Tähtitapahtuma esittelee myös saamelaiskulttuuria ja taidetta

17.3.2014

Tähtiharrastustapahtuma Tähtipäivät valtaa saamelaiskulttuurikeskus Sajosin Inarissa 21.-22.3. Tämän vuoden tapahtuma on saanut teemakseen Nieida käreg, Neitokäräjät, joka on pohjoissaamelainen nimi Plejadien tähtijoukolle. Saamelaiskulttuuri on vahva osa ohjelmaa, joka tarjoilee tieteellisten esitysten lisäksi myös runsaasti taiteellista antia.

”Yhdistyksemme on perustamisestaan lähtien pyrkinyt huomioimaan saamelaisen tähtitaivaan nimi- ja perinnetietoutta” kertoo Juhani Harjunharja, tapahtuman pääjärjestäjä ja Ohcejoga Utsjoen Ursan puheenjohtaja. Vahvaa panostusta saamelaiskulttuuriin kuvastaa muun muassa se, että tapahtuman ohjelma on käännetty pohjois-, inarin- ja kolttasaameksi. ”Tämä on ensimmäinen kerta, kun nämä kolme saamenkieltä esiintyvät yhdessä suomenkielen kanssa saman asian tiimoilta tähtitieteessä ja yleensä muussakaan”, Harjunharja huomauttaa.

Myös tapahtumapaikan valinta oli Tähtipäiville itsestäänselvyys. Inariin tuoreeltaan valmistunut Sajos on kongressikeskuksen lisäksi myös Suomen saamelaisten hallinnon ja kulttuurin keskus.

Erilaiset taiteenalat näkyvät vahvasti Tähtipäivillä. Taidenäyttelyiden (mm. Brita Turunen) ja musiikkiesitysten (mm. Aune Kuuva) lisäksi tapahtumassa nähdään tuli-, lumi- ja sirkustaidetta. Harjunharja kertoo Ohcejoga Utsjoen Ursan panostaneen toiminnassaan aina tähtitieteen lisäksi myös tähtitaiteeseen.

”Tulevilla Tähtipäivillä Sajosissa tullaan julkistamaan mielestäni erityisen merkittävä kuvataiteellinen esitys koskien Plejadeja”, Harjunharja paljastaa. ”Otaksun teoksen olevan eräänlainen uusi lähtölaukaus Plejadien saamelaispohjaiselle perinnetietouden kuvataiteelliselle tulkinnalle.”

Tapahtuman tähtitieteellisten esitysten annista huolehtivat muun muassa avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja Turun yliopistosta ja Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja Esa Turunen. Esitysten aiheet liikkuvat kosmologiasta eksoplaneettoihin. Saamelaistutkija Samuli Aikio esitelmöi tähtitaivaasta saamelaisen perinnetietouden valossa. Tähtitieteellinen yhdistys Ursan pienoisplanetaariossa järjestetään näytöksiä kaikenikäisille. Esillä on myös meteoriittinäyttely ja paljon muuta nähtävää.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa on järjestänyt Tähtipäiviä paikallisten tähtiyhdistysten kanssa vuodesta 1971 lähtien, ja Inarissa vietetään tapahtuman 40-vuotisjuhlaa. Tapahtuma kestää perjantaista lauantaihin 21.-22.3. ja sinne on vapaa pääsy. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Ohcejoga Utsjoen Ursa ry ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry.

Neitokäräjien kotisivu »

Juhani Harjunharja