Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Ursan blogit aukeavat 13.9.

Ursan sivuille aukeaa perjantaina 13.9.2013 kello 10 viisi uutta blogia. Seitsemän asiantuntijaa ruotii niissä tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyviä ajankohtaisia asioita sekä ikuisuuskysymyksiä. Linkit blogeihin löytyvät perjantaina klo 10 alkaen Ursan etusivulta.

Elämän keitaita on Kirsi ja Harry Lehdon astrobiologiaa ja eksoplaneettoja käsittelevä blogi. Kasvivirologi Kirsi ja tähtitieteilijä Harry pohtivat teksteissään muun muassa mitä elämä on, millaista se voisi olla, ja voisiko sitä löytyä avaruudesta.

Taivas takapihalla esittelee tähtiharrastusta IT-konsultti Emma Herrasen vinkkelistä. Emma on pitkän linjan tähtiharrastaja ja aivot Taivaanvahti-havaintojärjestelmän idean takana. Hänen sydäntään lähellä on erityisesti taivaanilmiöiden valokuvaus.

Kosmokseen kirjoitettua on teoreettinen fyysikko Syksy Räsäsen valtakuntaa. Blogissaan Syksy selvittelee kosmologian ja hiukkasfysiikan aiheita sekä alojen tuoreimpia tutkimustuloksia.

Avaruustuubi tarjoilee Tiedetuubi-verkkojulkaisun parhaat avaruuspalat. Tiedetoimittajat ja tietokirjailijat Jari Mäkinen ja Markus Hotakainen innostuvat teksteissään avaruustutkimuksesta, -lennoista ja -tekniikasta.

Otsikon takana johdattaa juuri sinne. Ursan toiminta- ja tiedotussuunnittelija Anne Liljeström ottaa blogissaan käsittelyyn tähtitiedeuutisten väärinkäsitykset ja taustat, jotka muuten saattaisivat jäädä kertomatta.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt