Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Meteorit - Joulukuu 2019

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Geminidit ovat vuoden parhaita meteoriparvia perseidien ja kvadrantidien ohella, joskin joulukuussa on usein pilvistä.

Geminidien parven meteoreja kannattaa seurata 4.17.12. Suurimmillaan aktiivisuus on aamuyöllä lauantaina 14.12. ja seuraava ilta, jolloin hyvissä olosuhteissa voisi näkyä jopa 70 geminidiä tunnissa. Edelleen lähes täysi Kuu kuitenkin haittaa pahasti tähdenlentojen näkymistä maksimin aikaan.

Maksimi on varsin laakea eli meteoreja näkyy runsaasti useina öinä. Geminidit näyttävät tulevan Kaksosten Castorin suunnasta. Tähdenlentoja voi nähdä koko pimeän ajan, mutta runsaimmillaan ne ovat noin klo 2 aikaan aamuyöllä.

Muutamia ursideja on mahdollisuus nähdä 17.26.12. Parven maksimi on aamuyöllä maanantaina 23.12. Kuu ei häiritse havaintoja.

Ursidit näyttävät tulevan Kochabin (beta Ursae Minoris) vierestä, joka on Pienen Karhun neliön kirkkain nurkkatähti.

Geminidien säteilypisteen sijainti taivaalla 14.12. klo 2 jolloin Kaksosten tähtikuvio on korkeimmillaan etelässä (etelän suunnan osoittaa vaaleanpunainen pystyviiva). Kuva Ursan tähtikartasta