Galaksini kierteishaarassa näkyy pupunkorvat

9.7.2015 klo 20.44, kirjoittaja
Kategoriat: Taivas takapihalla , Yleinen , Yleinen avaruushäröily

Koko perheen sydämet vallannut karvapörrö.

Koko perheen sydämet vallannut pieni karvapörrö.

Minulla oli vaikea arkielämän ongelma: en millään raaskinut leikata nurmikkoa. Se alkoi lähestyä ulkonäöltään jo viidakkoa, mutta jos parturoisin sen, puutarhapupulle jäisi apilannälkä.

Edellisten viikkojen aikana puutarhaan oli ilmestynyt uusi elämänmuoto. Se oli pieni, pörröinen rusakonpoikanen, jonka emo toi iltaisin ruokailemaan etupihan nurmelle. Söpö rusakkoperhe oli kerännyt koko perheen sympatiat ja sen tarkkailu oli jo säännöllinen iltaohjelmanumero valaisevien yöpilvien bongailun ohessa.

Mutta nyt nurmikko pitäisi leikata. Asiaa ei enää voinut väistellä tai viivästyttää.

Apilagalaksi kierteishaaroilla

Apilagalaksini kierteishaaroilla.

Tuijotin kesäkuun lopulla apilamättäitä. Valkoiset apilat loistivat kuin tähdet nurmikossa. Jossain aivolohkoni syövereissä alkoi raksuttaa. Tähdet nurmikossa!

Kipitin varastoon hakemaan ruohonleikkuria ja ryhdyin hommiin. Ehkä saisin nurmikosta esiin galaksin ilman circlemakers-koulutustakin. Galaksi saisi mielellään olla sellainen, jossa olisi kunnon kierteishaarat.  Koitin mielessäni muistella miltä M51 suurinpiirtein näyttäisi.

Aloitin leikkaamalla nurmikkoon päägalaksin ympyrän ja pienen seuralaisgalaksin. Tämän jälkeen ruohonleikkuri käännettiin galaksin sisään kierteishaarojen muotoilemiseksi. Ruohonleikkurilla oli helpoin tehdä sauvaspiraaligalakseja, sillä kovin hienostunut keskustan muotoilu ei ilman pensassaksia onnistunut. Lopputulos taisi päätyä galaksiluokittelussa jonnekin SBb-tyypin paikkeille.

Tähtiharrastajan kesässä ei paljoa tapahdu. Puutarha sen sijaan kukoistaa parhaimmillaan. En ollut ainoa, jolle oli käynyt mielessä puutarhanhoidon ja luovan avaruusharrastuksen  yhdistäminen. Esikuvana nurmikkogalaksille toimi Galaxy Garden Havaijilla.

Tähän mennessä pupugalaksia on testattu onnistuneesti jo kahden eri kesän rusakonpoikasilla. Lopputulos vaikutti niin onnistuneelle, että nurmikontuunauksesta epäilemättä seuraisi jokakesäinen perinne.

PupunkorvatMyöhään kesäyössä nousi kierteishaaran laitamilta tuttu korvapari.

Markku Lintinen Tampereelta innostui galaksinkasvatusideasta ja loi puutarhaan oman versionsa.

3 kommenttia “Galaksini kierteishaarassa näkyy pupunkorvat”

1. Veikko Mäkelä sanoo:

Tuossa tuli mieleen, että tuonne voisi yrittää kylvää puna-apilaa valikoituihin paikkoihin galaksin H-II-alueiksi.

2. Ari Häyrinen sanoo:

Upeaa! Tyylikkyyttä löytyy. Kiva, että olet jaksanut tarkkailla pitkäkorvia. Tervehtien Pohjois-Haagan city-kanien yms. jänisten tarkkailija-Ari.

3. Tapio Lahtinen sanoo:

Mainion näköinen galaksinurmikko.
    Eilen pyöräillessäni työmatkaa näin peräti 2 cityjänistä.