Kansainvälinen avaruusviikko juhlii 50 vuotta miehitettyjä avaruuslentoja

Heti vapaa julkaistavaksi

Kansainvälinen avaruusviikko juhlii vuonna 2011 miehitettyjen avaruuslentojen 50-vuotista taivalta. Huhtikuun 12. päivänä vuonna 1961 Juri Gagarinista tuli ensimmäinen avaruudessa käynyt ihminen. Gagarin kiersi maapallon kerran ja palasi elävänä takaisin. Avaruusviikon kunniaksi järjestetään erilaisia tähtitiedeaiheisia tapahtumia ympäri Suomea.

Avaruusviikko on kansainvälinen tapahtuma, joka juhlistaa tieteen ja teknologian tuomaa hyötyä ihmiskunnalle. Yhdistyneiden kansakuntien (YK) yleiskokous julisti vuonna 1999, että kansainvälistä avaruusviikkoa vietetään joka vuosi 4. - 10. lokakuuta. Avaruusviikon ajankohdan määrittävät kaksi merkkipäivää: ensimmäisen satelliitin Sputnikin laukaisu 4.10. vuonna 1957 sekä 10.10. vuonna 1967, jolloin allekirjoitettiin kansainvälinen YK:n sopimus avaruuden rauhanomaisesta käytöstä.

Nykyään Maata kiertää jo miehitetty avaruusasema ja kaupalliset avaruuslennot ovat alkaneet. Kuussa on käyty. Kiertoradalle ollaan rakentamassa hotelleja. Nasa on julkistanut aikovansa rakentaa uuden, entistä tehokkaamman avaruusraketin. Onko seuraavana määränpäänä Mars?

Avaruusviikolla järjestetään useita yleisötapahtumia, joissa tähtitaivasta voi ihastella kaukoputkien ja kiikareiden avulla. Iltataivasta hallitsee aurinkokunnan suurin planeetta Jupiter, ja näkyvissä ovat myös sen neljä suurta kuuta. Tähdenlentoja tarjoaa draconidien meteoriparvi, jonka maksimia voidaan odottaa 8.10. Draconideja voi kuitenkin nähdä liki koko avaruusviikon ajan, 6. - 10.10.

Pääkaupunkiseudulla avaruusviikkoa vietetään mm. seuraavissa tapahtumissa:

• 4.10. Totta ja tarua universumin myyteistä Pasilan kirjastossa
    Klo 18: Anu Rainela-Lankinen: Nemesis, mayakalenterin maailmanloppu ja astrologia -- totta ja tarua universumin myyteistä.
    Klo 19: Paula Kyyrö: Kultakutri ja kuusisataa karua kiertolaista -- eksoplaneetat ja SETI-tutkimus.
    Auditorio, 2. krs.
  • 5.10. Esitelmä: Markus Hotakainen -- Onko avaruus jo valloitettu?
    Klo 18. Avaruuden valloituksen alkutaival oli huikean vauhdikas. Liki 40 vuoteen ihminen ei kuitenkaan ole käynyt muutamaa sataa kilometriä kauempana Maasta. Miten kesken jäänyttä avaruuden valloitusta pitäisi jatkaa?
    Tieteiden talo, sali 505.
  • 8. - 9.10. Avaruusmatka 2011
    Ursa ry ja tiedekeskus Heureka järjestävät yhdessä kaksipäiväisen yleisötapahtuman. Luvassa on runsaasti ohjelmaa lapsille ja aikuisille: vesirakettiammuntaa, esitelmiä avaruuslennoista ja aikojen alusta, askartelua, planetaarioesityksiä isoille ja pienille sekä muuta mukavaa. Mitä taivaalla näkyy tänä iltana?
    Tiedekeskus Heureka, la klo 11-17, su klo 11-16.

Kaikki avaruusviikon tapahtumat ympäri Suomea löytyvät osoitteesta http://www.avaruusviikko.net.

Harri Haukka
Kansainvälisen avaruusviikon Suomen koordinaattori