Zeniitti

Tähtiharrastuksen verkkolehti

Tapahtumat taivaalla syys–lokakuussa 2015

Juha Ojanperä:

Syys–lokakuussa pimeän taivaan havaintokausi on parhaimmillaan! Linnunrata loistaa iltaisin lounaisella taivaalla ja pimeää riittää jo reilusti! Syyskuun lopussa tapahtuu myös täydellinen kuunpimennys, joka on havaittavissa aivan loppuvaiheita lukuunottamatta koko Suomessa.

Tähtitaivas Helsingissä 15.9.2015 klo 00.00.

Tähtitaivas

Syys–lokakuussa tähtitaivasta hallitsee iltaisin oma galaksimme, Linnunrata! Pimeällä paikalla voi nähdä mukavasti Linnunradan tähtipilviä ja tummia, pimeitä sumuja. Paljain silmin näkyviä tähtipilviä ovat erityisesti Joutsenen ja Kilvet tähtipilvet. Huomiota herättävä pimeä sumu on Suuri repeämä, joka näyttää jakavan Linnunradan kahtia Käärmeen, Kotkan ja Joutsenen tienoilla. Suuren repeämän päässä on niin sanottu Pohjoinen hiilisäkki, joka on huomattavan suuri pimeä sumu. Lisäksi iltataivaalla näkyvät tutut syystaivaan tähdistöt, kuten Joutsen, Lyyra, Kotka sekä Käärmeenkantaja Käärmeineen. Myöhemmin yöllä eteläiselle taivaalle nousevat Vesimies, Valas, Pegasus ja Andromeda. Aivan aamunkoitteessa Orion nousee itäiselle taivaalle.

Planeetat ja Kuu

Syys–lokakuussa voi iltaisin yrittää havaita Aurinkokuntamme kahta ulointa planeettaa, Uranusta ja Neptunusta. Planeetoista ensin mainittu on Kalojen tähdistössä, jälkimmäinen Vesimiehessä. Taitava ja tarkkasilmäinen havaitsija voi löytää Uranuksen taivaalta paljain silminkin. Uranuksen havaitseminen edellyttää kuitenkin pimeää, valosaasteetonta havaintopaikkaa, sillä sen kirkkaus on vain 5,7 magnitudia. Neptunuksen havaitseminen onnistuu kiikareilla tai pienellä kaukoputkella. Planeetan kirkkaus on 7,8 magnitudia.

Jos iltataivaalla on tarjolla vain himmeitä planeettoja, on aamutaivaalla luvassa varsinainen planeettojen ilotulitus! Syyskuun puolenvälin jälkeen taivaan kolme kirkkainta planeettaa, eli Venus, Jupiter ja Mars ilmestyvät näkyviin aamutaivaalle. Syyskuun lopun ja lokakuun kuluessa planeetat ovat lähellä toisiaan Kravun- ja Leijonan tähdistöjen alueella. Erityisesti lokakuussa nämä planeetat tarjoavat taivaan tarkkailijoille hyvän syyn herätä aikaisin, nimittäin lokakuun aikana nämä planeetat kohtaavat keskenään kahdesti!

Ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu aamulla 18.10., jolloin Mars ja Jupiter kohtaavat. Tuolloin planeettojen välinen etäisyys on pienimmillään vain 21′! Kohtaamisista toinen tapahtuu 26.10., jolloin Venus ja Jupiter kohtaavat. Tuolloin planeetat ovat toisistaan vain 1 asteen etäisyydellä!

Lisäksi myös Aurinkokuntamme sisin planeetta Merkurius on lokakuun aikana havaittavissa aamutaivaalla ennen auringonnousua. Planeetta on kauimmillaan Auringosta 16.10., jolloin sen etäisyys Auringosta on 18 astetta.

