Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tähtiharrastuspäivä 23.9.2023

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä. Sitä vietetään syyspäiväntasauksen tienoilla. Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

Tähtiharrastuspäivän ajankohdaksi on valittu ajankohta, jolloin illat alkavat vähitellen tummentua ja ihmiset etsivät syksyn alkaessa uusia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Päivä onkin mainio hetki tutustua tähtitieteen ja taivaan tarkkailun maailmaan.

Tutustu Tähtiharrastuspäivän yön taivastärppeihin »

Tähtiyhdistysten tapahtumia:

Helsinki / Ursa

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa pitää Kaivopuiston tähtitornilla avoimet ovet klo 20–22. Tapahtuma järjestetään säävarauksella, eli jos on pilvistä tai sataa, tilaisuutta ei järjestetä.

Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Jokioinen / Lounais-Hämeen Uranus »

Uranus järjestää tapahtuman Elonkierron makasiinilla kello 14 alkaen. Tilaisuuden aiheena ovat aurinkokunta sekä yhdistyksen ylläpitämä aurinkokuntamalli. Tilaisuuden aluksi puhutaan aurinkokunnasta Ismo Elon johdolla, sitten siirrytään aurinkokuntamallille puhumaan Auringosta. Säästä ja osallistujien mielenkiinnosta riippuen voidaan vielä vierailla lähimpien planeettojen malleilla.

Tapahtuma yhdistyksen Facebook-sivulla »

Jyväskylä / Jyväskylän Sirius »

Jyväskylän Sirius pitää avoimet ovet Nyrölän observatoriolla 23.9. klo 19–21.

Yhdistys Facebookissa » | Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Järvenpää / Altair

Altair järjestää sään salliessa Järvenpään keskustan tuntumassa aurinko- ja tähtinäytökset sekä iltapäivällä avoimet ovet Altairin kerhohuoneella (Valtuustonkatu 8, Järvenpää).

Yhdistys Facebookissa » | Yhdistys Instagramissa »

Kirkkonummi / Kirkkonummen Komeetta »

Päivällä Komakallion observatoriolla (Bergvikintie 57) Kirkkonummen Komeetta järjestää yhdistyksen jäsenille lainattavissa olevan laitteiston esittelyä ja käyttöopastusta. Illalla järjestetään tähtinäytös sään salliessa klo 21–22.

Kouvola / Konut tählet »

Konut Tählet ry pitää tähtinäytöksen Jaalan tähtitornilla (Kiislahdentie 42 Jaala) klo 20 alkaen.

Lahti / Lahden Ursa »

Lahden Ursa järjestää iltanäytöksen Pirttiharjun tähtitornilla klo 20–22. Säävaraus!

Lappeenranta / Etelä-Karjalan nova »

Etelä-Karjalan Novan harrastajat kokoontuvat sään salliessa lauantaina klo 12.00 Myllysaaren perhepuiston alueella tekemään aurinkohavaintoja. Mukaan saa liittyä!

Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Pori / Porin Karhunvartijat »

Porin Karhunvartijoiden Ulvilan tähtitornilla on avoimet ovet yleisölle klo 19 alkaen. Selkeällä säällä luvassa tähtinäytös, tuolloin taivaalla ovat näkyvissä mm. Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Linnunrata sekä useita syvän taivaan kohteita kuten Andromedan galaksi. HUOM! Vaihtoehtoista ohjelmaa järjestetään pilvisellä säällä, joten paikalle kannattaa tulla jokatapauksessa! Vapaa pääsy!

Tervetuloa viettämään tähtiharrastuspäivää Ulvilan tähtitornille!

Osoite: Ulvilan tähtitorni, Tutintie 1, Ulvila (HUOM! Ulvilan tähtitorni sijaitsee Ulvilan vesitornin yhteydessä sen huipulla)

Lisätietoja: Juha Ojanperä, juha.ojanpera@ursa.fi tai 050 3585963

Salo / UrSalo »

UrSalo esittelee tähtitieteen harrastusta, tähtitornia ja havaintovälineitä klo 18 alkaen Halikon vesitornin tähtitornilla. Sään salliessa katsellaan myös Auringon pilkkuja sekä planeettoja.

Suonenjoki / Sisä-Savon Ursa

Sisä-Savon Ursa pitää avoimet ovet Tyyrinmäen Observatoriolla (Kukkolantie 12, 77600 Suonenjoki) klo 13–17. Tornilla voi tutustua kaukoputkiin, laitteistoihin ja ohjelmistoihin. Sään salliessa järjestetään myös aurinkonäytös.

Illalla pidetään tähti- ja planeettanäytös klo 21 alkaen. Ohjelmaan sisältyy tähtitaivaan tarkkailua paljain silmin ja kiikarein sekä planeettojen ja syvän avaruuden kohteiden katselua kaukoputkilla. Tapahtumassa on myös mahdollisuus ottaa omalla kännykkäkameralla kuvia kaukoputken läpi!

Tapahtuma Facebookissa »

Tampere / Tampereen Ursa »

Tampereen Ursa pitää avoimet ovet tähtitornilla lauantaina 23.9. kello 18–21.30. Alkuillasta esittelemme harrastusvälineitä (mm. kaukoputkia, kiikareita jne.), opastamme niiden hankinnassa ja vastailemme yleisön kysymyksiin. Illan pimennyttyä pidämme tähtinäytöksen jos sää sen mahdollistaa. Pilvisellä säällä järjestämme korvaavaa ohjelmaa. Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin. Tervetuloa tutustumaan monipuoliseen tähtiharrastukseen!

Tapahtuma yhdistyksen sivuilla »

Turku / Turun Ursa »

Turun Ursa järjestää tähtiharrastuspäivän aikana kahdet avoimet ovet tähtitorneillaan, päivällä Iso-Heikkilässä Turussa ja illalla Kevolassa Paimiossa. Samalla esitellään yhdistyksen toimintaa.

Klo 13-15 on mahdollista tulla tutustumaan Iso-Heikkilän tähtitorniin (Pohjantähdentie 7). Sään suosiessa luvassa on aurinkonäytös, jossa katsellaan turvallisten suodattimien avulla päivätähtemme yksityiskohtia.

Illalla klo 19-21 on avoimet ovet Kevolan observatoriolla Paimiossa (Ilttulantie 50). Jos sää suosii, Kevolassa on tähtinäytös klo 21:stä eteenpäin. Tuolloin kiikarissa ovat erityisesti Jupiter ja Saturnus. Huom! Kevolan maasto on pimeässä haastavaa, otathan siis taskulampun mukaan ja varot askeliasi. Älä osoittele lampulla muita paikalla olijoita.

Tapahtuma Facebookissa