Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Vinkkejä materiaalipakettien käyttöön

Tähtikartta

Hyvissä olosuhteissa voi pimeällä seudulla kuuttomana yönä nähdä taivaalla jopa 2000–3000 tähteä. Kaupungin valosaasteen keskellä määrä on paljon pienempi. Ursan tähtikartastoon on merkitty kaikki paljain silmin hyvissä olosuhteissa näkyvät tähdet, planisfääristä puolestaan on jätetty himmeimpiä pois.

Tähtitaivaan katselu vaatii aukean paikan, missä valot eivät häiritse. Tähtikartta kuvaa yllämme kaartuvaa taivasta, joten alkajaisiksi kartta kannattaa nostaa pään yläpuolelle ja kääntää se siten, että siihen merkityt ilmansuunnat ovat oikein ympäristön suhteen. Tähtikuvioita alkaa löytää taivaalta pian, kun oivaltaa mittakaavan kartan ja oikean taivaan välillä. Helppoja aloituskohteita ovat esimerkiksi Orion ja Otava.

Maapallo pyörii vuorokauden mittaan akselinsa ympäri ja liikkuu radallaan Auringon ympäri vuoden mittaan. Näistä seikoista johtuen taivaan asento ei ole sama kahtena peräkkäisenä iltana samaan kellon aikaan. Muutos ei ole suuri, mutta jo kuukaudessa huomattava. Ursan tähtikartastossa ja Tähdet-vuosikirjassa onkin 12 kartastoa, ja niiden yhteydessä ajankohta, jolloin taivas näkyy kartan esittämällä tavalla.

Kuuta tai planeettoja ei löydä tavallisesta tähtikartasta, koska niiden paikat taustatähtien suhteen muuttuvat nopeasti. Tiedot planeetoista ja Kuusta löytyvät Tähdet-vuosikirjasta.

Ohjeita tähtikarttojen käyttöön löytyy esimerkiksi:

• Ursan tähtikartasto s. 6-13.
  • Kuu taivaalta s. 54-58.

Tähtikuvioita kannattaa ensin opetella tunnistamaan paljain silmin. Tavallisten kiikareiden avulla taivaalta erottuu jo huomattavasti useampia kohteita ja kiikareilla voi tarkkailla esim. kuuta. Ursa lainaa kouluille ja päiväkodeille kaukoputkia, joiden avulla voi havaita esim. planeettoja, kuun pinnanmuotoja ja tähtitaivaan kaukaisia kohteita.

Kirjat

Diasarja Uusi aurinkokunta

Sisältää 25 diakuvaa aurinkokunnan kappaleista. Diat esittävät näkymiä avaruusluotaimista kuvattuina. Kuvien esittelyä voi elävöittää kertomalla Saturnuksen taakse -kirjassa kerrotuista luotainten seikkailuista, esim. Galileo-luotaimen matkasta Jupiteriin tms.

Kuu taivaalta

Maan planetaarisuutta tutkivia toiminnallisia tehtäviä, joita voi suorittaa pienryhmissä tai pareittain. Aiheina ovat Kuun ja Maan suhteet, vuorokauden- ja vuodenajat, aurinkokunta ja yötaivaan katselu. Kirja sisältää mm.ohjeet aurinkokunnan pienoismallin rakentamisesta ja käytöstä.

10 -Kymmenen kohdetta taivaalta

Kalvosarja, joka esittelee kouluille sopivia tähtitaivaan havaintokohteita. Sarjassa esitellään kymmenen taivaalta melko helposti löytyvää kohdetta etsintäkarttoineen. Kohteita voidaan katsoa niin paljain silmin, kiikareilla kuin kaukoputkellakin.

Maailmankaikkeus -vuosikirja

Selkeä ja ytimekäs katsaus tähtitieteen tämänhetkiseen tilanteeseen. Kirja ilmestyy vuosittain ja antaa runsaasti Internet-linkkejä tähtitieteen lähteisiin.

Tiedettä kaikille - tähtitiede

Kirja on tarkoitettu erityisesti vasta-alkajille ja nuorille. Tähtitiede kertoo avaruudesta, tähtitieteen menetelmistä ja laitteista ytimekkäällä tekstillä jota on havainnollistettu runsailla värikuvilla. Opettajan referenssikirja.

Tähdet -vuosikirja

Vuosittain ilmestyvä tähtitaivaan almanakka, jossa on joka kuukaudelle katsaus taivaalle tähtikarttoineen. Kirjasta löytyy myös tiedot Kuun, Auringon, planeettojen ja tähdenlentoparvien näkymisestä. Lisäksi kirjasta löytyy kalenteriosa, taulukkotietoa ja artikkeleita mm. ilmakehän ilmiöistä ja paljon muusta. Havaintoillan suunnittelu kannattaa aloittaa Tähdet-vuosikirjasta, josta selviää nopeasti, mitä kohteita taivaalla on näkyvissä.

Ursan tähtikartasto

12 karttaa vuorokauden- ja vuodenaikojen mukaan sekä pohjoisen ja eteläisen  pallonpuoliskon tähtikartat ja kuukartta. Kirja sisältää myös selkeät ohjeet tähtikarttojen käytöstä ja tähdistöluettelon.