Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tähtipäivät kerää tähtiharrastajat Mikkeliin 21.-22.3.2015

Tähtitieteen ja -harrastuksen yleisötapahtuma Tähtipäivät järjestetään tänä vuonna Mikkelissä. Tähtiharrastajat sekä tähtitieteestä kiinnostunut yleisö tapaavat Kalevankankaan koululla. Tapahtuman järjestää Mikkelin tähtitieteellinen yhdistys Mikkelin Ursa ry yhteistyössä Ursan ja Mikkelin kaupungin kanssa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

"Tähtipäivät kokoavat Kalevankankaan koululle tähtitieteestä ja harrastuksesta kiinnostuneet ihmiset ympäri Suomea", Mikkelin Ursan puheenjohtaja Aki Taavitsainen kuvailee.

Tähtipäiviin ovat kautta aikain kuuluneet alan kotimaisten huippujen pitämät yleisöesitelmät. Tänä vuonna tilaisuuden pääpuhuja on tietokirjailija ja –toimittaja Jari Mäkinen, joka kertoo lauantaina kahden astronautin vuoden pestistä Kansainvälisessä avaruusasemalla. Komennuksen avulla valmistaudutaan Mars-lentoon.

Muita lauantain puhujia ovat tähtivalokuvauksesta kertova Emma Herranen ja Ursan tulipallotyöryhmän Jarmo Moilanen. Sunnuntaina Veli-Pekka Hentunen ja Arto Oksanen kertovat, miten tähtiharrastajat ovat mukana tekemässä tiedettä havaitsemalla eksoplaneettoja ja supernovia.

Tapahtumassa on yleisöluentojen lisäksi lapsille oma avaruusaiheinen puuhapaja ja paikalla on myös jännittäviä esityksiä Ursan ja Härkämäen planetaarioissa. "Planetaarioesityksiin kannattaa mennä koko perheen kanssa", Taavitsainen vihjaa. Ursa tuo näytille myös meteoriittikokoelmansa, johon kuuluvat kappaleet Kuuta ja Marsia.

"Odotamme tilaisuuteen runsaasti tähtitaivaasta kiinnostuneita ihmisiä vauvasta vaariin", Taavitsainen sanoo. "Lisäksi toivomme, että tähtipäivät toimii virkistävänä herätteenä tähtiharrastuksen aloittamiseen."

Tähtitiedettä ja tähtiharrastusta esittelevää yleisötapahtumaa on järjestetty jo vuodesta 1971 lähtien. Tähtipäivät järjestetään paikallisen tähtiyhdistyksen ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursan yhteistyönä. Mikkelissä järjestettiin edelliset Tähtipäivät vuonna 2010. Mikkelin kaupunki on mukana tapahtumassa.

Tähtipäivät 21.-22.3.2015

Kalevankankaan koulu
Raviradantie 16
50100 Mikkeli

Ohjelma: http://www.mikkelinursa.fi/tahtipaivat2015/

Materiaalia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön

Kuva 1. Avaruuskissa Nala. Kuva © Mika Aarnio jpg
Härkämäen planetaarion Avaruuskissa Nala viihdytti perheen pienimpiä Mikkelissä Tähtipäivillä jo vuonna 2010.

Lisätietoja