Kirjaudu tai rekisteröidy

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä

Ursa rakensi aurinkokuntamallin Helsingin Aleksanterinkadulle Tähtiharrastsupäivänä vuonna 2016. Kolmen sepän patsaalla havaittiin myös Aurinkoa. Kuva Ursa
[logo]

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä. Sitä vietetään elokuun viimeisenä lauantaina. Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

Tähtiharrastuspäivän ajankohdaksi on valittu hetki, jolloin illat alkavat vähitellen tummentua ja ihmiset etsivät syksyn alkaessa uusia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Päivä onkin mainio hetki tutustua tähtitieteen ja taivaan tarkkailun kiehtovaan maailmaan.

Osallistu tähtiharrastuspäivään 26.8.2017!

Tänä vuonna Tähtiharrastuspäivää vietetään lauantaina 26. elokuuta.  Samaan päivään osuu myös Suomen luonnon päivä, ja Tähtiharrastuspäivä on tänä vuonna osa samaa tapahtumaa onhan taivaan tähyäminen mitä suurimmassa määrin luontoharrastus. Myös Suomi 100 -teema voi hyvin olla näkyvillä harrastuspäivässä. Kyseinen päivä on myös liputuspäivä.

Ursan ohella muutamat paikalliset tähtiyhdistykset järjestävät paikkakunnillaan omaa ohjelmaa tähtiharrastuspäivänä.

Katso tähtiyhdistysten ohjelmatarjonta ympäri Suomea»

Ursa haluaa rohkaista myös yksittäisiä harrastajia järjestämään ohjelmaa. Voit osallistua Tähtiharrastuspäivään seurasta tai sijainnista riippumatta! Miltä näyttää juuri sinun tähtiharrastuksesi? Ota perhe tai kaverit mukaan ja mene vaikka bongaamaan iltataivaalta tuttuja ja vieraampia tähdistöjä. Järjestä naapureille, taloyhtiölle tai muulle yhteisöllesi aurinko- tai tähtinäytös, kuva- tai videoilta tai jaa paras tähtikirjavinkkisi. Syyskuun alussa alkavaa Bongaa Linnunrata -kampanjaa voi jo ennakoida päivän toiminnassa.

Jos haluat lisäksi osallistua Tähtiharrastuspäivään osana Suomen luonnon päivää, voit ilmoittaa oman tapahtumasi Luonnon päivien verkkosivulle ja saada sille sitä kautta lisänäkyvyyttä.

Järjestä Luonnon päivän tapahtuma »

Tähtiharrastuspäivän logo

Tähtiharrastuspäivällä on virallinen logo, jonka on suunnitellut Kaisa Jaakkola. Voit ladata sopivan logon itsellesi käytettäväksi Tähtiharrastuspäivän viestintätarkoituksissa.

Hae logoja itsellesi »

Tähtiharrastuspäivä ja some

[logo #tähtiharrastuspäivä]

Tähtiharrastuspäivään kannattaa osallistua sosiaalisessa mediassa.  Päivän virallinen tunniste (hashtag) on

#tähtiharrastuspäivä

Suomen luonnon päivän hashtagit tuovat myös tapahtumallesi näkyvyyttä, joten myös niitä kannattaa käyttää, etenkin jos Tähtiharrastuspäivän tapahtuma on ilmoitettu osaksi ko. tapahtumaa:

#luonnonpäivät ja #liputaluonnolle

Otsikoi tapahtumasi paikkakunnan tai yhteisösi mukaan, esim. "Tähtiharrastuspäivä Lahdessa", "Tähtiharrastuspäivä Tähtelän luontokerhossa" jne.