Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitaivas nyt

Pimeät havaintopaikat
Taivaanvahdin kartalle kerätään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Katso lähiseutusi pimeät paikat tai lisää kartalle omat paikkavinkkisi. Kartalle kerätään vain julkisia paikkoja jonne on vapaa pääsy.

Podcast: Tähtitaivas nyt
Mitä taivaalla tapahtuu syyskuussa? Syksyn ensimmäisessä Tähtitaivas nyt -podcastin jaksossa etsitään taivaalta Linnunrataa ja muita syvän taivaan kohteita, keskustellaan Plutosta ja veikkaillaan revontulien näkymistä tulevana talvena. Tähtitaivas nyt löytyy Applen podcasteista, Spotifysta ja YouTubesta.

Syyskuu: Aurinko ja Kuu
Maanantaina 23.9. klo 10.50 on syyspäiväntasaus. Täysikuu on 14.9.

Syyskuu: Planeetat
Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus näkyvät syyskuun yötaivaalla.

Syyskuu: Meteorit
Syyspäiväntasauksen 23.9. tienoilla ennen aamun valkenemista näkyy eniten sporadisia eli satunnaisia meteoreja. Tämä johtuu maapallon asennosta radallaan Auringon ympäri. Hyvissä olosuhteissa voi näkyä jopa 15 satunnaista meteoria tunnissa.

Syyskuu: Ilmakehän ilmiöt
Syyskuun tyypillisiin ilmiöihin kuuluvat sateenkaaret ja sumuilmiöt, kangastukset sekä revontulet.

Kesäkolmio ja Linnunrata hallitsevat syksyn etelätaivasta
Syyskaudella etelätaivasta hallitsee Kesäkolmio, jonka muodostavat: Joutsenen Deneb, Lyyran Vega ja Kotkan Altair tähdet. Pimeällä havaintopaikalla voi nähdään Linnunradan kaartuvan taivaan yli koillisesta lounaaseen. Sama taivaan asento näkyy pimeän saapuessa aina elokuulta marraskuulle.

Tähtikartta

Helsinki 20.9.2019 klo 20.00

Ilmansuuntien tunnukset pohjoinen (P), länsi (L), etelä (E) ja itä (I) on merkitty kartan reunoille. Taivaanlaki on kartan keskellä.

Mahdolliset paljain silmin näkyvät planeetat on merkitty karttaan kirjaintunnuksin: Merkurius (m), Venus (V), Mars (M), Jupiter (J) ja Saturnus (S). Kuu on merkitty karttaan keltaisella ympyrällä, jonka sisälle on piirretty Kuun vaihe.

Isompi muuteltava tähtikartta »

Taivaalla tänään

Tapahtumat

• Kuu on lähellä Aldebarania yöllä 20./21.

Kuun vaihe (klo 14)