Et voi nimetä tähteä tai omistaa taivaankappaletta

5.3.2017 klo 15.51, kirjoittaja
Kategoriat: Taivas takapihalla , Yleinen , Yleinen avaruushäröily

”Olen tavannut aivan ihanan naisen, hän on älykäs kaunis ja fiksu. Kuinka teen häneen syvän vaikutuksen?” kysyi ystäväni. Halusin auttaa toveria pulassa ja mietin hetken. ”Annat tietysti rakkaallesi tähdet tai Kuun taivaalta. Voin järjestää tämän sinulle.”

Kuupallo kirjoittajan hyppysissä vuonna 1999.

Kuupallo kirjoittajan hyppysissä vuonna 1999. Kuva Ari Korkala

Tiesin, että tilanne vaati luovuutta. Taivaankappaleiden antaminen ei missään muodossa onnistuisi, mutta Kaupin tähtitornilla oli muutamia aurinkokuntaan liittyviä opetuspalloja. Yksi niistä on Kuu. Se lähti nuorelle pariskunnalle lainaan viikonlopuksi.

Ystäväni palautti pallon hymyssä suin. ”Mitä sanoit neidolle, kun jouduit lopulta tuomaan kuupallon takaisin?”, kysyin kiinnostuneena.

”Kerroin, että Kuu pitää palauttaa taivaalle, että muillakin rakastavaisilla olisi jotain ihailtavaa”, hän vastasi virnistäen.

Tähtien tai niiden nimien kaupittelulla ei ole totuuspohjaa

En ollut ainoa, jonka mielestä taivaankappaleen antaminen oli romanttinen ele. Tähän markkinarakoon ovat iskeneet myös lukuisat verkon huijariyritykset kaupitellen mahdollisuuksia nimetä tähti lahjan saajan mukaan henkilön mukaan tai jopa ostaa koko taivaankappale.

Kyseessä on valitettavasti pelkkä rahastuskeino. Ainoa taivaankappaleista oikeasti kirjaa pitävä taho IAU (Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni). IAU ei myy tähtiä tai niiden nimiä. Ei millään hinnalla.

Tyypillisessä tapauksessa ostaja saa kaupan yhteydessä sertifikaatin nimetystä tähdestä.  Todistuksessa saatetaan viitata johonkin luotettavan kuuloiseen tahoon, kuten British Library, mutta todellisuudessa paperilla ei ole minkäänlaista arvoa. Ei, vaikka itse paavi olisi sen allekirjoittanut.

TAIVAANKAPPALEIDEN ”OSTAMISESTA” KYSYTTYÄ:

1. Ei varmaankaan ole haittaa, jos ostan tähden tai nimeän sen?

Ei haittaa, mutta ostos tulee olemaan arvoton. Aikuinen ihminen tekee varallisuudellaan mitä haluaa: voit lähettää rahasi prinssille Nigeriaan, hassata uhkapeleihin tai vaihtoehtoisesti tukea hyväntekeväisyysorganisaatiota. Itse kukin tekee valinnan omien arvojensa perusteella.

2. Pystynkö tekemään vaikutuksen läheiseeni nimeämällä taivaankappaleen hänen mukaansa?

Jos ostat nimetyn tähden huijarilta, on vaikutus pahimmillaan sama, kuin veisit tamperelaiselle Ilves-fanille Tapparan pelipaidan.

3. Voinko lainkaan nimetä taivaankappaleita itseni tai läheiseni mukaan?

Vaihtoehtonasi on lähteä sinnikkäästi etsimään avaruudesta uusia komeettoja. Tarvitset puuhaan ison kaukoputken, paljon aikaa ja teräksiset hermot. Kun olet komeettasi löytänyt, se nimetään todennäköisesti sukunimesi mukaan. Tämän jälkeen tehtäväksi jää enää varmistaa, että jaatte läheisesi kanssa saman sukunimen.

Koko urakassa komeetan löytäminen lienee se hankalin osa, mutta myös harrastajalle tehtävissä: kysy vaikka Terry Lovejoyltä.

4. Entä toisin päin, voinko nimetä lapseni taivaankappaleen mukaan?

Tämä sen sijaan on täysin mahdollista vastasyntyneen lapsen vanhemmille. Tähtitaivaalta löytyy hyviä nimikandidaatteja, kuten Mira, Leo, Otava, Estelle tai Stella.

Ideaa harkitsevien kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät Betelgeuse tai Zubenelgenubi ehkä ole parhaita nimivaihtoehtoja.

Ostin pienen rautameteoriitin Helsingin observatoriomuseon kaupasta.

Ostin pienen Campo del Cielo-rautameteoriitin palan Helsingin observatoriomuseon kaupasta. Meteoriitteja ei valitettavasti voi poimia metsästä mustikoiden tapaan.

5. Haluan kuitenkin antaa lahjaksi palan taivasta. Onnistuuko se?

Kyllä onnistuu: osta meteoriitti, se on joskus ollut osa maapallon ulkopuolista taivaankappaletta. Kalliit ja harvinaiset meteoriitit voivat olla tähtitieteellisen arvokkaita, mutta tavallisimpia meteoriitteja voi ostaa edullisesti tiedekeskuksista tai observatoriomuseoista. Yleisimpien avaruuskivien pikkumurusten hinta on alle kymmenen euron luokkaa.

Jos varallisuutta löytyy enemmän, voit harkita jopa Mars- tai Kuu -lähtöisen meteoriitin hankkimista.

Eikö harmaa kivimetallin pala ole riittävän romanttinen? Voit upottaa meteoriitin vaikka osaksi vihkisormustasi.

6. Miten muuten voin ilahduttaa avaruudesta innostunutta?

Keitä vaikka termokseen lämmintä juotavaa, kääri rakkaasi lämpimiin vaatteisiin ja viettäkää yhteinen ilta tähtitaivaan alla. Kuukin on taas takaisin paikallaan ja jos näette tähdenlennon, se vilahti juuri teille.

Voitte myös tehdä retken lähimmälle tähtitornille. Selkeällä säällä paikallinen opas näyttää teille taatusti taivaan merkit.

Yksi kommentti “Et voi nimetä tähteä tai omistaa taivaankappaletta”

1. Veikko Mäkelä sanoo:

Kohtaan 3: Tietty, jos löydät asteroidin, voit nimetä sen läheisesi mukaan, ellei nimi ole jo varattu. Se toki on vähintään yhtä työlästä kuin komeettojen etsiminen.