Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Kerho- ja yhdistystoiminta

Syyskuu

Päivä Luokka Tapahtuma
1.9. tähtitiede ja tutkimus Aurinkotutkija Richard Carrington havaitsee ensimmäisen koskaan mitatun Auringon flare-purkauksen 1859. Seuraavana päivänä havaitaan voimakkaat revontulet.
avaruustekniikka ja tutkimus Saksalaisilta toisessa maailmansodassa kaapattu V-2-ohjus laukaistaan Yhdysvaltain laivaston lentotukialus Midwayltä 1947.
Pioneer 11 ohittaa ensimmäisenä luotaimena Saturnuksen vuonna 1979.
muut Theodore von Karmanin saavutuksista julkaistaan uusi postimerkki 1992. Hän oli yksi Jet Propulsion Laboratoryn perustajista.
2.9. tähtitiede ja tutkimus Karl Harding löytää kolmannen asteroidin, Junon vuonna 1804.
avaruustekniikka ja tutkimus Neuvostoliiton Luna 18 -luotain tuhoutuu syöksyessään Kuun pintaan 1971. Lennon määränä oli kuukivien nouto Maahan.
3.9. avaruustekniikka ja tutkimus 1976 Viking 2 -aluksesta tulee toinen onnistuneesti Marsiin laskeutunut luotain.
5.9. tähtitiede ja tutkimus Pluto on ratansa perihelissä, Aurinkoa lähimmässä pisteessä 1989. Pluto tulee periheliinsä vain joka 248. vuosi ja on tällä kerralla Neptunuksen radan sisäpuolella aina vuoteen 1999.
avaruustekniikka ja tutkimus Palasia neuvostoliittolaisesta satelliitista syöksyy Manitowociin, Wisconsinissa USA:ssa 1962.
1964 NASA laukaisee ensimmäisen geofysikaalisen observatorion OGO-1:n kiertoradalle.
Voyager 1 laukaistaan 1977 kohti Jupiteria ja Saturnusta.
6.9. tähtitiede ja tutkimus 1899 perustetaan Astronomical and Astrophysical Society of America. Seuran nimi muutetaan myöhemmin American Astronomical Societyksi.
avaruustekniikka ja tutkimus Kosmonautit Alexander Viktorenko ja Alexander Serbov laukaistaan Mir-asemalle 1989 Soyuz TM-9 aluksella. Mir on ollut tätä ennen miehittämättömänä 132 päivää.
Galileo-luotain lähettää ensimmäiset kuvat Gasprasta 1991. Kuvat ovat ensimmäiset lähikuvat asteroidista.
8.9. avaruustekniikka ja tutkimus Marshallin avaruuskeskus Alabamassa avataan 1960.
Surveyor 5 laukaistaan 1967 kohti Kuuta suorittamaan pehmeä laskeutuminen sinne.
Geotail-avaruusalus ohittaa Kuun 1992.
muut Star Trekin ensimmäinen jakso televisioidaan Yhdysvalloissa 1966. Jakso on nimeltään Häkki ja se on jakson toinen versio, ensimmäisen tultua hylätyksi ja arkistoiduksi jonnekin Paramountin syviin kellareihin.
9.9. tähtitiede ja tutkimus E. Barnard löytää Jupiterin Amalthea-kuun vuonna 1892.
avaruustekniikka ja tutkimus John Herschel ottaa ensimmäisen valokuvan lasilevylle vuonna 1839.
Vuonna 1967 suoritetaan ensimmäinen onnistunut Saturn V -raketin lento.
Viking 2 laukaistaan 1975.
Neuvostoliitto laukaisee Venera 11 -luotaimen vuonna 1978. Luotaimen tehtävänä on suorittaa pehmeä laskeutuminen Venukseen.
Ensimmäinen yksityinen raketti Conestoga I laukaistaan 1982.
10.9. tähtitiede ja tutkimus 1857 syntyy amerikkalainen spektroskopian ja astrofysiikan pioneeri James E. Keeler. Hän osoittaa vuonna 1895, että Saturnuksen renkaat pyörivät eri nopeuksilla, eivätkä ne siten ole kiinteitä yhdestä kappaleesta koostuvia levyjä, vaan kokoelma erikokoisia kappaleita itsenäisillä radoillaan.
11.9. tähtitiede ja tutkimus Carl Zeiss syntyy vuonna 1816.
1877 syntyy englantilainen teoreetikko Sir James Jeans. Jeans työskentelee gravitaatioteorioiden parissa.
avaruustekniikka ja tutkimus The International Cometary Explorerista (ICE) tulee ensimmäinen avaruusalus, joka on kohdannut komeetan, luotaimen ohittaessa Giacobini- Zinnerin komeetan vuonna 1985.
12.9. avaruustekniikka ja tutkimus Neuvostoliitto laukaisee Luna 2 -luotaimen kohti Kuuta vuonna 1959. Luotaimesta tulee ensimmäinen ihmisen valmistama laite Kuussa.
Gemini 11 laukaistaan avaruuteen 1966 miehistönään astronautit Charles Conrad ja Richard Gordon. Gemini telakoidaan lennon aikana Agena rakettiin ja ne kiertävät Maata yhdessä vallankumouksellisten kahden kierroksen ajan.
Neuvostoliitto laukaisee Luna 16 -luotaimen vuonna 1970. Luotaimen tehtävänä on kuukivien nouto Maahan.
muut Stanislaw Lem syntyy vuonna 1921.
13.9. avaruustekniikka ja tutkimus Luna 2 -luotain osuu Kuuhun lähelle Mare Serenitatista vuonna 1959. Luotain oli ensimmäinen ihmisen valmistama laite Kuussa.
Miehittämätön Mercury kapseli laukaistaan Atlas-raketilla vuonna 1961. Lennon aikana testataan avaruusaluksen radankorjaustoimintoja Maan kiertoradalla. Lento kestää kaikkiaan 1 tunnin ja 49 minuuttia.
14.9. tähtitiede ja tutkimus Charles Kowal löytää Jupiterin 13. kuun, Ledan vuonna 1974.
avaruustekniikka ja tutkimus Neuvostoliitto laukaisee vuonna 1968 Zond 5 aluksen lastinaan kilpikonnia, matoja, kärpäsiä sekä maata ja siemeniä. Alus kiertää Kuun ja palaa takaisin Maahan.
Neuvostoliitto laukaisee vuonna 1978 Venera 12 -aluksen kohti Venusta.
1994 Amerikkalainen Ulysses-luotain suorittaa ensimmäisen Auringon etelänavan ohituksen.
15.9. avaruustekniikka ja tutkimus Magellan-luotain aloittaa Venuksen tutkakartoituksen 1990.
1991 ylemmän ilmakehän tutkimussatelliitti UARS sijoitetaan kiertoradalle avaruussukkula Discoveryn lennolla STS-48.
17.9. tähtitiede ja tutkimus William Herschel löytää Saturnuksen Mimas-kuun vuonna 1789.
avaruustekniikka ja tutkimus Konstantin Edvardovits Tsiolkovski syntyy Izevskojen kylässä vuonna 1857. Tsiolkovski on Neuvostoliiton astronautiikan isä.
19.9. tähtitiede ja tutkimus 1848 William Bond löytää Saturnuksen Hyperion-kuun.
avaruustekniikka ja tutkimus Konstantin Tsiolkovski kuolee vuonna 1935 Kalugassa.
Israelista tulee 8. avaruusvalta, kun se laukaisee ensimmäisen satellittinsa vuonna 1988.
20.9. avaruustekniikka ja tutkimus Albert Püllenberg ja Albert Löw perustavat vuonna 1931 Hannoverissa, Saksassa rakettitutkimusyhdistyksen Gesellschaft für Raketenforschung.
1970 Luna 16 laskeutuu Kuun pinnalle ja siitä tulee ensimmäinen miehittämätön alus, joka on suorittanut kuukivien hakumatkan. Luotain tuo Maahan yhteensä 101 grammaa kiviä ja hiekkaa.
21.9. avaruustekniikka ja tutkimus 1974 Mariner 10 tekee toisen kolmesta Merkuriuksen ohilennostaan.
22.9. avaruustekniikka ja tutkimus Pioneer 10 saavuttaa 1990 50 AU:n etäisyyden Auringosta, etääntyessään kohti aurinkokunnan ulko-osia.
23.9. tähtitiede ja tutkimus Johann Galle löytää Neptunuksen, tehdessään havaintoja Berliinin observatoriossa vuonna 1846.
muut Tulevaisuuteen sijoittuvaa piirrossarjaa Jetsoneita aletaan esittää vuonna 1962.
24.9. avaruustekniikka ja tutkimus 1970 ensimmäinen miehittämätön alus Luna 16 tuo kuumateriaalia maahan.
25.9. tähtitiede ja tutkimus Olaf Römer syntyy vuonna 1644.
avaruustekniikka ja tutkimus Mars Observer -luotain laukaistaan kohti Marsia vuonna 1992.
26.9. avaruustekniikka ja tutkimus Vuonna 1983 Neuvostoliittolaiset kosmonautit Gennadi Strekalov ja Vladimir Titov pelastautuvat viime hetkellä räjähtävästä A-2 -raketista. Pelastusraketti laukaistaan radiolla, koska laukaisukaapelit ehtivät palaa olemattomiin. Kosmonautit laskeutuvat useiden kilometrien päähän loukkaantuneina.
avaruustekniikka ja tutkimus Galileo-luotain päättää lähetyksensä, jonka aikana se on lähettänyt lähikuvia Ida-asteroidista. Idasta tulee toinen asteroidi, jonka ohitse luotain on lentänyt. Idan kuvista löydetään myös ensimmäinen asteroidin kiertolainen, joka nimetään Dactyliksi.
muut 1991 sulkeutuu kahdeksan henkilöä, neljä miestä ja neljä naista Biosphere 2:een, oleskellakseen siellä kaksi vuotta.
28.9. avaruustekniikka ja tutkimus Neuvostoliitto laukaisee Luna 19 -aluksen Kuuhun vuonna 1971.
29.9. avaruustekniikka ja tutkimus Goddard saavuttaa 1931 suoritetussa kokeessa 3 metriä pitkällä ja 30 cm:n läpimittaisella raketilla noin 60 metrin korkeuden. Lento kestää 9,6 sekuntia.
Saljut 6 -avaruusasema laukaistaan 1977.
1988 laukaistaan ensimmäinen avaruussukkula sitten Challengerin tuhoutumisen. Lento on nimeltään STS-26 ja sen suorittaa Discovery. Lennon aikana avaruuteen lasketaan tietoliikennesatelliitti TDRS-C.
30.9. tähtitiede ja tutkimus Henry Draper ottaa ensimmäisen valokuvan Orionin sumusta vuonna 1880.

RSS Zeniitti