Zeniitti

Tähtiharrastuksen verkkolehti

Tapahtumat taivaalla marras-joulukuussa 2015

Juha Ojanperä:

Vuoden kaksi viimeistä kuukautta ovat vuoden pimeintä, joskin valitettavasti myös vuoden pilvisintä aikaa. Sikäli kun pilvet antavat myöten, pimeää havaintoaikaa riittää reilusti aamusta iltaan! Marras-joulukuun pitkien, pimeiden öiden aikana ehtii hyvin havaitsemaan tähtitaivaan kiertymisen, ja sen, kuinka alkuillasta näkyvät loppukesän tähtikuviot vaihtuvat aamuyöllä näkyviin loppukevään tähtikuvioihin.

Tähtitaivas Helsingissä 15.12.2015 klo 00.00. Kuva: Ursa.

Tähtitaivas

Marras-joulukuussa voi pimeän tultua havaita samat tähtikuviot, jotka ovat hyvin näkyvissä pimeinä syysiltoina. Lounaista taivasta hallitsee Linnunrata tuttuine tähtikuvioineen. Etelätaivaalta löytyvät Pegasus, Andromeda, Vesimies ja Valas. Yön edetessä mahtava Orionin tähdistö nousee itäiselle taivaalle. Orion on etelässä aamuyöllä. Tuolloin myös taivaan kirkkain tähti Sirius on jo noussut horisontin yläpuolelle. Eteläisellä taivaalla ovat näkyvissä myös muun muassa molemmat koiratähdistöt, Iso ja Pieni koira, sekä näiden kirkkaimmat tähdet Sirius ja Procyon. Aamulla Leijonan, Krapu ja Vesikäärme ovat nousseet eteläiselle taivaalle ja ovat hyvin havaittavissa.

Planeetat ja Kuu

Marras-joulukuussa eteläisellä taivaalla ovat iltaisin havaittavissa Uranus ja Neptunus. Planeetat ovat niin himmeitä, että niiden havaitsemiseen tarvitaan kaukoputki tai kiikarit. Venus, Mars ja Jupiter ovat hyvin havaittavissa aamutaivaalla. Planeetat ovat tuolloin kaakon suunnalla ja ne sijaitsevat marras-joulukuussa Leijonan ja Neitsyen tähdistöjen alueella.

Kääpiöplaneetat, asteroidit ja komeetat

Marras-joulukuun aikana komeetta C/2013 US10 (Catalina) ilmestyy havaittavaksi Suomen taivaalle. Ennusteiden mukaan komeetasta on odotettavissa mukava kiikarikomeetta, joka voi parhaimmillaan yltää 5 magnitudin kirkkauteen. Tämän ennusteen toteutuessa olisi komeetta havaittavissa myös paljain silmin pimeällä paikalla. Talven aikana komeetta liikkuu Neitsyen, Karhunvartijan, Ajokoirien, Ison karhun sekä Lohikäärmeen alueella.

Komeetan C/2013 US10 (Catalina) rata taivaalla marras-joulukuun 2015 aikana. Kuva: Juha Ojanperä/Skymap Pro 9.

Komeetan C/2013 US10 (Catalina) rata taivaalla tammikuun 2016 aikana. Kuva: Juha Ojanperä/Skymap Pro 9.

Meteoriparvet

Marraskuussa on havaittavissa leonidien meteoriparvi, mutta pilvet yleensä haittaavat tämän parven havaitsemista. Leonidien maksimi on 17.11. Joulukuussa on havaittavissa useita parvia, mutta tärkeimmät niistä ovat geminidit ja ursidit. Geminidit on perseidien ohella vuoden toinen takuuvarma ja aktiivinen meteoriparvi, jonka maksimi on 14.12. Ursideja havaitaan joulun tienoilla. Parven maksimi on 22.12.

Ilmakehän ilmiöt

Marras-joulukuussa havaitaan jo usein jääsumuhalonäytelmiä, erityisesti Pohjois-Suomessa. Vuoden loppu on myös hyvää aikaa revontulten havaitsemiselle. Näiden ilmiöiden lisäksi joskus vuoden lopussa voidaan myös havaita helmiäispilviä.