Kirjaudu tai rekisteröidy

Galaksit

Hubble-avaruusteleskoopin Ultra Deep Field -kuvassa näkyy noin 10 000 galaksia. Kuva-ala vastaa millimetrin kanttiinsa olevaa neliötä metrin päästä tarkkailtuna. Kuva Nasa / ESA

Galaksit ovat valtavia kaasusta, pölystä, pimeästä aineesta ja tähdistä muodostuneita rakenteita, joita painovoima pitää kasassa. Maailmankaikkeudessa arvellaan olevan ainakin 170 miljardia galaksia.

Ensimmäiset galaksit muodostuivat alle miljardin vuoden kuluttua alkuräjähdyksestä, kun universumin täyttäneessä kaasussa olevat pienet tihentymät alkoivat tiivistyä entisestään painovoiman vaikutuksesta.

NGC 7479 on väljä sauvaspiraaligalaksi, joka sijaitsee noin 105 miljoonan valovuoden päässä Pegasuksen tähdistön suunnalla. Kuva ESA / Hubble / Nasa.

Galakseja on monen kokoisia ja näköisiä. Tutunnäköiset spiraaligalaksit muodostavat epäsäännöllisten galaksien kanssa yhteensä noin 60 prosenttia kaikista tunnetun avaruuden galakseista.

Spiraaligalaksit ovat litteän kiekkomaisia. Niitten spiraalihaaroissa syntyy runsaasti nuoria tähtiä. Spiraalihaarojen välissä on hiukan vanhempia tähtiä, ja galaksien keskusaluetta kiertää vanhoja tähtiä. Monien spiraaligalaksien keskusalue on sauvamaisen muotoinen, ja näitä galakseja kutsutaan sauvaspiraaligalakseiksi. Myös oman galaksimme Linnunradan on huomattu olevan sauvaspiraaligalaksi. Aurinkokunta sijaitsee Linnunradan kiekon tasossa, ja meitä ympäröivä kiekko näkyy pimeällä yötaivaalla sumumaisena vanana.

Abell S740 -galaksijoukon keskustaa hallitsee massiivinen elliptinen galaksi ESO 325-G004. Kuva Nasa / ESA / Hubble.

Elliptiset galaksit muodostavat noin 10 - 15 prosenttia kaikista galakseista. Ne ovat joko täysin pallomaisia tai hiukan pitkulaisia tähtimuodostelmia, joiden tähdet ovat pääasiassa vanhoja. Elliptisissä galakseissa on hyvin vähän kaasua, josta uusia tähtiä voisi muodostua. Universumin kaikkein massiivisimmat galaksit ovat elliptisiä galakseja, ja ainakin osan niistä uskotaan syntyvän galaksien yhteentörmäyksissä.

Useimpien galaksien ytimessä uskotaan olevan supermassiivinen musta aukko. Galakseja ympäröi vaikeasti nähtävissä oleva pallomainen haloksi kutsuttu kehä, jossa on muutamia vanhoja tähtiä, pallomaisia tähtijoukkoja sekä runsaasti pimeää ainetta.