Yhdysvaltalaisia lehtiä. Aviation Week & Space Technology.

29.10.2016 klo 22.28, kirjoittaja
Kategoriat: Kirjaesittelyt

Ilmailuun ja avaruustutkimuksen tekniikkaan keskittynyttä Aviation & Space Technology -lehteä julkaisee Penton Media Inc. kaksi numeroa kuukaudessa. Lehden voi tilata paperisena tai useana digitaalisena versiona. Lehden tilaus Ursan kirjastoon päättyi kevättalvella. Tästä huolimatta tilauksen uudistamiseen kehottavia kirjeitä saapui kesän lopulle saakka. Itse lehden tulo ei ole päättynyt lokakuun loppuun mennessä.

Lehden jokaisessa numerossa on useaan ryhmään jaettuja 1–3 sivun mittaisia artikkeleita. Enin osa artikkeleista käsittelee kaupallista ilmailua. Vakiopalstoilla on lukijoiden kirjeitä, nimitysuutisia sekä sivun mittaisia eri kirjoittajien kommentteja.

Numero September 26–October 9, 2016

Aviation Week & Space Technology 2016 September - October

Aviation Week & Space Technology 2016 September – October

Syys-lokakuun numeron kuusi artikkelia käsittelevät puolustukseen liittyvää ilmailua. Pekingissä toimiva Bradley Perrett kirjoittaa kahdella sivulla Japanin miehittämättömien lentokoneiden suunnitelmista.

Washingtonissa Graham Warwick kertoo eri yhtiöiden suunnitelmista rakentaa NASAlle täysimittaisia X-sarjan lentokoneita. Artikkelin yhteydessä olevien kuvien lentokoneet poikkeavat suuresti nykyisistä joukkokuljetuksiin tarkoitetuista lentokoneista. Artikkelin toisen sivun laidassa on katsaus kokeellisiin lentokoneisiin vuoden 1946 Bell X-1 -mallista vuoden 2018 ESAero X-57 -malliin saakka.

Numero October 10–23, 2016

Aviation Week & Space Technology 2016 October

Aviation Week & Space Technology 2016 October

Jens Flottaun In Transit -artikkeli käsittelee Air Berlin -lentoyhtiön suunnitelmia jakaa yhtiö osiin.

Frank Morring, Jr. kirjoitti sivun mittaisen artikkelin Rosetta-luotaimen viimeisistä hetkistä. In Orbit -palstallaan hän kirjoitti erikokoisten kappaleiden satelliiteille aiheuttamista vaaroista. Vähintään 10 cm:n kokoisia kappaleita on kiertoradalla 23 000 kappaletta. Kun koko pienenee yhteen millimetriin, kappaleiden lukumäärä kasvaa ainakin miljoonaan. Hän kertoo, että kappaleen nopeuden tulee olla vähintään 7,8 m/s, jotta se pysyisi vapaassa pudotuksessa. Nopeuden pitöö kuitenkin olla 7,8 km/s.

Guy Norris kertoo saksalaisen tuoreen yhtiön suunnitelmista kehittää nelipaikkaista kaupungeissa liikennöivää moniroottorista lentotaksia. Otsikkokuvan kopterilla on 12 ympyrän muotoiselle kehikolle sijoitettua roottoria.

Numero October 24–November 6, 2016

Aviation_week_2016_october_24_november_6_300

Aviation_week_2016_october_24_november_6_300

Numeron sisällöstä neljä artikkelia liittyy avaruustutkimukseen. Ranskan Lyonissa asuva Thierry Dubois kertoo Marsiin äskettäin laskeutumista yrittäneestä ESAn ExoMars-luotaimesta ja sen Schiaparelli laskeutujasta. Artikkelin otsikkona on Elämää Marsissa?

Sisällysluettelo kertoo, että Antares tulee takaisin. Kyseessä ei kuitenkaan ole Antares-tähdestä, vaan kansainväliselle avaruusasemalle tarvikkeita kuljettavasta kantoraketista. Taivaalle viittaavia toimintoja kutsutaan nimillä Castor ja Cygnus.

Sisällysluettelo osoittaa kahdessa kohtaa sormella digitaaliseen lehteen, jonka artikkeleista on saatavissa lisätietoja. Viittausta ei tehdä keskisormella vaan etusormella.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *