Pohjoismaisia lehtiä. Astronomi.

19.10.2016 klo 00.38, kirjoittaja
Kategoriat: Yleinen

Norsk Astronomisk Selskab julkaisee Astronomi -lehteä kuusi numeroa vuodessa.

Astronomi, 2016, no 4, September

Numerossa 4, September 2016 on 23 Øyvind GrØnin laatimaa pitkää artikkelia tai lyhyttä kirjoitusta. Muissakin Astronomi-lehden numeroissa on lukuisia hänen laatimiaan artikkeleita. Øyvind GrØn on Oslon ja Akershusin korkeakoulujen professori. Hänen tutkimusalaansa kuuluu Kaluza-Klein-teoria, joka pyrkii yhdistämään Einsteinin painovoimateorian ja sähkömagnetismin.

Øyvind GrØn pohtii aluksi Draken kaavan merkitystä ja maailmankaikkeuden sivilisaatioiden esiintymisiä. Artikkelin viidestä sivusta kolme on käytetty kuvitukseen. Toisessa artikkelissaan hän kertoo planeetasta, jolla on kolme aurinkoa. Rosetta-luotaimen viimeisestä matkasta kertovan artikkelin yhdessä kuvassa kirjoittaja on (norjalaisittain kirjoitetun) komeetan 67P Tsurjumov-Gerasimenkon mallin äärellä.

Muut Øyvind GrØnin artikkelit kertovat Marsin jääkausista, valokäyränsä huipulla olevasta superkirkkaasta supernovasta, kuinka harrastajat havaitsivat yksinkertaisen tähden olevan kaksinkertainen, eksoplaneetasta, jonka kiertoaika on 27 000 vuotta.

Tähtitaivaasta ja aurinkokunnasta kertovat sivut lehden lopussa eivät ole Øyvind GrØnin laatimia. Norjalaiset yhdistykset kertovat toiminnastaan tapahtumakalenterissa.