Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Kerho- ja yhdistystoiminta

Kesäkuu

PäiväLuokkaTapahtuma
1.5.tähtitiede ja tutkimus1949 G. Kuiper löytää Neptunuksen kuun Nereidin.
5.5.avaruustekniikka ja tutkimusKomentaja Alan Shephard Jr. laukaistaan avaruuteen ensimmäisellä kuudesta Mercury-aluksesta vuonna 1961. Tätä hyvin lyhyttä lentoa kutsutaan myös avaruushypyksi. Shephardista tulee tällä lennolla ensimmäinen amerikkalainen avaruudessa.
6.5.tähtitiede ja tutkimusGrove Karl Gilbert syntyy vuonna 1843 Rochesterissa, New Yorkissa. Gilbert on ensimmäinen Kuun geologian tutkija. Hän julkaisee vuonna 1893 kirjan The Face of the Moon (Kuun kasvot). Hän määrittelee ensimmäisenä Kuun mare-alueiden olevan kovettuneita laavatasankoja. Gilbert selittää myös, miksi painanteet ja kraatterit eivät voi olla vulkaanista alkuperää.
10.5.avaruustekniikka ja tutkimusVuonna 1931 tapahtuu VfR:n ensimmäinen nesteraketin lento. Se on vahinko. Riedelin kehittämän vesijäähdytteinen Mirak III -raketti karkaa koepenkistä ja nousee noin 18 metrin korkeuteen.
11.5.muutEinstein julkaisee yleisen suhteellisuusteoriansa vuonna 1915.
14.5.avaruustekniikka ja tutkimusVfR:n entinen Mirak III -raketti nousee uudelleen Repulsor 1:ksi nimettynä noin 60 metrin korkeuteen. Rakenteensa vuoksi tätä jo toistamiseen vuonna 1931 lentävää rakettia kutsutaan myös kaksisauvaiseksi repulsoriksi (kaksi rinnakkaista säiliötä kärjessä olevan varsinaisen moottorin takana).
Amerikkalainen avaruusasema Skylab laukaistaan avaruuteen 1973.
15.5.tähtitiede ja tutkimusNicolas-Louis de Lacaille syntyy 1713 Rumingyssä Ranskassa. Hän nimeää suuren osan eteläisen taivaan tähtikuvioista. Hänen työnsä johtaa myös Marsin ja Venuksen etäisyyksien paljon tarkempaan määrittelyyn.
tähtitiede ja tutkimusSkotlantilainen tähtitieteilijätär Williamina Paton Stevens Fleming syntyy Dundeessa vuonna 1857. Hän tekee pioneerityötä tähtien spektrien luokittelussa sekä löytää 10 novaa, 52 tähtisumua ja sadoittain muuttuvia tähtiä.
16.5.avaruustekniikka ja tutkimusAmerikkalainen Gordon Cooper kiertää maapallon 22 kertaa Mercury-kapselissa vuonna 1963.
17.5.tähtitiede ja tutkimusEnglantilainen tähtitieteilijä Joseph Norman Lockyer syntyy 1836 Rugbyssä. Hän löytää yhdessä Edward Fraklandin kanssa Auringon kaasukehästä tuntemattoman alkuaineen, jonka he nimeävät heliumiksi. Lockyer löytää ja nimeää myös Auringon kromosfäärin. Hän perustaa 1869 Nature-lehden ja toimii sen päätoimittajana puoli vuosisataa.
1882 löydetään täydellistä auringonpimennystä esittävästä valokuvasta Aurinkoa hipova komeetta, mutta sitä ei sen jälkeen havaita enää koskaan.
18.5.tähtitiede ja tutkimusItalialainen tähtitieteilijä ja matemaatikko Ruggero Giuseppe Boscovich syntyy Ragusassa vuonna 1711. Hän luo ensimmäiset geometriset menetelmät planeettojen ekvaattorin pyörimisen määrittelemiseksi kolmen pinnasta tehdyn havainnon perusteella sekä planeetan radan laskemiseksi kolmen havaitun sijainnin perusteella.
1910 Halleyn komeetta ohittaa Auringon, mutta ohitus ei ole nähtävissä.
avaruustekniikka ja tutkimusYhdysvallat laukaisee Apollo 10 -aluksen tutkimaan laskeutumista Kuuhun vuonna 1969.
20.5.avaruustekniikka ja tutkimusYhdysvallat laukaisee Pioner Venus 1 -luotaimen. Se tuottaa ensimmäisen tutkakartan Venuksesta vuonna 1978.
21.5.avaruustekniikka ja tutkimusPresidentti John F. Kennedy lähettää Yhdysvallat matkalle kohti Kuuta, todennäköisesti suurimmassa ja kuuluisimmassa puheessaan vuonna 1961.
22.5.tähtitiede ja tutkimusKreikkalainen fyysikko ja matemaatikko Claudius Ptolemaios syntyy Alexandriassa todennäköisesti vuonna 90 jKr. Ptolemaios tunnetaan maakeskeisistä hypoteeseistään sekä monumentaalisen aseman saavuttaneista julkaisuistaan Almagest, Geography ja Tetrabiblos.
24.5.avaruustekniikka ja tutkimusAstronautti Scott Carpenter kiertää Maan kolme kertaaa Mercury 7:llä vuonna 1962.
25.5.tähtitiede ja tutkimusKomeetta Austin ohittaa Maan 1990.
avaruustekniikka ja tutkimusYhdysvallat laukaisee vuonna 1973 ensimmäisen miehistön Skylab 2 -avaruusasemalle.
Presidentti Kennedy julistaa vuonna 1961 Kuuhun laskeutumisen kansallisen avaruusohjelman tavoitteeksi.
26.5.tähtitiede ja tutkimusAmerikkalainen astrofyysikko Charles Greeley Abbot syntyy Wiltonissa New Hampshiressä. Abbot on todennäköisesti ensimmäinen, joka havaitsi, että Auringon radiosäteily vaihtelee jatkuvasti. Abbot tunnetaan laajalti myös aurinkoenergian käytön isänä.
28.5.avaruustekniikka ja tutkimusResusapinat Able ja Baker käyvät avaruudessa 1959.
Neuvostoliitto laukaisee Mars 3 -aluksen kohti Marsia vuonna 1971.
29.5.tähtitiede ja tutkimusEinsteinin suhteellisuusteoriaa testataan täydellisen auringonpimennyksen aikaan vuonna 1919. Tähtitieteilijät seuraavat taustatähtien valon taipumista Auringon painovoiman vaikutuksesta.
30.5.avaruustekniikka ja tutkimusEuroopan avaruusjärjestö ESA perustetaan vuonna 1975.
Yhdysvallat laukaisee Surveyor 1 -luotaimen kohti Kuuta vuonna 1966.
Yhdysvallat laukaisee Mariner 9 -luotaimen vuonna 1971.
31.5.avaruustekniikka ja tutkimusNeuvostoliitto aloittaa laukaisulaitteiden valmistuksen vuonna 1955.

RSS Zeniitti