Avaruuslinjoille hommiin?

13.9.2013 klo 09.59, kirjoittaja
Kategoriat: Terveisiä kiertoradalta

Elämme historiallisia aikoja. En tarkoita Ursan blogien avaamista, vaikka sekin tietysti on merkittävä virstanpylväs sivilisaatiomme historiassa, vaan kyse on viime lauantaista ja Mojaven lentoasemasta.

Silloin lentokentällä pidettiin rekrytointitilaisuus, missä maailman ensimmäinen avaruuslentoyhtiö etsi itselleen työntekijöitä. Virgin Galactic -yhtiö on lähetellyt itse asissa jo jonkin aikaa ilmoituksia avoimista työpaikoista nettisivuillaan ja sosiaalisessa mediassa, mikä tarkoittaa sitä, että yhtiö alkaa toimia ihan oikeasti lähitulevaisuudessa.

WK2, SS2, Branson ja väkeä MojavessaKiinnostavaa ilmoituksissa on ollut se, että ne ovat tyypillisiä lentoyhtiöiden työpaikkoja — avioniikkainsinööri, huoltoteknikko, laatutarkastaja ja niin edelleen — mutta mukana on hieman erikoisempia lentoyhtiöiden työnkuvauksia, kuten hybridiraketti-insinööri tai rakettityöntövoimatestauspäällikkö.

Onhan avaruusjärjestöissä ja niille työtä tekevissä yhtiöissä ollut jo erilaisia raketti-insinöörejä, mutta nämä ovat historiallisia työpaikkoja: avaruusturismilennot alkavat pian ja niitä tehdään samalla filosofialla kuin lentoyhtiöt toimivat tällä haavaa. Kohta avaruusaluksia huolletaan ja valmistellaan lennoilleen samaan tapaan kuin Airbusseja Helsinki-Vantaalla. Se on valtavan suuri askel eteenpäin avaruuslentojen historiassa, ja tulee varmasti muuttamaan monia asioita.

Samalla kun Virgin Galactic kerää itselleen väkeä, ensimmäinen avaruusaluksista tekee jo koelentojaan. Viime viikolla SpaceShip2 -aluksista ensimmäinen, VSS Enterprise, teki todennäköisesti viimeisen koelentonsa ennen ensimmäistä lentoaan avaruuteen. Alus irtaantui emoaluksen alta omille teilleen, sytytti rakettimoottorinsa ja kiihdytti noin 1,6 -kertaiseen äänen nopeuteen, jolloin se käänsi taittuvan pyrstönsä asentoon, missä se tulee olemaan aikanaan Maahan takaisin palattaessa. Tämän jälkeen alus palautti pyrstön normaaliasentoonsa ja liitolensi takaisin lentoasemalle.

Ensimmäinen avaruuspomppauksen jälkeen alus tullee tekemään kymmeniä samanlaisia lentoja yli 100 kilometrin korkeuteen, ennen kuin se otetaan matkustajaliikenteeseen. Aivan ensimmäisellä matkustajalennolla on nähtävästi Virgin-yhtiöryppään perustaja ja johtaja Richard Branson perheineen.

Enterprisen sisaralus VSS Voyager on myös valmistumassa ja yhtiö aloittaa ensi vuonna lennot myös varta vasten New Mexicoon rakentamastaan avaruuslentokeskuksesta. Elokuussa noin 640 henkilöä oli jo ostanut noin 200 000 euroa maksaneen lennon, ja erittäin todennäköisesti lentojen alettua kiinnostuneiden määrä tulee lisääntymään. Ja mukana on myös muutama suomalainenkin (joita tosin en kutsuisi astronauteiksi yhtään sen enempää kuin lentomatkustajia sanotaan lentäjiksi).

Vaikka kyseessä ovatkin ”vain” pomppaukset noin 120 kilometrin korkeuteen ja 2,5 tuntia kestävien lentojen aikana koetaan ”ainoastaan” kuuden minuutin ajan painottomuutta, nousevat alukset kunnolla avaruuteen. Siellä tunnelma ja maisema aluksen ympärillä ovat aivan kuin avaruudessa.

Avaruusalusten tekeminen on ollut tietysti helppoa verrattuna siihen byrokratiaan, mitä lentojen aloittamiseen vaadittavan uuden lainsäädännön tekeminen on vaatinut. Sekin on jotain aivan uutta: lentomatkustajien oikeudet, lentoyhtiöiden velvollisuudet ja lentokoneiden vaatimukset on hyvin määritelty, mutta avaruusturistilennoille vastaavia ei ole ollut olemassa. Koska lentoja ollaan aloittamassa ensinnä vain Yhdysvalloissa, on sikäläinen ilmailuvirantomainen FAA ollut tässä olennaisessa roolissa (ja todennäköisesti muut maat tulevat aikanaan vain kopioimaan amerikkalaissäädökset).

Ottaen huomioon kuinka suurella joukolla ja pitkään asiaa vatvottiin, on tulos hyvin yksinkertainen. Alusten pitää täyttää normaalit matkustajien kuljettamiseen käytettävien lentokoneiden vaatimukset ja niiden valmistajan pitää varmistaa, että alus kestää myös avaruudessa. Lentäjillä pitää olla normaali kyseisenlaisen ilma-aluksen kuljettamiseen vaadittava lupa ja heidän täytyy hallita alus myös lentotilanteissa, jotka eivät ole perinteisiä.

Matkustajilta ei vaadita lääkärintarkastuksia, koska FAA on kiinnostunut lähinnä siitä, että lennot eivät vaaranna ”yleistä turvallisuutta”. Tarkastusta suositellaan ja todennäköisesti Virgin Galactic tuleesellaisen pyytämään, koska lentojen maineen kannalta ei olisi hyvä, jos joku ensimmäisistä matkustajista saisi esimerkiksi sydänkohtauksen ja kuolisi.

