Lähitähden räjähdys polttaisi Maan ilmakehää

22.6.2009 klo 09.28, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Nasan johtama tutkijaryhmä arvioi tähdissä tapahtuvien purkausten vaarallisuutta Maan elämälle. Tutkimus on alansa laajin ja käsittelee erilaisia vaaran aiheuttajia, kuten lähistöllä tapahtuvia supernovia tai hypernovia ja niiden luomia gammapurkauksia.

”Yritämme päästä entistä tarkempaan arvioon siitä, miten vaarallinen tietynlainen tapahtuma olisi”, kertoo Brian Thomas Washburnin yliopistosta Kansasista. ”Gammapurkaus voisi vahingoittaa Maata vakavasti vielä 6500 valovuoden etäisyydeltä.”

Suuri gammasäteiden määrä polttaisi osan ilmakehän typestä ja hapesta typpioksidiksi ja vaurioittaisi otsonikerrosta. Etenkin kasviplankton kärsisi tilanteesta ja sen väheneminen vaikuttaisi koko biosfääriin.

Tutkijat uskovat, että 450 miljoonaa vuotta sitten tapahtunut lajien joukkokato saattoi aiheutua tällaisesta tapahtumasta.

Lue lisää Nasan Astrobiology magazinen sivuilta (englanniksi)