Spitzer löysi elämälle sopivan planeetan muodostumassa

5.10.2007 klo 06.46, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet maankaltaisen planeetan muodostumassa 424 valovuoden etäisyydellä meistä sijaitsevassa tähtijärjestelmässä HD 113766. Nasan Spitzer-avaruusteleskoopin avulla tehdyt havainnot paljastivat, että tähteä kiertää lämpimän pölyn kiekko, jossa on tarpeeksi massaa vähintään Marsin kokoisen planeetan syntymiselle.

Nyt löydetty pölykiekko on juuri oikealla etäisyydellä eli elämälle sopivalla vyöhykkeellä. Tällä etäisyydellä planeetan lämpötila voi olla sopiva nestemäisen veden esiintymiselle. Kiekko on hieman Aurinkoa massiivisemman, noin 10 miljoonan vuoden ikäiseksi arvioidun tähden ympärillä.

”Ajoitus on juuri sopiva maankaltaisen planeetan muodostumiselle”, kertoo Carey Lisse Johns Hopkinsin yliopiston soveltavan fysiikan laboratoriosta. ”Jos tähtijärjestelmä olisi liian nuori, protoplanetaarinen kiekko olisi täynnä kaasua ja se synnyttäisi Jupiterin tyyppisiä kaasuplaneettoja. Jos järjestelmä taas olisi liian vanha, pöly olisi jo tiivistynyt ja kiviplaneetat olisivat jo muodostuneet.”

Spitzerin spektrometrin avulla on voitu todeta, että pölykiekon materia ei sisällä vettä vaan on kiven ja metallien sekoitusta. Koostumukseltaan se muistuttaa tulivuoren laavaa. Tämä viittaa siihen, että kiviplaneettojen muodostuminen on juuri alkamassa.

Lue aiheesta lisää Nasan sivuilta (englanniksi)