähtiharrastaja Emma Bruusin kamera kourassa pihalle yhä uudelleen.