Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Kääpiöplaneetat, pikkuplaneetat ja komeetat - Helmikuu 2023

Pikkuplaneetat

Ceres kts. alta kohta Kääpiöplaneetat.

Hebe on helmikuun alussa noin seitsemän astetta lounaaseen Kravun Asellus Australis -tähdestä ja M44-tähtijoukosta. Asteroidin kirkkaus on kuun lopussa 9,7 magnitudia.

Harmonia liikkuu helmikuussa seitsemän astetta luoteeseen. Pikkuplaneetta ohittaa 14.2. lounaan puolelta Leijonan Chertan-tähden 3,5 asteen etäisyydeltä. Harmonia on oppositiossa 27.2. ja sen kirkkaus on tällöin 10,0 magnitudia.

Komeetat

Maaliskuussa 2022 löydetty komeetta C/2022 E3 (ZTF) on tammi–helmikuussa hyvin korkealla taivaalla ja on kirkastunut niukasti paljain silmin näkyväksi. Himmeän, sumuisen täplän löytäminen taivaalta ei kuitenkaan ole helppoa ja vaatii kunnolla pimeät havainto-olosuhteet. Luminen, valoa heijastava maisema, ajankohdalle ominainen pilvisyys sekä 5.2. sattuva täysikuu kuitenkin hankaloittavat havaitsemista entisestään kirkkausmaksimin aikaan.

C/2022 E3 (ZTF):n kulloinenkin sijainti on merkitty tähtikarttaan sekä mobiilitähtikarttaan. Komeetta on Suomessa horisontin yläpuolella koko ajan 10.2. asti.

Komeettaa ei tulla havaitsemaan Kaivopuiston tähtitornilla sen tornin havaintolaitteille epäedullisesta sijainnista johtuen ainakaan ennen helmikuuta. Sen koma (kaasuhuntu) myöskään mahdu tornin kaukoputkien näkökenttään. Komeettaa on paras havaita kiikareilla pimeältä paikalta.

Teknisempiä tietoja komeetasta »

Kääpiöplaneetat

Pluto

Ei näy.

Ceres

Cereksen taantuva liike alkaa 3.2. Kääpiöplaneetta liikkuu helmikuussa luoteeseen ja saavuttaa kuun lopussa kirkkauden 7,4 magnitudia. Ceres on 11.2. reilun asteen itään galakseista M59 ja M60. Helmikuun 16. päivänä se on lähellä 6 magnitudin tähteä 34 Virginis sen koillispuolella ja ohittaa 25.2. tähden 29 Comae Berenices lounaispuolelta. Etsintäkartta löytyy Tähdet 2023 -vuosikirjan sivulta 33.