Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Bongaa 100 –haaste kannustaa huomaamaan taivaanilmiöt arjessa

22.1.2021

Tähtitieteellinen yhdistys Ursan 100-vuotisjuhlahaasteessa bongataan sata ilmiötä yö- ja päivätaivaalta. Mukana on myös veikeitä havaintoja maailmankaikkeuden luonteesta, jotka kuka tahansa voi tehdä. Aikaa on vuoden 2021 loppuun.

Oletko koskaan nähnyt maapallon varjoa?

Entä kaksoistähteä? Tiesitkö, että sateenkaarella on useimmiten myös sivukaari? Tai että puiden lehdet voivat toimia neulanreikäkamerana ja siivilöidä maahan lukemattomia pieniä kuvia Auringosta? Oletko koskaan yrittänyt nähdä Venusta siniseltä taivaalta? Tiedätkö, miksi Auringon säteily tuntuu lämpimältä iholla?

Ympäristömme on täynnä jänniä juttuja, jotka jäävät meiltä helposti huomaamatta.

Satavuotias Ursa kutsuu nyt kaikki mukaan bongaamaan sata mielenkiintoista ilmiötä, joista valtaosan voi saavuttaa kotipihalta.

”Mukana on tähtikuvioita, aurinkokunnan paljain silmin näkyvät planeetat sekä kaikenlaisia tähtitaivaalla näkyviä helppoja kohteita, joita monet eivät kuitenkaan ole nähneet. Ja yöbongauksen vastapainoksi haasteessa on myös päivällä näkyviä ilmiöitä, kuten pilvisäteet tai vaikkapa raekuuro”, kertoo Tuukka Perhoniemi Ursasta.

”Kaikki haasteen ilmiöt kertovat tavalla tai toisella planeettamme ominaisuuksista, paikastamme maailmankaikkeudessa, tai meistä itsestämme ihmisinä”, hän kuvailee.

Muutamaa haastavampaa tapausta lukuun ottamatta ilmiöt ovat myös helppoja havaita, kunhan hieman miettii, mistä on kyse, ja seuraa ohjeita. Taivaanilmiöiden bongailussa on helppoa pitää turvavälit, ja sitä voi tehdä yksin luonnon rauhassa.

Haaste sopii soveltuvin osin mainiosti myös koululuokille, ja se tukee opetussuunnitelman sisältöä. Taivaan kohteiden bongailu on luonteva osa modernia ilmiöoppimista.

Koko vuosi bongailua

Ilmiöt kuvauksineen löytyvät vasta avatulta sivustolta bongaa100.fi. Sivustolla voi halutessaan luoda itselleen käyttäjäprofiilin ja pitää kirjaa omista bongauksistaan. Aikaa on Ursan juhlavuoden 2021 loppuun saakka. Kokemuksiaan ja bongauksiaan voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa käyttämällä tunnistetta #bongaa100.

Tärkeintä ei kuitenkaan ole saada koko sadan ilmiön listaa täyteen. Oleellista on haastaa itsensä avaamaan silmät ympäristön tapahtumille ja oivaltaa, mistä niissä on kyse. Siksi jokaisesta ilmiöstä tarjotaan paitsi havainto-ohjeet, myös hiukan lisätietoa. Miksi tämä ilmiö on kiinnostava? Mistä siinä on kyse?

”Ympärilleen katsomalla oppii aina jotain ja maailma avautuu uudella tavalla”, Perhoniemi kuvailee.

Ursan juhlavuoden ohjelmaa tukevat Tieteen tiedotus ry ja Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Kampanjan kotisivu: www.bongaa100.fi

Materiaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Kuvia saa käyttää vain Bongaa 100 -haasteesta uutisoitaessa. Kuvaajan nimi on mainittava kuvan yhteydessä.

Kuva 1. Nuori kuunsirppi Uudessakaupungissa kuvattuna.
Kuva Janne Kari jpg

Kuva 2. Ihmisiä tähtitaivaan alla keväällä 2020. Taivaalla näkyivät Seulaset, Venus ja Kuu.
Kuva Eeva-Kaisa Ahlamo jpg