Zeniitti

Tähtiharrastuksen verkkolehti

Harvinainen alfa Comae Bereniken pimennys odotettavissa tammikuussa

Juha Ojanperä:

Kaksoistähtenäkin tunnetun Bereniken hiusten tähdistön toiseksi kirkkaimmassa tähdessä alfa Comae Berenikessä eli Diademissa odotetaan tapahtuvan harvinainen pimennys tammikuun loppupuoliskolla. Pimennys toistuu vain 26 vuoden välein, eli nyt on koittamassa ainutlaatuinen hetki yrittää havaita tätä erityistä tähtitaivaan tapahtumaa!

Taiteilijan näkemys pimennysmuuttujasta. Kuva: ESO/L. Calçada

Alfa Comae Berenikes on Bereniken hiusten tähdistön toiseksi kirkkain tähti, ja se loistaa kevättaivaalla helposti paljain silmin nähtävänä 4,3 magnitudin tähtenä. Tähti tunnetaan myös nimellä Diademi, joka tarkoittaa tähdistölle nimensä lainanneen Egyptin kuningattaren Bereniken kruunua. Alfa Comae Berenikes on sekä tunnettu kaksoistähti, että mahdollinen Algol-tyyppinen muuttuva tähti. Alfa Comae Bereniken komponentit kiertävät toisiaan 10 AU:n etäisyydellä toisistaan, mikä vastaa Saturnuksen etäisyyttä Auringosta. Näiden tähtien näennäinen erotus on vain 0,7′, minkä vuoksi komponentteja ei voi erottaa toisistaan visuaalisesti. Alfa Comae Berenikellä on myös toinen kumppanitähti, jonka kanssa tähdet muodostavat optisen kaksoistähden. Tämä optinen kumppani sijaitsee alfa Comae Berenikestä 89′ etäisyydellä suuntakulmassa 345°.

Alfa Comae Berenikes on myös mahdollinen Algol-tyyppinen muuttuva tähti. Yhdysvaltalainen tähtitieteilijä Matthew Muterspaugh työryhmineen (Muterspaugh et al., 2010) ennusti vuonna 2010, että tähtijärjestelmässä voisi tapahtua pimennys vuonna 2015. Tähtijärjestelmällä tiedetään olevan 26 vuoden jakso, ja lisäksi tiedetään, että tähtijärjestelmän komponentit kiertävät toisiaan siten, että tähtijärjestelmässä voi mahdollisesti esiintyä Algol-tyyppisiä pimennyksiä. Pimennystä yritettiin viimeksi havaita 26 vuotta sitten vuonna 1989, mutta tuolloin pimennystä ei kuitenkaan havaittu.

Mahdollisen pimennyksen aikana tähden kirkkauden odotetaan himmenevän enintään 0,8 magnitudia. Pimennyksen tarkkaa aikaa ja kestoa ei osata vielä täysin arvioida. Tämänhetkisen tiedon mukaan pimennyksen odotetaan tapahtuvan 22.1. – 28.1.2015 välisenä aikana, ja pimennksen keston arvioidaan olevan 28 – 45 tuntia. Koska tähtijärjestelmän komponentteja ja niiden rataparametrejä ei tunneta vielä kovin hyvin, on tiedoissa vielä epävarmuutta. Tästä johtuen on mahdollista, että pimennystä ei edes tapahdu. Kuitenkin jo havainto siitä, että pimennystä ei tapahtunut, auttaa tutkijoita saamaan tarkempaa tietoa tästä tähtijärjestelmästä.

Kansainvälisesti toimiva Yhdysvaltalainen muuttuvien tähtien havaitsijoiden järjestö AAVSO koordinoi alfa Comae Bereniken pimennyksen havaintokampanjaa. Havaintokampanjassa toivotaan fotometrisiä havaintoja erityisesti V ja tai R kanavilla. Vaikka ilmiöstä toivotaankin ensisijaisesti fotometrisiä havaintoja, on ilmiötä mahdollista havaita myös visuaalisesti. Odotettu 0,8 magnitudin himmeneminen on mahdollista havaita myös visuaalisesti! AAVSO:n mukaan havainnot tulisi aloittaa heti, ja jatkaa havaitsemista vielä joitakin viikkoja tapahtuman viimeisen odotetun päättymisajankohdan jälkeen. Havaintoja jatkamalla on mahdollista saada tietoa tähtijärjestelmää mahdollisesti kiertävistä eksoplaneetoista tai muista kappaleista. Kohteesta tehdään havaintoja myös useissa ammattilaisobservatorioissa, mutta harrastajahavainnot ovat tervetullut lisä ammattilaishavantojen tueksi!

Kuva 1. Alfa Coma Berenikeen sijainti tähtitaivaalla.

Kuva 1. Alfa Comae Berenikeen sijainti tähtitaivaalla. Kuva: Juha Ojanperä/Skymap pr0.

Faktat alfa Comae Bereniken pimennyksestä

• Tähti: alfa Comae Berenikes, Diademi
  • Tähdistö: Bereniken hiukset
  • Pimennyksen odotettu ajankohta: 22.1. – 28.1.2015
  • Pimennyksen kesto: 28 – 45 tuntia
  • Tähden odotettu himmeneminen: enintään 0,8 magnitudia

Linkit:

AAVSO:n tiedote pimennyksestä

Universe Today -verkkosivuston artikkeli pimennyksestä

Viitteet:

Muterspaugh, Matthew W.; Hartkopf, William I.; Lane, Benjamin F.; O’Connell, J.; Williamson, M.; Kulkarni, S. R.; Konacki, Maciej; Burke, Bernard F.; Colavita, M. M.; Shao, M.; Wiktorowicz, Sloane J., 2010: The Phases Differential Astrometry Data Archive. II. Updated Binary Star Orbits and a Long Period Eclipsing Binary. The Astronomical Journal, Volume 140, Issue 6, pp. 1623-1630 .

Täydennys

24.1.2015

AAVSO:n alfa Comae Berenikes -havaintokampanja on peruttu! AAVSO:n mukaan Tri Muterspaugh on ilmoittanut, että hän on tutkimusryhmineen saanut selville, että havaintoaineistossa, jota käytettiin pimennysennusteen tekemiseen, on ollut huomattavia mittausvirheitä. Nämä virheet vaikuttavat pimennyksen ennustettavuuteen. AAVSO kiittää kaikkia havaitsijoita tähän astisista havainnoista, mutta kehottaa lopettamaan kohteen havaitsemisen tältä erää.

Linkit:

AAVSO:n tiedote havaintokampanjan keskeyttämisestä

1 comment

• Tuli tänään meteorobs listalla viesti jossa kysellään kokotaivaskuvia viime vuoden syyspuolelta.
    Ja kopioin siitä tähän se oleellisimman sisällön. Eli jostain systä ounastellaan että pimennys olikin jo ollut.
    Allakiirjoitus oli “Christophe” ja sp-osoite tietysi näkyy, mutta en tähän sitä kopioi.

Esko Lyytinen

An observing campaign of the double star Alf Com was launched by the AAVSO a few weeks ago. This star is supposed to present eclipses every 25.8 years. Initially, it was determined that the eclipse was to occur on 25 January 2015. It is now foreseen that this eclipse may have occurred « sometimes » during last fall, most probably in november.

Reply