Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

14.3.2017

Taivaallinen yleisötapahtuma Tähtipäivät saapuu tänä vuonna Saarijärvelle. Tähtitieteestä kiinnostunut yleisö, tähtitieteilijät ja -harrastajat kohtaavat Saarijärven kaupungintalolla 18.-19. maaliskuuta. Tapahtuman järjestää Saarijärven tähtitieteellinen yhdistys Halley -85 r.y. yhteistyössä Tähtitieteellinen yhdistys Ursan kanssa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

"Saarijärven Tähtipäivät ovat eräänlainen tähtiharrastuksen näyteikkuna", kuvailee Erna Elo, Halley-85:n sihteeri. "Ajattelimme ensin olevamme liian pieni yhdistys tällaisen tapahtuman järjestäjiksi ", Elo jatkaa, mutta näin ei onneksi ole. Tapahtumaan on saatu Suomen tähtitieteen alan nimekkäimpiä tutkijoita mm. prof. emer. Esko Valtaoja.

Ohjelma keskittyy kaupingintalolle ja sen välittömään ympäristöön. Viikonlopun aikana kuullaan mm. Valtaojan ja prof. Jukka Maalammen esitelmät. Aiheisiin lukeutuu muun muassa maailmankaikkeuden mittasuhteet, tähtivalokuvaus sekä tähtitieteilijöiden ja -harrastajien yhteistyö.

Kaupungintalolla on myös pieni osasto, jossa voi tehdä tähtitieteeseen ja -harrastukseen sopivia kirja- ja lahjatavaraostoksia sekä tutustua tähtiharrastajien havaintovälineisiin. Molempina tapahtumapäivinä pyörivät myös Ursan planetaarioesitykset, jotka sopivat nelivuotiaille lapsille ja sitä vanhemmille. Myös lapsille on luvassa pientä puuhasteltavaa.

Miten Tähtipäiville sitten pääsee? Voiko kadulta vain marssia sisään? "Tähtipäivät on avoin yleisötapahtuma, johon ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet", Elo vakuuttaa. Tapahtuma on maksuton.

---

Tähtipäivät on tähtitiedettä ja tähtiharrastusta esittelevä yleisötapahtuma, jota on järjestetty jo vuodesta 1971 lähtien. Tähtipäivät järjestetään paikallisen tähtiyhdistyksen ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursan yhteistyönä.

Saarijärven tähtitieteellinen yhdistys Halley -85 r.y., "Halley", on Keski-Suomalainen tähtiharrastajien yhdistys

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa r.y. on Suomen suurimpia tieteellisiä seuroja. Sen tarkoituksena on tarjota jäsenilleen ja yleisölle selkeä ja nykyaikainen käsitys maailmankaikkeudesta, toimia tähtitieteen ja lähialojen harrastuksen edistämiseksi sekä edistää alansa kouluopetusta ja aikuiskasvatusta. Ursa kustantaa tähtitieteen ja lähitieteiden kirjallisuutta sekä julkaisee Tähdet ja avaruus –lehteä.

Tähtipäivät 18.-19.2017