Matkustajille pitää selittää aluksen lentohistoria, niille tapahtuneet mahdolliset onnettomuudet ja heidät tulee opastaa toimimaan mahdollisissa vaaratilanteissa. Ja sen jälkeen, ennen lentoa, heidän tulee allekirjoittaa paperi, missä he vakuuttavat lähtevänsä lennolle omalla vastuullaan.

Nähtävästi siis ensimmäiset allekirjoitukset tehdään ensi vuoden alussa. Ja uskon, että siitä tulee varsin merkittävä päivä, koska se aloittaa toiminnan, joka tulee hyvinkin nopeasti tekemään myös lennot kiertoradalle, kunnolla avaruuteen, arkisiksi nopeammin kuin nyt uskommekaan. Aika on kypsä uudelle harppaukselle avaruuden valloituksessa.

2 kommenttia “Avaruuslinjoille hommiin?”

  1. IkuinenRakkaus sanoo:

    ”Suuri osa avaruudesta tulevasta säteilystä – gamma- ja röntgensäteily kokonaisuudessaan – jäävät havaintolaitteidemme ulottumattomiin ellei laitteita saada jollain konstilla ilmakehän ylä- ja ulkopuolelle. Ratkaisu siihen löytyi avaruustekniikasta, jota on hyödynnetty jo yli puolen vuosisadan ajan.”

    Itse en usko vetävän voiman olemassa oloon. Enkä kaareutuvan avaruuden olemassa oloon!

    Joten oletan että esim. galaksien keskusten supermassiivisista ja erittäin tiheistä kohteistakin työntyy ulos tihentymiä, aivan kuten tähdistäkin työntyy ulos fotoneita ja neutriinoja.

    Galaksien keskusten supermassiivisista kohteista ulos työntyvät tihentymät olisivat vain niin tiheitä ja pieniä, etteivät meidän laitteet kykenisi rekisteröimään niitä.

    ( Ne välittäisivät kuitenkin työntävää voimaa pois päin galaksin keskustasta! )

    Silti kyseisissä tihentymissä oleva tiheään puristunut liike / energia voisi työntyä auki isommalle alueelle, jos kyseisiin tihentymiin kohdistuisi tarpeeksi paljon ulkoista liikettä, joka saisi ne ikäänkuin lämpölaajenemaan, jolloin niistä ”syntyisi” uusia atomien ytimiä eli uutta ainetta ja näin laitteemme luonnollisesti kykenisivät havaitsemaan ne.

    Väitänkin että kaikki aine on peräisin galaksien keskusten supermassiivisista kohteista.

    Nämä galaksien keskusten supermassiiviset kohteet koostuisivat itse erittäin tiheistä ja massiivisista tihentymistä jotka olisivat peräisin erittäin kaukana näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolella olevista kohteista joissa jokaisessa olisi äärimmäisen paljon enemmän ikuista asiaa kuin näkyvässä maailmankaikkeudessa on yhteensä.

    Työntyisimme pois päin näistä näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolella olevista kohteista ja näkyvän maailmankaikkeuden sisäinen liike / paine saisi vauhtimme kiihtymään suhteessa näihin näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolisiin kohteisiin ja josksu hamassa tulevaisuudessa nyt kiihtyvä liike tulisi kohdistumaan muihin vastaaviin äärimmäisen tiheisiin ja massiivisiin kohteisiin jotka osallallistuvat koko ajan ikuisen asian kierrätykseen jne.

    Näkyvän maailmankaikkeuden kaikki ilmiöt perustuisivat näin ollen työntämiseen, työntymiseen, syrjäyttämiseen eli ikuiseen kierrätykseen!

    En myöskään usko ihmisen keksimiin käsitteisiin kuten laajenevan avaruus, ylimääräiset tilaulottuvuudet, pimeä aine ja pimeä energia.

    Jos kaikki selittyy liikkeen avulla, niin silloin olisi olemassa vain ja ainoastaan työntävää voimaa!

    Koska liike on työntävää voimaa ja koska negatiivista liikettä ei ole, miksi uskoisin vetävän voiman olemassa oloon!

    Onesimpleprinciple

    .

  2. Lasse Reunanen sanoo:

    Avaruusmatkailusta kirjoitti myös Iltalehden t-liite (Taustat & tekijät) 18.9.2013 / Juho Rissanen esitteli; ”Näin avaruus valloitetaan”, jossa eri valtioiden ja yksityisten yritysten hankkeita:
    ”Averuusturismi vuonna 2014 (Virgin Galactic -yhtiö), – Asteroidit vuonna 2018 (Nasa lähettäisi luotaimen vuonna 2016 kohden asteroidi Bennun), – Mars vuonna 2023 (useita suunnitelmia – Tiede -lehti 9/2013 esitteli myös suunnitelmaa Mars-ohilennosta miehitettynä vuonna 2018), – Kuu vuonna 2025 (miehitetty avaruuslento), – Jupiterin Europa -kuu (myöhemmin tulevaisuudessa)…
    Avaruusmatkojen kolme ”suurinta ongelmaa”;
    – Avaruussäteily, – Rahoitus, – Välimatkat /
    Lyhimmillään: Mars etäisyys 56 milj. km / 150 päivää, – Jupiter 600 milj. km / noin 6 vuotta, -Aurinkokunnan lähitähti Alpha Centauri 4,3 valovuotta = noin 40 biljoonaa km / noin 400 000 vuotta em. avaruusaluksen nopeuksilla.

Vastaa käyttäjälle IkuinenRakkaus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *