Avaruus laskeutuu kämmenelle

18.12.2014 klo 16.31, kirjoittaja
Kategoriat: Otsikon takana , Yleinen

Kävin kertomassa joitain viikkoja sitten Ursan toiminnasta eräässä tapahtumassa. Etukäteen oli pyydetty, että kertoisin jotain myös siitä, mikä ihmisiä avaruudessa oikein kiinnostaa.

Kerroin, että pilvetön yötaivas on oikeastaan ikkuna maailmankaikkeuteen, joka avautuu öisin, kun Auringon valo ei enää kimpoile ilmakehässä ja tee taivaasta lähes läpitunkemattoman sinistä. Missään ei näe niin kauas kuin yötaivaan alla. Meillä on arkielämämme täällä katutasossa, mutta tuolla ylhäällä on aivan kaikki loput tästä typerryttävän monimuotoisesta ja ihmeellisestä maailmankaikkeudestamme.

Aloin kaivella taskuani. ”Joitain vuosia sitten Pohjois-Afrikkaan putosi avaruudesta pieni kivi. Kun sitä tutkittiin tarkemmin, huomattiin, että se oli samanlaista materiaalia kuin astronauttien Kuusta tuomat näytteet. Se pieni kivi oli peräisin Kuusta. Se oli sinkoutunut avaruuteen kun Kuuhun oli osunut meteoriitti, ja nyt se oli päätynyt maapallolle.”

Vedin esiin pienen muovirasian. ”Tässä on pieni pala siitä kivestä. Tässä on palanen Kuuta.” Näytin rasiaa yleisölle, jossa silmät olivat jo alkaneet pyöristyä lupaavasti. ”Te saatte kohta pitää tätä kädessä.” Katsoin yleisön ilmeitä, alkoi hymyilyttää. ”Ja se, mitä te tunnette nyt, on se syy miksi avaruus kiinnostaa ihmisiä.”

—

Allende

Kappale Allendeen pudonnutta meteoriittia. Sen vaaleat jyväset sisältävät runsaasti kalsiumia ja alumiinia, ja niiden uskotaan tiivistyneen ensimmäisinä valtavasta kaasu- ja pölykiekosta nuoren Auringon ympärillä 4,5673 miljardia vuotta sitten. Maapallo muodostui samasta kiekosta noin 30 miljoonaa vuotta myöhemmin.

Vähän aiemmin, ennen kuin meteoriittikokoelmastamme löytyi Kuuta, vierailin eräällä alakoululla pitämässä työpajoja Maan ja Auringon välisestä etäisyydestä. Otin varmuuden vuoksi mukaan vielä palan erästä toista meteoriittia, jos keskustelu tyrehtyisi ennen aikojaan.

No, näinhän välillä kävikin. Laitoin kiven kiertämään luokkaan ja vastailin lasten kysymyksiin.

Se mitä en ollut odottanut oli se, että lähes poikkeuksetta tenavat hieroivat kilvan kiveä neniinsä ja nuuskivat sitä niin että tuhisi. Meteoriitti oli selvästi menestys (joskin sain aivan kosmisen flunssan* käsiteltyäni sitä myöhemmin).

Koululaisten nenissä kiertänyt meteoriitti oli osa Allenden kylän lähelle Meksikoon vuonna 1969 pudonnutta hiilikondriittia. Jotkut tämän tyypin meteoriiteista – kuten tämäkin – sisältävät erittäin muinaista, muuttumatonta materiaalia ajalta, jolloin planeettoja ei vielä ollut. Allenden meteoriitti on pullopostia ajalta ennen maapalloa.

—

Maastoon pudonnut meteoriitti on saatava äkkiä talteen, ennen kuin sen sisältämä kemia turmeltuu Maan biosfäärissä. Se on arvokasta ja tärkeää työtä, ja siitä poikii mahdottoman mielenkiintoista tutkimusta.

Mutta luvan kanssa näpelöitävien meteoriittien taika on aivan uskomaton. Avaruus laskeutuu kädelle, saavuttamaton saavutetaan. Sanat loppuvat ja tajunta räjähtää.

Veikkaan, että monet aikuisetkin mielellään haistelisivat niitä ja hieroisivat neniinsä – jos kehtaisivat – saadakseen yhden aistin lisää kontaktissa tähän ihmeelliseen kimpaleeseen kokonaista vierasta maailmaa.

Toivotan omasta puolestani rauhallisia ja antoisia vuodenvaihteen juhlia kaikille!

* Meteoriitit ovat sinänsä turvallisia niin koululaisten kuin tiedottajien käsiteltäviksi – kaikki meteoriiteista toistaiseksi löydetyt mikrobit ovat peräisin maanpäällisistä lähteistä.

