Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Osallistu tähtiharrastuspäivään 29.8.2020!

Tänä vuonna Tähtiharrastuspäivää vietetään lauantaina 29. elokuuta.

Ursan ohella muutamat paikalliset tähtiyhdistykset järjestävät paikkakunnillaan omaa ohjelmaa tähtiharrastuspäivänä.

Suomen tähtiharrastusyhdistykset haluavat rohkaista myös yksittäisiä harrastajia järjestämään ohjelmaa. Voit osallistua Tähtiharrastuspäivään seurasta tai sijainnista riippumatta! Miltä näyttää juuri sinun tähtiharrastuksesi? Ota perhe tai kaverit mukaan ja mene vaikka bongaamaan iltataivaalta tuttuja ja vieraampia tähdistöjä. Järjestä naapureille, taloyhtiölle tai muulle yhteisöllesi aurinko- tai tähtinäytös, kuva- tai videoilta tai jaa paras tähtikirjavinkkisi.

Millainen on yötaivas 29./30.8.2020? Katso täältä kootut taivastärpit!

Ohjelma 2020

Lahti + Kankaanpää / Lahden Ursa + Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Lahden Ursan ja valtakunnallisen Tähtitieteellinen yhdistys Ursan tähtioppaat jalkautuvat Suomen Ladun Nuku yö ulkona -tempauksen (ulkotiloissa oleviin) Metsähotelleihin Lahdessa ja Kankaanpäässä.

Voit viettää yösi ulkona nukkuen tai kukkuen myös muualla maassa, ja ottaa taivaan haltuun Ursan kokoaman taivastärppisivun avulla. Mitä yön aikana näkyy? Vaikkapa tähtikuvioita, neljä planeettaa, Kuu, satelliitteja ja tähdenlentoja! Pimeän taivaan alla voit bongata taivaalta myös galakseja.

Tähtitaivaan tapahtumat 29./30.8.2020

Suomen Ladun Metsähotelli Mukkula Lahdessa | Suomen Ladun Metsähotelli Viidentie Kankaanpäässä

Kirkkonummi / Kirkkonummen Komeetta

Kirkkonummen Komeetta osallistuu Kirkkonummipäivään klo 10-15 Kirkkonummen kirkon eteläpuolella lähellä Kirkkotallintietä. Selkeällä säällä yhdistys näyttää kaukoputkella Auringon pinnan ilmiöitä. Kojulla myydään myös alan kirjoja!

Kirkkonummipäivät

Salo / UrSalo

UrSalo esittelee tähtitieteen harrastusta, tähtitornia ja havaintovälineitä klo 18 alkaen Halikon vesitornin tähtitornilla. Sään salliessa katsellaan myös Aurinkoa, Kuuta ja planeettoja.

Tapahtuma yhdistyksen sivulla

Turku / Turun Ursa

Turun Ursa pitää avoimet ovet Kevolan tähtitornilla (Ilttulantie 50, Paimio) klo 14–18. Sään salliessa ilta jatkuu tähtinäytöksellä kello 21–00 Kevolassa. Tapahtuma järjestetään ulkotiloissa ja perutaan sateisella säällä.

Tapahtuma Facebookissa

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä. Sitä vietetään elokuun viimeisenä lauantaina. Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

Tähtiharrastuspäivän ajankohdaksi on valittu hetki, jolloin illat alkavat vähitellen tummentua ja ihmiset etsivät syksyn alkaessa uusia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Päivä onkin mainio hetki tutustua tähtitieteen ja taivaan tarkkailun kiehtovaan maailmaan.

Tähtiharrastuspäivä ja some

Tähtiharrastuspäivään kannattaa osallistua sosiaalisessa mediassa.  Päivän virallinen aihetunniste (hashtag) on

#tähtiharrastuspäivä

Otsikoi tapahtumasi paikkakunnan tai yhteisösi mukaan, esim. "Tähtiharrastuspäivä Lahdessa", "Tähtiharrastuspäivä Tähtelän luontokerhossa" jne.

Tähtiharrastuspäivän logo

Tähtiharrastuspäivällä on virallinen logo, jonka on suunnitellut Kaisa Jaakkola. Voit ladata sopivan logon itsellesi käytettäväksi Tähtiharrastuspäivän viestintätarkoituksissa.

Hae logoja itsellesi »