Mitä astrobiologia on

11.6.2016 klo 12.30, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Monilla tahoilla tuntuu olevan jotenkin epämääräinen ja jopa väärä käsitys siitä mitä astrobiologia on. Ajatellaan että se olisi outojen elämänmuotojen etsimistä jostakin tämän planeetan ulkopuolelta. Tämä on myös se asia joka kiinnostaa suurta yleisöä eniten, samoin kuin spekulatiivinen keskustelu siitä millaisesta tuo elämä sitten olisi, ja mitä meidän pitäisi sen kanssa tehdä.

Joissakin tapauksissa – kuten Mars-tutkumuksessa ja exoplaneettakartoitusohjelmissa tätä tehdäänkin, mutta tämä rajoittuu vain NASAn ja ESAn missiohin, ja kattaa vain pikkiriikkisen osan koko astrobiologian tutkimuskenttää.

Muutoin astrobiologiaa tehdään ihan tavallisilla luonnontieteiden tutkimusmenetelmillä ja tiedoilla, perus-luonnontieteiden projekteissa. Näkökulma vain on erilainen: jos luonnontieteilijät yleisesti hakevat tietoa vain tietämisen vuoksi, tai ehkä kaupallisten sovellutusten vuoksi, peruskysymys astrobiologisessa tutkimuksessa on: mitä tämä asia merkitsee elämän olemassaolon – ja meidän itsemmekin olemassaolon kannalta. Miten elämä on tullut ja kehittynyt tähän asti, ja miten sen voidaan ajatella jatkuvan tulevaisuudessa. NASAn nykyinen astrobiologiaohjelma (suurin yksittäinen toimija tällä alalla) pyrkii vastaamaan kysymyksiin: How does life begin and evolve? Is there life beyond Earth and, if so, how can we detect it? What is the future of life on Earth and in the universe? Näitä kysymyksiä ei voi tutkia tuntematta kaikkine keskenään vuorovaikuttavien luonnontieteiden perusteita.

Astrobiologia muodostaa jatkumon eri luonnontieteiden välillä, eli fysiikan, kemian, geologian, biokemian biologian, ekologian ja jopa kognitiivitieteen välillä. Se koettaa hahmottaa niistä isoa jatkuvaa tarinaa, kosmologian alueelta tähtitieteeseen, planetologiaan, geotieteisiin, biologiaan, ja teknologiaan asti.

Jos että usko että astrobiologia on kovaa luonnontiedettä – eikä pelkkää syntyjä syviä pohtivaa filosiaa – niin tulkaapa osallistumaan vaikka seuraavaan EANAn vuosikokoukseen – http://www.astrobiology.gr/eana16/

tai voisitte myös osallistua  tällaiseen perusastrobiologian kokouksenen: http://www.astrobiology.gr/eana16/Evolution of Chemical Complexity: From simple interstellar molecules to terrestrial biopolymers” Liblice Castle, Czech Republic, 13 – 15 September 2016. Tämän kurssin osallistumiskulutkin tulisivat suunnilleen katetuksi järjestävän COST-hankkeen taholta, ks. http://www.cost.eu/COST_Actions/tdp/TD1308?parties

Astrobiologian kysymykset ovat kovin kiehtovia, ovathan ne koko ihmiskunnan perimmäisiä kysymyksiä. Mutta tutkimustyö – samoin kun opetus – ovat kovin haasteellisia alan poikkitieteellisyyden takia. Kuitenkin poikkitieteellinen opetus voisi olla suureksi hyödyksi meidänkin opetussysteemissämme, sillä se auttaisi ihmisiä hahmottamaan kokonaisuutta ja oman tieteenalan merkitystä kokonaisuudessa. Tämä saattaisi olla jopa luovuuden lähtökohta – ja ainakin hauskempaa kuin meidän nykyinen koulutussysteemimme, joka opettaa valtavan hyvin valtavan syvällisiä tiedon murusia, jotka eivät yhdisty oikein mihinkään.

 

6 kommenttia “Mitä astrobiologia on”

  1. Mikko sanoo:

    Kiitos artikkelista. Heräsi kysymys miten käytännössä tuolta COST kautta haetaan kustannuksiin hyvitystä jos osallistuisin tuonne.

    1. Kirsi Lehto sanoo:

      Kirjaudu sen kurssin verkkosivulle – siellä on ohjeita…

  2. Pentti S. Varis sanoo:

    Kirsi kirjoitti: ” poikkitieteellinen opetus voisi olla suureksi hyödyksi meidänkin opetussysteemissämme, sillä se auttaisi ihmisiä hahmottamaan kokonaisuutta ja oman tieteenalan merkitystä kokonaisuudessa. Tämä saattaisi olla jopa luovuuden lähtökohta”

    Näin on,ja kouluihin olisikin saatava uusi poikkitieteellinen oppiaine, johon kuluisi kiinnostavia ja toistensa yhteyksiä ja myöskin arkielämää valaisevia fysiikan, kemian, biologian, kosmologian, astronomian, aivotutkimuksen, lääketieteen jne. asioita, tietenkin eri koulutusasteilla eri asteisesti esitettynä. Kuitenkin, vaikka valistunut oppikirjan ym. materiaalin tuottajaryhmä varmaan löytyisikin, olisi aika vaikeaa saada kaikkiin kouluihin monialaisesti innostuneita, rohkeita ja tietorikkaita opettajia.
    Yksi mahdollisuus voisi olla levyteitse toteutuva opetus, jonka oheen olisi laadittu helppotoimintoinen palkkiosysteemi asiat omaksuneille, mikä auttaisi alussa tottumaan menetelmään.
    Toteutuessaan menetelmä varmaan lisäisi kiinnostusta myös itsenäistä fysiikkaa ym. aineita kohtaan.

    1. Kirsi Lehto sanoo:

      Juuri näin. Meillä onkin nyt parhaillaan iso euroopan laajuinen hakemus tekeill Horizon2020 ohjelmaan nimeltä Open Schooling and collaboration on science education – Swafs-15-2016http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/h2020/topics/2252-swafs-15-2016.html
      -juuri tuollaisen itsenäisen ja vuorovaikutteisen opetusmateriaalin tuottamiseksi.

  3. Juhani Harjunharja sanoo:

    Ohcejoga Utsjoen Ursa ry on aikeissa käsitellä tätä asiaa lokakuussa avaruusviikolla koulukeskuksessa suunnattuna sekä koululaisille, opettajille ja muille asiasta kiinnostuneille. Etsimme vain sopivaa asiantuntijaa. Miten olisi Kirsi Lehto?

    1. Kirsi Lehto sanoo:

      Toki sopii mun puolestani, mielelläni, jos kutsutte…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *