Havaintokausi 2007-2008 paketissa.

19.5.2008 klo 08.51, kirjoittaja
Kategoriat: Uutiset

Havaintokausi toi jälleen mukanaan paljon uusia hienoja tähtitieteellisiä löytöjä. Havaintokauden ehdottomat helmet olivat Arto Oksasen 10. lokakuuta 2007 löytämä GRB 071010B:n optinen jälkihehku ja Veli-Pekka Hentusen sekä Markku Nissisen toinen supernovalöytö (SN2008bo) 31.3/.1.4.2008. Näiden lisäksi kuvattiin ja mitattiin kymmeniä asteroideja, muuttujia yms. ”perinteisiä” tieteellisiä havaintokohteita.

Yksi merkittävä saavutus on myös 16:sta eksoplaneettahavainnon saavuttaminen Härkämäellä ja gammapurkauksen GRB 080319B havaitseminen usean havaintotorniverkon havaintopaikan toimesta. Hienot saavutukset eivät kuitenkaan lopu tähän, vaan myös muutaman vuoden mittainen OJ 287 -havaintokampanja päättyi alkuvuodesta 2008. Kyseiseen projektiin havaintoja tekivät Hentunen ja Nissinen Härkämäellä. Kyseiset havainnot pääsivät myös arvostettuun Nature -lehteen jota voidaan pitää hienona saavutuksena suomalaiselle tähtiharrastamiselle.

Tulevalta havaintokaudelta 2008-2009 voimme viimevuosien perusteella odottaa jälleen hedelmällistä. Toivottavasti havaintotorniverkon toimintaan saadaan myös aktiivisesti mukaan uusia observatorioita ja jo mukana olevat jatkavat hyvää toimintaa.