Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Geminidien tähdenlentoparvi aktiivisimmillaan 14.12.

10.12.2012

Geminidit on yksi vuoden runsaimmista meteori- eli tähdenlentoparvista. Parven aktiivisin vaihe osuu perjantaille 14.12. jolloin tähdenlentoja voi nähdä parhaimmillaan jopa 70 kappaletta tunnissa, tyypillisesti muutamia kymmeniä. Parhainta meteorien havaintoaikaa ovat aamuyön tunnit.

Geminidien parveen kuuluvia tähdenlentoja voi nähdä runsaasti koko viikon. Tähdenlentoparven huippu osuu tänä vuonna perjantaiaamuyöhöhön kello 1.30.  Parven ns. säteilypiste eli radiantti sijaitsee lähellä Kaksosten Castor-tähteä. Parven meteorit näyttävät tulevan tältä alueelta. Kaksoset on korkealla taivaalla kaakon ja etelän välillä puolenyön aikaan. Lähistöllä, Härän tähdistössä loistaa Jupiter. Pilvet saattavat häiritä havaintoja.

Geminidit ovat tähdenlennoiksi verraten hitaita, viipyen taivaalla sekunnin tai pari. Ne jättävät usein jälkeensä vanoja, jotka saattavat viipyä taivalla useita sekunteja, jopa minuutteja. Geminidien mukana on todennäköisesti useita kirkkaita meteoreja. Parven tähdenlennot näyttävät toisinaan hiukan kellertäviltä.

Geminidit aiheutuvat pölystä ja sorasta, jonka Phaethon-niminen aurinkokunnan pienkappale on jättänyt radalleen avaruuteen. Maapallon kulkiessa pölyvanan läpi osa sen materiaalista osuu ilmakehään, kuumenee ja hehkuu ja aiheutta valoviiruja, joita kutsutaan yleisesti tähdenlennoiksi. Suurempia kappaleita, jotka voisivat aiheuttaa tulipalloja tai Maan pinnalle asti päätyviä meteoriitteja, ei yleensä liity meteoriparviin.

Tähdenlentoja näkee sitä enemmän, mitä pimeämpi taivas on, ja mitä pidempään tarkenee pysytellä ulkona. Lähellä kaupunkien valosaastetta vain kirkkaimmat meteorit erottuvat taivaalta. Lepotuoli tai makuualusta ovat hyödyllisiä apuvälineitä. Tähdenlennot näyttävät tulevan Kaksosten suunnalta, mutta niitä näkyy ympäri taivasta. Meteorit saattavat syttyä näkyviin vasta kaukana säteilypisteestä.

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Kuva 1: Tähtikartta (kuva © Ursa / Ville Hinkkanen) väri png

Kuvan selitys: Tähtitaivas Helsingissä 14.12. kello 01.30.

Lisätietoja