Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tue ursaa

Tähtitaivas nyt

Bongaa 100 -haaste

Ympäristömme on täynnä jänniä juttuja, jotka jäävät meiltä helposti huomaamatta! Ursan 100-vuotisjuhlahaasteessa bongataan sata ilmiötä yö- ja päivätaivaalta. Mukana on myös veikeitä havaintoja maailmankaikkeuden luonteesta, jotka kuka tahansa voi tehdä. Aikaa on vuoden 2021 loppuun.

Pimeät havaintopaikat

Taivaanvahdin kartalle kerätään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Katso lähiseutusi pimeät paikat tai lisää kartalle omat paikkavinkkisi. Kartalle kerätään vain julkisia paikkoja jonne on vapaa pääsy.

Podcast: Tähtitaivas nyt

Syyskuun 2021 avaa heti 1.9. keskiyön jälkeen normaalisti vaatimaton aurigidien tähdenlentoparvi, jolle ennustetaan tänä vuonna lyhyttä aktiivisuushuippua. Syyskuu on parasta aikaa havaita Linnunrataa, ja taivaalta voi löytää myös Andromedan galaksin.

Syyskuu: Aurinko ja Kuu

Syyskuussa pimeys laskeutuu kesän jälkeen ensimmäistä kertaa koko maassa. Syyspäiväntasaus on 22.9. Uusikuu on 7.9. ja täysikuu 21.9.

Syyskuu: Planeetat

Jupiter ja Saturnus ovat iltataivaalla, mutta varsin matalalla. Muita paljain silmin näkyviä planeettoja ei taivaalla nyt ole. Uranus on aamutaivaalla ja Neptunus oppositiossa.

Syyskuu: Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Aurigidit on normaalisti hyvin vaatimaton tähdenlentoparvi, mutta tänä vuonna sille ennustetaan lyhyttä aktiivisuuspiikkiä heti 31.8./1.9. puoliyön jälkeen.

Syyskuu: Ilmakehän ilmiöt

Syyskuulle tyypillisiä ilmiöitä ovat sateenkaaret, sumuilmiöt, kangastukset ja revontulet.

Linnunrata

Pimeän laskeutuessa Linnunradan himmeänä hohtava vyö kulkee taivaankannen yli lounaasta koilliseen. Kelmeä hehku on kaukaisten tähtien yhteensulautunutta valoa. Kiikarilla ja kaukoputkella katsottaessa se hajoaa erillisiksi tähdiksi. Kaupunkien valoissa Linnunrata ei erotu, mutta pimeällä maaseudulla kuuttomana yönä se on komea näky.

Kesäkolmio syystaivaalla

Syyskaudella etelätaivasta hallitsee ns. Kesäkolmio, jonka muodostavat Joutsenen Deneb, Lyyran Vega ja Kotkan Altair.

Tähtikartta

Avaa uuteen ikkunaan

Taivaalla tänään

Tapahtumat

• Kuu lähellä Uranusta yöllä 24./25.9.
  • Kuu lähellä Plejadeja yöllä 25./26.9.

Kuun vaihe (klo 14)