Tähdeltä löytyi jo viides eksoplaneetta

7.11.2007 klo 07.50, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet ennätyksellisen viidennen planeetan tähden 55 Cancri ympäriltä. Miltään toiselta tähdeltä aurinkokunnan ulkopuolella ole löydetty vielä näin montaa planeettaa. Paljolti Aurinkoa muistuttava tähti planeettoineen sijaitsee 41 valovuoden etäisyydellä Kravun tähtikuviossa.

”On ihmeellistä nähdä, miten kykymme löytää eksoplaneettoja paranee”, kertoo Nasan tiedeohjelmien johtossa toimiva Alan Stern. ”Löydämme tähtisysteemejä, joissa on omaan aurinkokuntaamme verrattava planeettatyyppien rikkaus.”

Uusin löytö tehtiin käyttämällä Doppler-tekniikkaa, jossa planeettojen gravitaatiovaikutus voidaan havaita niiden kiertämän tähden liikkeistä. Planeetan massa on noin 45-kertainen Maahan verrattuna, ja se saattaa muistuttaa Saturnusta koostumukseltaan.

Planeetan kiertoaika tähden ympäri on 260 vuorokautta, ja se sijaitsee tähden ”elämälle suotuisalla vyöhykkeellä” eli etäisyydellä, jossa vesi voi pysyä nestemäisessä olomuodossa kiviplaneetan pinnalla.

Kaasuplaneetalla ei luultavasti meidän tuntemamme kaltaista elämää voi esiintyä, mutta mikäli uudella planeettalöydöksellä on oman aurinkokuntamme kaasuplaneettojen tapaan suuria kuita, saattaisi niissä olla mahdollisuudet elämän esiintymiselle.

Aiheesta lisää Nasan sivuilla (englanniksi)