Täydet- ja uudetkuut ajoittuvat syys–lokakuussa seuraavasti:

• uusikuu 13.9.2015
  • täysikuu 28.9.2015

Lokakuun uusi- ja täysikuu:

• uusikuu 13.10.2015
  • täysikuu 27.10.2015

Yöllä 4./5.9. ja 9./10.10.2015 Kuu on Hyadien tähtijoukossa peittäen joukon tähtiä. Näistä tapahtumista erityisesti jälkimmäinen on mielenkiintoinen, koska tuolloin Kuu peittää Härän tähdistön kirkkaimman tähden, Aldebaranin. Peittyminen on tosin hieman haasteellinen havaittavaksi, sillä Kuun vaihe on tuolloin 91 %. Tuona yönä Aldebaranin esiintulo Kuun takaa on havaittavissa.

Kääpiöplaneetat, asteroidit ja komeetat

Kääpiöplaneetat 1 Ceres ja Pluto ovat molemmat Jousimiehessä, eivätkä ole havaittavissa. Ceres on kokonaan horisontin alapuolella, mutta Plutoa voi tosin yrittää valokuvata isoilla kaukoputkilla. Tehtävä tulee silti olemaan haasteellinen, koska kääpiöplaneetan kirkkaus on vain noin 14 magnitudia. Lisäksi kohde on hyvin matalalla taivaalla eikä ole kunnolla havaittavissa pimeällä taivaalla.

Asteroidi 4 Vesta on Valaassa ja sen kirkkaus on 6,6 magnitudia. Vesta on näinollen suhteellisen helppo kiikarikohde. Asteroidi 15 Eunomia on Pegasuksessa. Tämä kohde on huomattavasti himmeämpi, sillä tämän pikkuplaneetan kirkkaus on noin 8,4 magnitudia.

Meteoriparvet

Syyskuussa ei ole havaittavissa merkittäviä meteoriparvia. Kuitenkin innokkaimmat havaitsijat voivat yrittää havaita alfa- ja delta-aurigideja sekä piscidejä.

Parvien maksimit ajoittuvat seuraavasti:

• alfa-aurigidit 1.9.
  • delta-aurigidit 8./9.9.
  • piscidit 20.9.

Lokakuun meteoriparviin kuuluvat draconidit, epsilon-geminidit sekä orionidit. Erityisesti draconidit on näistä kolmesta parvesta aktiivisin ja havaituin. Parven emokomeetta on 21/P Giacobini-Zinner, ja komeetan jäljiltä jäänyt materiaali on komeetan ja meteoriparven radalla epätasaiseti jakautunut. Aina ajoittain Maa osuu ainetihentymään draconidien radalla, jolloin havaitaan meteorimyrsky! Parhaimpina vuosina draconidien ZHR on ollut jopa 200–300! Tänä vuonna erityisempää myrskyä ei kuitenkaan ole odotettavissa.

Em. parvien maksimit ajoittuvat seuraavasti:

• draconidit 9.10.
  • epsilon-geminidit 20.10.
  • orionidit 21.10.

Pimennykset

Syyskuun lopussa 27./28.9.2015 tapahtuu aamuyöllä täydellinen kuunpimennys, joka on havaittavissa koko Suomen alueella. Vain aivan pimennyksen loppuvaiheet eivät ole havaittavissa, sillä Kuu ehtii laskea ennen pimennyksen päättymistä. Kuitenkin pimennyksen täydellinen vaihe on kokonaan havaittavissa. Lisätietoja pimennyksestä löydätte Juha Ojanperän artikkelista.

Ilmakehän ilmiöt

Syys–lokakuussa havaitaan vielä haloilmiöitä yleisesti. Kuitenkin lokakuussa halojen näkyminen vähenee. Toisaalta taas revontulia havaitaan syys–lokakuussa enemmän! Erityisesti syyspäiväntasauksen tienoilla on revontulten esiintymisessä tilastollinen piikki, joten syyspäiväntasaus on hyvää aikaa revontulten havaitsemiselle!

Syyspäiväntasauksen tienoilla voi yrittää myös havaita eläinratavaloa. Syksyisin eläinratavalo näkyy aamutaivaalla. Ilmiö on havaittavissa heikkona valonkajastuksena itäisellä taivaalla. Eläinratavalon suunta noudattelee eläinradan eli ekliptikan suuntaa.