Ennätyssuuri musta aukko löydettiin

19.10.2007 klo 08.30, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet ennätyssuuren tähdestä syntyneen mustan aukon Messier 33 -galaksista. Löytö tehtiin käyttämällä havaintoja sekä kiertoradalla olevasta Chandra-röntgenteleskoopista että Mauna Kea -vuoren Gemini-observatoriosta.

”Löytö herättää monenlaisia kysymyksiä siitä, miten tämän kokoinen musta aukko on ylipäätään voinut muodostua”, kertoo Jerome Orosz San Diegon valtionyliopistosta. Hänen johtamansa tutkimusryhmä raportoi löydöstään uusimmassa Nature-lehdessä.

Ihmetykseen onkin aihetta, sillä M33 X-7 -nimellä tunnetun mustan aukon massan on arvioitu olevan peräti 15,7-kertainen Aurinkoon verratuna. Havainnot aukon massasta pystyttiin tekemään mittaamalla sen peittymisiä tähtiparinsa taakse. Massa on suurempi kuin millään muulla aiemmin tunnetulla supernovana räjähtäneestä tähdestä syntyneellä mustalla aukolla. Yksittäisistä tähdistä syntyneiden mustien aukkojen lisäksi maailmankaikkeudesta löytyy myös galaksien keskustoissa sijaitsevia miljoonia kertoja suurempia mustia aukkoja.

M33 X-7 kiertää jättiläistähteä, joka on sekin huomattavan kokoinen, noin 70 Auringon massainen, ollen samalla suurin mustan aukon parina tähän menessä löydetyistä tähdistä. Aikanaan elinkaarensa lopussa tämäkin tähti räjähtää supernovana ja luo sisusosistaan uuden mustan aukon, joka jää kiertämään vanhempaa mustaa aukkoa.

Tähtijärjestelmä on hyvin erikoinen ja sen muodostumisen mallintaminen onkin hankalaa nykyisten massiivisten tähtien evoluutiota kuvaavien teorioiden avulla. Löydön perusteella on todennäköistä, että ylijättiläistähdet karistavat kaasuaan avaruuteen huomattavasti hitaammin kuin mitä tähän asti on luultu.

Lue aiheesta lisää Nasan sivuilta (englanniksi)