Tutkijat epäilevät löytäneensä planeetan Andromedan galaksista

12.6.2009 klo 08.11, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat saattaneet löytää ensimmäisen Linnunradan ulkopuolella sijaitsevan planeetan. Havaintoa ei kuitenkaan pystytä varmistamaan, joten kappale ei luultavasti tule koskaan saamaan virallista asemaa planeettojen joukossa.

Kaukaisin tunnettu planeetta on noin 21 000 valovuoden päässä. Nyt tutkittu kohde sijaitsee huomattavasti kauempana, jopa noin 2,5 miljoonan valovuoden etäisyydellä olevassa Andromedan galaksissa.

Uusi planeettakandidaatti painaa arviolta reilun kuuden Jupiterin verran. Suuren kokonsa takia ei ole varmaa asettuuko löytö planeettojen vai niin sanottujen ruskeiden kääpiöiden kokoluokkaan. Myös massan laskemiseen käytetty menetelmä on epätarkka, joten kohteen todellinen koko saattaa olla selvästi suurempi tai pienempi.

Suurin ongelma on silti havaintoon käytetty menetelmä. Kohde löydettiin mikrolinssi-ilmiöllä. Ilmiötä voidaan kuitenkin käyttää hyväksi vain niin kauan, kuin planeettakunta sattuu kulkemaan jonkin taustalla olevan tähden ylitse. Ylikulun jälkeen ei uusia mittauksia pystytä enää tekemään. Tulevaisuudessa saman menetelmän uskotaan silti sopivan erinomaisesti muissa galakseissa olevien planeettojen etsintään.

Aiheesta lisää Technology review -sivustolla (englanniksi)