Kirjaudu tai rekisteröidy

Muut toimijat:
Jaakko Saloranta (visuaalihavainnot)
Jari Saukkonen (valokuvaus)
Rauno Päivinen (valokuvaus)
Juha Ojanperä (ryhmän tapahtumat ja tapaamiset)

ds ät ursa.fi

Kanavat

Facebook YouTube RSS

Yleistä ryhmästä

Orionin suuri kaasusumu. © Toni Veikkolainen
M42

Syvä taivas -ryhmä on yksi Ursan perinteikkäimmistä harrastusryhmistä. Yötaivaan havaintokohteista ryhmän toimialaan kuuluvat aurinkokuntamme ulkopuoliset kohteet, joilla on havaittava pinta. Tavallisesti näihin luetaan galaksit, tähtijoukot, sumut ja toisinaan myös kaksin- ja moninkertaiset tähdet. Sen sijaan yksittäisiä muuttuvia tähtiä ei katsota syvän taivaan kohteiksi, vaikkakin Linnunradan ulkopuolisten supernovien tarkkailu usein galaksihavaitsemiseen liittyykin.

Syvän taivaan kohteiden havaitsemisessa piirroshavaintojen teko näytteli pitkään merkittävää roolia. Kuitenkin valokuvauksen suosio on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Nykyisin piirroshavaintoja julkaistaan pääasiassa ryhmän omassa tietokannassa ja valokuvia Taivaanvahdissa.

Syvän taivaan havaitsijoiden kirjo on laaja. Siinä missä toiset tyytyvät ihailemaan Andromedan galaksia kotipihaltaan, toiset matkustavat toiselle puolelle maailmaa nähdäkseen eteläisen Linnunradan kohteita omin silmin. Liikkuipa kiinnostuksesi jommassakummassa ääripäässä tai missä tahansa niiden välillä, olet tervetullut havaitsijoiden joukkoon.

Yläpalkin kuva: Liekkisumu ja Hevosenpääsumu (© Samuli Vuorinen)