9 kommenttia “Avaruus laskeutuu kämmenelle”

1. Lasse Reunanen sanoo:

Näyttää kuvasta kuin olisi kokonaan ympäriltä mustunutta – siis meteoriitin ulkopintaa. Siten kappale pituussuunnassa ollut kenties samaa kokoa kuin näkyvä leveyspintakin – mikäli ei ole isomman kappaleen lohkeamasta.
    Siitä (tai jostain vähempiarvoisesta meteoriitista) saisi vielä enempi tietoa esille mikäli sahauttaisi esim. neljään osaan ja sahaussivut hioisi. Työstövaiheista tulisi myös kuvattuna opetusmateriaalia ja kertynyt pölykin kelpaisi uudelleen tarkemmin tutkittavaksi.

1. Anne Liljestrom sanoo:

Allenden meteoriitti räjähti ilmassa ja tuhansissa sen kappaleissa on sulamiskuori. Allende on yksi maailman parhaiten tutkituista meteoriiteista (ja tutkittavaa materiaalia on ollut tonneittain), ja sitä on tutkittu aina sen putoamisesta lähtien. En ole varma miten monella eri tavalla Allendea on tutkittu, mutta eiköhän myös sen pölyä ole analysoitu. Opetusvideoista en tiedä.

1. Lasse Reunanen sanoo:

Ehdotukseni olikin suomalaisten tutkittavaksi, josta ei mainintoja ollut. Eikä Suomesta löydettyjen meteoriittienkaan tarkempia tutkimuksia kenties viime vuosina ollut. Alkaa käytännön kokemus jäädä oppikirjatasolle ja harrastajien kokoelmien kartuttamiseen mikäli ei uusia näkökulmia avata.

2. Rami sanoo:

Disclaimeri lopussa oli loistava:)

Hyvää saturnaliaa!

3. Ihmettelijä sanoo:

Mitä tekemistä avaruudella on meteoriitin kanssa?

Muuta kuin se että meteoriitti liikkuu avaruudessa?

Meteoriitin voi antaa pudota kämmenelle koska se liikkuu avaruudessa jossa myös käsi liikkuu.

Avaruus ei liiku mistään minnekään, eikä se siksi voi laskeutua kämmenelle.

Käsi ja kämmen liikkuvat avaruudessa ja se avaruus, jossa kaikki konkreettisesti olemassa oleva liikkuu, ei itse liiku, eikä muutenkaan muutu millään tavalla.

Joku ehkä ajattelee että saivartelen turhaan otsikosta, mutta miksi ihmeessä sotkea käsitteitä yhtään enempää, kun aikaisemmat sukupolvet ovat jo ennättäneet sotkea avaruuden aineelliseen muutokseen kykeneväksi?

Ja mitä se sellainen avaruus ylipäätään edes on, joka kykenee samalla tavalla muutokseen kuin aine?

Anataisitte sen avaruuden olla vain se tila jossa kaikki konkreettisesti olemassa oleva liikkuu, niin ettei se avaruus moiseen itse kykene!

1. Suomen kielessä sanalla avaruus on useita merkityksiä. Monissa kielissä näitä on eroteltu, esimerkiksi virossa ruum on avaruus, tila, huone ja kosmos on avaruus, maailmankaikkeus. Selvästikin Anne puhui tässä kosmosest.

4. Anne Liljestrom sanoo:

Ihmettelijä: Itse ajattelin kirjoittaessani avaruutta käsitteenä, joka muuttuu konkreettisemmaksi kun saa käteensä jotakin, mikä normaalisti liikkuu vain maapallon ilmakehän ulkopuolella ja jota ei normaalisti voi koskettaa. Avaruudella ei tässä tekstissä tarkoiteta kolmiulotteista tilaa yleensä. Blogissani käsitellään tiedettä, mutta luovan kirjoittamisen keinoin, jolloin toisinaan käytän taitelijan vapautta tällaisella tavalla, tyypillisesti otsikossa.

1. Ihmettelijä sanoo:

Ok, taiteilijan vapaus rules!

Kiitos että annoit viestini työntyä esiin muidenkin luettavaksi.

Halusin itsekin yrittää käyttää sananvapauttani ja työntää esiin oman ajatukseni siitä ettei se avaruus ehkä sittenkään laajene, kaareudu tai omaa ylimääräisi tilaulottuvuuksia, vaan että se ehkä sittenkin on vain ikuinen ja ääretön tila joka on ei yhtään mitään!

Olen näet täysin vakuuttunut että kaikki ilmiöt voidaan selittää ilman laajenevaa ja kaareutuvaa avaruutta!

1. Anne Liljestrom sanoo:

Hei Ihmettelijä,

kommenttisi on ok, mutta jätetään keskustelu asiasta tähän, jooko? Omien vaihtoehtoisten teorioiden esittämiselle on monia hyviä foorumeita, mutta Ursan blogit eivät ole yksi niistä. Ursan tehtävä on tuoda julki tiedeyhteisön hyväksymiä teorioita. Me emme tee itse tämäntyyppistä tutkimusta emmekä siis voi ottaa kantaa yksityishenkilöiden omiin teorioihin.