Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Kerho- ja yhdistystoiminta

IYA 2009-kokemuksia

Plussia

  • hyvää julkisuutta ja tunnettavuuden lisäystä
  • paikoin paljon tapahtumia
  • toimijoiden välistä yhteistyötä ja pelinavauksia eri yhteisöjen välillä
    • niin tähtiyhdistysten välisiä kuin tähtiyhdistyksen ja muiden toimijoiden välilä
  • materiaalia tehtiin
    • esite, näyttely-DVD
  • positiivistä yhteisen tekemisen meininkiä paikoin

Miinuksia

  • tähtiyhdistykset tunsivat jääneensä suunnitteluvaiheessa sivuun – toki keskenämme pystyttiin sopimaan omista suunnitelmista
  • valtakunnallisessa koordinoinnissa huomattavia puutteita
    • harmittavia päällekkäisyyksiä
  • valtakunnallinen tiedottaminen ei huomioinut tarpeeksi paikallistason toimintaa, olisi toivottu enemmän valtakunnallista veto, jota paikallinen media olisi herännyt
  • jäsenmäärät: kaikkialla ei odotukset täyttyneet – vaikuttiko lama jäsenmääriin?
  • osa materiaalia jäi toteuttamatta, koska jäi harrastustoiminnan varaan
  • tehtiinkö jopa liikaa toimintaa?
    • keväällä paljon panostusta, syksyllä näkyi jo "taisteluväsymystä"
  • sää ei aina suosinut, mutta tähän toki olisi pitänyt varautua
  • monet yhdistykset kirjasivat vakiotoimintaa IYA-toiminnaksi, jonka vuoksi varsinaiset IYA-tapahtumat jäivät vähän varjoon -- olisi ollut hyvä sopia yhteiset käytännöt
  • materiaalin puutetta
  • joillakin paikkakunnilla oli koulujen kanssa yhteistyötä, muuten yhteydet koulumaailmaan jäivät vajaiksi

Avoimia kysymyksiä

  • Miten kulmakiviohjelmat huomioitiin, miten hyödynnetään jatkossa

Tulevia toimenpiteitä

  • Tiedonkulkuun panostetaan

Työpajoja

Jäsenlehtityöpaja

  • jäsenlehtien tavoite / paperilehtien paikka sähköisessä maailmassa
    • kaikilla ei nettiä
    • konkreettinen vastine jäsenmaksulle / jäsenyyden etuus
    • lehdellä esitefunktio
    • lehti on yhdistyksen substanssi (kuten torni tai kerhotila)
    • yhdistyksen identiteetti
    • lehdenteko on tietyille jäsenille harrastus
    • lehdentekeminen voi tuoda rivijäsenistöstä uusia aktiiveja
  • ongelmia lehden teossa ja ratkaisuja
    • painatus
      • yhdistykset painiskelevat talouden kanssa, painatus maksaa
      • tehdään/kopioidaan asevelihintaa/sopimuksessa erilaisissa paikoissa -- epävarmaa
      • yhteistyö yhdistysten kanssa
      • löytyisikö yhteinen paino
      • väripainatus kallista / tehdään kannet jos varaa
    • postitus
      • painon tarjoamat postipalvelut
      • perinteinen tarrojen liimaus + postitus
      • joukkokirje
      • lehtipostitus - vaatii 4 kertaa vuodessa / vaatii aktiviteettia yhdistykseltä
      • käsinjakelu postilaatikkoihin tai yhdistyksen tapahtumissa
      • kokouskutsu, jäsenmaksu - jäsenlehden postituksen yhdessä - säästöä
  • jäsenlehden sisältö
    • palautetta saadaan huonosti jäsenistöltä, mitä sisältöä haluttaisiin
    • jäsenlehden ei kannata kilpailla uutispalstojen kanssa
    • jäsenlehti ei myöskään ole tehokas toiminnasta tiedottamiseen (Kirkkonummen Komeetta ilmoittaa kaikesta toiminnastaan jäsenlehdessä)
    • yhdistysten profiilit erilaisia / vaikea vaihtaa juttuja yhdistysten kesken
    • löytyy toki mahdollisia vaihdettavia artikkeleita
    • ei vain suoranaista lainausta, mutta myös ideoiden lainaus mahdollista
    • naapuriyhdistysten esittelyä, varsinkin jos on yhteystyötä
    • jäsenistön tekemisistä juttua
      • lehdentekijöiden pitää tuntea, mitä jäsenistössä tapahtuu
      • kaikilta ei aina saa juttuja, vaikka pyytäisikin.. kannattaa kuitenkin yrittää
    • yhteistyökumppaneita sisällön hankintaan
      • Avaruusluotain
      • Ursan harrastaja-asiantuntijoiden käyttö
      • UMI – myös molemmansuuntainen juttujen vaihto
  • nettilehti? Mitäpä, jos tehdäänkin lehteä verkkoon?
    • se ei voi olla kovin staattinen
    • sen pitäisi olla koko ajan muuttuva
    • vaatii toimittajalta paljon ja pysyvää aktiivisuutta
    • nettilehden pitää erottua massasta
    • ei arkistoidu yhtä varmasti kuin paperilehdet – onko vielä tallessa 10 vuoden päästä?
    • kaikilla ei ole valmiuksia nettilehden lukemiseen

Videotyöpaja

  • Asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota
    • mieti videon tavoite ja kohderyhmä
    • käsikirjoitus ja storyboard
    • suunnittele ja arvioi kesto etukäteen
    • rauhallisuus, Don't Panic!
    • eläytyminen
    • luonnollinen esiintyminen
    • ytimekäs video
  • Käsikirjoitus
    • käsikirjoitus karkeasti: mitä, miksi, kenelle?
    • tiedot ja faktat, mitä halutaan mukaan
    • tavoite, mitä halutaan kertoa: mielipide, kokemus vai vaikuttaa ihmisten toimintaan
    • mieti tarkasti kohderyhmä
    • optimi katselutilanne videolle kannattaa myös miettiä
    • videon sisältö hahmottuu paremmin kun on kuvakäsikirjoitus
    • alkuperäinen tekstikäsikirjoitus annetaan toiselle henkilölle katsottavaksi, hän tekee kuvakäsikirjoituksen ja jäsentelee
    • valmistelussa storyboard-tyyppinen kertominen parasta. tikku-ukkoja yms kertomaan
    • suunnittelu tuo paljon enemmän detaljeja
    • storyboardissa pitää ottaa huomioon laitteiden esittely
    • storyboardista karsitaan usein puolet pois
    • ennakkovalmistelussa vähintään tuplamäärä hyvää datatietoa, josta poimitaan parhaat palat
    • videoiden järkevä pituus nettiformaattiin voisi olla 3-10 min
    • aikaa menee paljon
  • Kuvaustilanteen valmistelu
    • tärkeintä ei ole tekniikka vaan puhuja/esittelijä
    • ulosanti ja käyttäytyminen hyvä (seistä suorana ja luonnollisesti)
    • törkyturpia ei kameran eteen
    • eikä myöskään frakki päällä
    • kuvaustilanteessa parempi kun ei ole kuuntelijoita, mutta kuvittele, että olisi
    • valitse hyvä tausta ihmisille
    • epämääräinen taustojen vilkkuva vaihtuminen pois
    • talvikylmällä täytyy olla melko vähän päällä, että olisi hyvä video
    • ei pidä yrittää olla vitsikäs
    • kevennyksen pitää tulla luonnostaan, huomaamatta
  • Kuvaustilanne itsessään
    • katso linssin yläosaan kuvaustilanteessa
    • kameran siirtymiset rauhallisesti
    • ääniraidan voi tehdä jälkeenpäinkin
    • tilanteen ja videon kohderyhmän mukaan
    • bluescreeniä voi käyttää melko helposti, mutta kangas on melko kallis
    • älä jätä still-kameraa kotiin
    • ota samoista kuvakulmista hyvät still-kuvat
    • samankaltaiset kuvat videoiden lisäksi
    • malliasennot näyttävät hyvältä, mutta ovat hankalia
    • yhdellä otolla tekeminen on taitolaji
    • jos kasataan jotain, niin kädet täytyy näkyä
    • jos kyseessä on laite-esittely, niin alussa tulisi näyttää ihminenkin, sitten keskittyä laitteeseen
    • yksikin ikävältä näyttävä ihminen voi pilata näkymän
    • videon tunnelmallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, oikein hyvä audio on esimerkiksi hieman seurantamoottorin ääntä
    • 3 minuuttiin pystytään kuvauksessa ehkä skarppaamaan kerralla, jos kaikki on suunniteltu, mutta 10 minuuttia vaatii pidemmän projektin
  • Editointi ja muu
    • lyhyt video voi olla ingressi pidemmästä
    • Ursan kouluille jaettavaan materiaaliin mukaan jaostojen esittely
    • pidemmät videot kannattaa pätkiä netissä sopivien otsikoiden kerta
  • Videoiden aiheet
    • Perusasioiden opettaminen, esim. "Kaukoputken osat ja suuntaaminen", "näin käytät Meaden ohjaustietokonetta" jne.
    • Tähtiharrastuksen osa-alueiden ja jaostojen esittelyä
    • Isommat uutishaastattelut Tähdet ja avaruus -lehden kanssa yhteistyönä silloin kun skuupin aihe tiedetään hyvissä ajoin ennen julkistusta
    • Tähtiharrastustapahtumien esittelyvideot (esim. Tähtipäivät, Laitepäivät, Cygnus, jaostotapaamiset)
    • Avaruusaiheisten tietokoneohjelmien esittely
    • Tähtiyhdistysten esittely
    • sarja esimerkiksi kaukoputkista

Sosiaalinen media

Seminaarissa pidettiin kahtena iltana viestintätyöpajaa, jossa pohdittiin vanhoja ja uusia viestintäkanavia. Erityistarkastelussa olivat uudet sosiaaliset media ja yhteisöllisyysvälineet.

Huomioita

  • Uudet välineet eivät voi korvata kattavana viestintäkanavana perinteisempiä menetelmiä
  • Sähköpostia käytetään edelleen paljon ja sitä pidetään useissa yhdistyksissä riittävänä, paperistakin tiedotusta joudutaan tekemään
  • Keski-Uudenmaan Altair on täysin sähköisiin jäsentiedotteisiin, kokouskutsu julkaistaan rivi-ilmoituksena ilmaisjakelulehdessä, koska säännöt niin vaatii

Vanhoja ja uusia viestintäkanavia:

  • sähköposti
  • sähköpostilistat
    • YahooGroups-listat
  • news – väistynyt/väistymässä
  • tekstiviestit
  • keskustelufoorumit
  • blogit
  • yhteisöllisyyspalvelut
    • facebook
    • myspace
    • irc-galleria
    • second life

RSS Zeniitti

RSS Avaruus.fi-foorumi