Pohjoismaisia lehtiä. Stella. Medlemstidning för Stockholms Amatörastronomer.

19.10.2016 klo 00.18, kirjoittaja
Kategoriat: Yleinen

Tukholman alueen harrastajilla on käytössään kaksi observatoriota, Saltsjäbaden eli Saltis ja Magnethuset.

Stella, 2016, 2

Stellan tämän vuoden toinen numero kertoo tapahtumista yhdistyksen piirissä, Merkuriuksen ylikulun havainnoista, ruotsalaiseen aurinkokuntamalliin kuuluvan Venuksen pienoismallin käyttöönotosta, uudesta aurinkoteleskoopista, tähtien synnystä ja kehityksestä, Saltis-projektista ja Skansenilla olleesta observatoriosta.

Lehden liitteenä oleva syksyn ohjelma sisältää kolme kertaa havaintoiltoja Magnethusetissa. Useat esitelmät kertovat valkoisista kääpiöistä, neutronitähdistä, pienistä sinisistä galakseista sekä mikä kiertää mystistä KIC 8462852 -tähteä.

Erityisen mielenkiintoinen on Hänt i Star -palsta, joka kertoo yhdistyksen tapahtumista. Tukholmassa oli 23.4.2016 kulttuuriyö. Kaupungissa oli suuri määrä ilmisiä, jotka olivat halukkaita tutustumaan tähtitieteeseen ja STARin toimintaan. Koleana, sateisena, lunta ja rakeita sataneessa säässä väki jonotti Magnethusetiin. Jono ulottui vanhaan observatorioon saakka. Tarkastuslaskenta päätyi 524 vierailijaan. Jonotus kaukoputken ääreen lämpimään kesti pahimmillaan toista tuntia. Kuvun alla tietojaan jakelivat Gunnar Lövsund, Bernt Balkh ja Gunnar Bokhagen,