Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Turvallisuusohjeita aloittelevalle harrastajalle

Myrskybongaus on mukava ja antoisa harrastus, kun suhtautuu eteen tuleviin sääilmiöihin tarvittavalla kunnioituksella ja varovaisuudella. Vaikka Suomessa sääilmiöt eivät rajuudessaan nouse monen muun maan tasolle, voi täälläkin ajoittain esiintyä erittäin paljon tuhoa ja vaaratilanteita aiheuttavia ilmiöitä. Tässä kirjoituksessa pyritään kertomaan aloittelevan harrastajan mahdolliset sudenkuopat.

Salamointi

Salamoinnin pahimmat vaaratekijät liittyvät positiivisiin maasalamoihin. Positiivinen maasalama voi lyödä korkealta pilven alasimesta monen kilometrin päähän sateettomalle alueelle. Tällöin toteutuu ”salama kirkkaalta taivaalta”-efekti. Jos huomaat, että ukkospilvi salamoi usein sateettomalla alueella, kannattaa tällöin suhtautua tilanteeseen huomattavalla varovaisuudella. Lisäksi korkeuden kohteiden kuten puiden läheisyyttä kannattaa tällaisessa tilanteessa välttää. Auto on monesti se turvallisin paikka ihailla salamointia. Myös negatiivinen maasalama lyö välillä pilven ulkopuolelle, jolloin on olemassa selkeä vaaramomentti. Monet harrastajat pitävätkin salamointia pahimpana turvallisuusuhkana ja ovat autossa seuraamassa tilannetta. Usein harrastajaa enemmän vaaravyöhykkeessä on järvellä oleva kalastaja tai uimari, jonka sään hahmotuskyky ei välttämättä ole yhtä edistynyt kuin myrskyharrastajalla. Loppukesästä lämpimän meriveden päälle voi syntyä yöaikaan ukkosia ympäröivän ilman viilentyessä. Näihin ukkosiin liittyvä salamointi on sinänsä hallitumpaa, koska maalle rantautuessaan ukkossolu menettää hyvin usein tehonsa. Kun pystyt toteamaan ennusteista ja datasta kyseessä olevan lämpimään veteen liittyvän meriukkosen, valitse optimaalinen paikka hieman sisämaan puolelta hienon yösalamoinnin seuraamiseen.

Syöksyvirtaus

Myrskybongareille Suomi on haastava maa, koska täällä on niin paljon metsää. Harrastukseen liittyy yleensä oleellisena tekijänä valokuvaus, jolloin harrastaja haluaa olla enemmän aukeilla paikoilla. Varsinkin itäisessä Keski-Suomessa ja Itä-Suomessa sekä Lapissa on hyvin paljon metsää. Tällöin aukeiden kuvauspaikkojen ainoa mahdollisuus on monesti vesistön ääressä oleminen. Voimakkaaseen ukkoseen liittyvä pilven laskuvirtaus eli syöksyvirtaus voi pahimmillaan puhaltaa yli 30 m/s. Tällöin ympärillä oleva metsä kaatuu joko yksittäisten puiden osalta tai pahimmassa tapauksessa syntyy metsään isoja aukkoja. Lisäksi isoimmissa ukkosjärjestelmissä ennen syöksyvirtausta pilven liikenopeus voi olla 80-100 km/h. Muista tällöin ennakointi hyvissä ajoin! Muutaman kilometrin päässä olevaa nopealiikkeistä ukkosjärjestelmää ei kannata lähteä yrittämään pakoon hyvältä seurantapaikalta, koska valtava liikenopeus usein vääristää taivaalla nähtävät asiat. Usein syöksyvirtaukset ovat pienialaisempia paikallisia ilmiöitä. Tällöinkin on hyvä huomata, että ympärillä olevat puut ovat sinulle suureksi vaaraksi. Ennakoi syöksyvirtaustilanteissa havaintopaikkasi niin, että ihmiselle tai autolle ei tapahdu vahinkoja. Muista, että vaikka itse olisit turvassa, voivat paikalta poistumiseen käytettävät tiet olla ajokelvottomassa kunnossa syöksyvirtauksen jäljiltä. Lisäksi on hyvä huomioida, että pahimmat syöksyvirtaustuhot voivat tulla vasta ensimmäisen tuulenpuuskan jälkeen. Vaikka heti alussa yli menisi puuska sateen jatkuessa, ole hyvin varovainen ja seuraa tutkadatasta onko vielä vaaraa kovemmalle syöksyvirtaukselle.

Trombi

Trombin näkeminen Suomessa on epätodennäköistä. Jos tällainen tilanne kuitenkin tulee eteesi, suhtaudu siihen suurella varovaisuudella. Useimmiten trombi liikkuu suoraan ukkospilven liikesuunnan mukaisesti. Mutta on myös tilanteita, joissa liike ei ole ennalta arvattavaa. Varsinkin supersolu-ukkoseen liittyvä trombi saa aikaan isoa tuhoa, jolloin pahimmillaan kaikki trombin reitillä olevat kohteet ovat vaarassa. Vaikka itse pyörteen tuulennopeus ei olisi hengenvaarallinen, pyörteen mukana lentävät asiat tekevät tilanteesta vaarallisen. Supersolu-ukkosissa trombi esiintyy yleisimmin ukkossolun kaakkois-lounaispuolella, joten solun eteläpuoli riittävällä turvavälillä on optimaalisin paikka seurata tilannetta. Loppukesästä isoilla järvillä tai merellä lämpimän meriveden päällä syntyvät trombit eli vesipatsaat ovat turvallisempia seurattavia. Nämä yleensä menettävät tehoaan maalle saapuessaan. Muista kuitenkin reagoida ajoissa, jos veden päällä oleva trombi lähestyy sinua!

Pölypyörre

Muuten kirkkaana kevään tai alkukesän päivänä esiintyvä pölypyörre voi myös kohdalle osuessaan aiheuttaa vaaramomentin. Pyörre ei ole kytköksissä pilveen, vaan ponnistaa maanpinnalta. Näissä pyörteisssä tuulennopeus voi pahimmillaan olla noin 15-20 m/s. Tämä tuo mukanaan valtavan pölyn kulkeutumisen pyörteen mukana sekä kohdalleen osuessaan kevyempien tavaroiden lentelyn. Suhtaudu aina varauksella myös pölypyörteeseen ja pyri seuraamaan ilmiötä pyörteen sivusta!

Rankkasateet

Salamoiden lisäksi yleisin Suomessa vahinkoja aiheuttava ukkosen elementti on rankka vesisade. Monesti näkee kaupungeissa tilanteita, joissa matalampiin kohtiin kuten siltojen alle kertyy ukkoskuuron jälkeen valtavia massoja vettä. Nykyinen kaupunkirakentaminen suosii tulvakohtien syntymistä, koska viemärijärjestelmiä ei ole tehty rankkasateita varten. Tästä huolimatta kaupunkien ihmiset yrittävät väkisin ajaa vedenpaisumuksen lävitse ja saavat autoihinsa vaurioita. Muista aina välttää taajamatulvien aiheuttamia riskejä autolle tai muille kulkuvälineille! Monesti taajamatulvan aiheuttaja on hidasliikkeinen ns. back-building konvektio, jossa vanhan ukkossolun perään kehittyy koko ajan uutta satavaa solua samalle paikalle. Tuuliväänteen puuttumisesta johtuen ukkonen näyttää tutkalla käytännössä pysyvän paikallaan. Suomessa haja-asutusalueiden sivutiet ovat muihin maihin verrattuna usein ihan hyvässä kunnossa ja kestävät rankkasateita. Muista kuitenkin, että kovimmissa ukkosissa vettä voi tulla valtavia määriä ja tällöin varsinkin hiekkapohjaisten sivuteiden kohdalla voi tulla ikäviä yllätyksiä! Lisäksi jos ennestään esimerkiksi joenpinta on korkealla vanhojen sateiden jäljiltä, on tällöin tulvan mahdollisuus hyvin korkea.

Rakeet

Suomessa suurimmat havaitut rakeet ovat olleet 8-9 cm. Tämän kokoinen rae aiheuttaa ihmisille ja esineille pahoja vauriota. Suhtaudu rakeisiin aina varaukselle varsinkin kovimpina ukkospäivinä. Suurimmat rakeet Suomessa liittyvät supersolu-ukkosiin. Isojen rakeiden esiintyminen on hyvin paikallista. Jos kohdallasi sataa 2 cm rakeita, voi muutaman sadan metrin päässä seassa olla 8 cm murkuloita. Moni myrskybongari pyrkii välttämään isoimmat rakeet ja kovimmat sateet. Tällöin suunnitelmana on pysyä pilven ulkopuolella ja ottaa parhaat kuvat sateettomalta alueelta. Ns. core punchin tekeminen, eli ukkossolun ytimen alitse ajaminen voi joskus houkutella. Tässä tilanteessa on erittäin tärkeää olla kartalla siitä, kuinka voimakkaasta ukkosesta puhutaan. Ennusteiden ja tutkadatan osaaminen auttaa hyvin paljon hahmoittamaan mahdollisten rakeiden kokoa ja niiden aiheuttamaa vaaraa. Vaikka ukkosen ytimessa sataa vain 1 cm rakeita, on näistäkin suuri vaara kesällä autoilijalle. Isot massat rakeita saavat tiet peililiukkaiksi ja kesärenkailla tiellä sutiva autoilija on vaaraksi sekä itselleen että muille autoilijoille.

Harrastajan autoilu

Lopulta kuitenkin suurin riskitekijä liittyy harrastajan toimintaan omassa autossaan. Nykyajan tekniikka mahdollistaa puheluiden soittamisen auton bluetoothin kautta, joten käytä tätä aina kun vain mahdollista. Jos olet yksin liikkeellä, vältä tutkadatan lukemista autoa ajaessa. Pysähdy aina autolla, jos haluat lukea tutkadataa. Tällöin pystyt myös keskittymään asiaan ja teet varmasti parempia päätöksiä kuin ajaessa. Noudata nopeusrajoituksia ja kunnioita muuta liikennettä. Itsemurhaohitukset sään takia eivät lopulta kuitenkaan anna sinulle mitään muuta kuin valtion kuitin. Suomessa olemme tilanteessa, jossa tiet eivät onneksi täyty muiden harrastajien aiheuttamasta liikenteestä. Muista kuitenkin, että pysäköit autosi lakien mukaan paikoille, joissa se ei ole kenellekään häiriöksi! Myrskyharrastajalle on itsestäänselvyys, että hätätilanteissa autetaan muita ihmisiä. Oli tilanne säässä sitten mikä tahansa.

 

RSS Zeniitti

RSS Taivaanvahti

RSS Avaruus.fi-foorumi