Kuussa oli tulivuoria paljon oletettua aiemmin

9.12.2007 klo 11.27, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Maapallolle pudonneesta ja Kuun pinnalta aikoinaan lähteneestä meteoriitista on löydetty todisteita varhaisimmasta tunnetusta Kuun laavapurkauksesta. Havaintojen mukaan kiertolaisemme pinnalla ryöppysi laavaa jo noin 4,35 miljardia vuotta sitten. Tulivuoret olivat siis aktiivisia heti nuoren Kuun muodostuttua.

Aiemmat arviot Kuun varhaisista laavapurkauksista ovat perustuneet astronauttien Kuusta tuomiin kivinäytteisiin. Apollolentojen mukana Maahan saapui kuitenkin vain alle 400 kiloa näytteitä. Siksi tutkijat ovat epäilleet Kuun piilottelevan vielä paljon yllätyksiä. Nyt saadun tuloksen mukaan Kuussa olikin vulkanismia satoja miljoonia vuosia aiemmin kuin mitä ennen uskottiin.

Kuun vulkanismi saattoi alkaa vasta kun kiertolaisemme pinta oli jäähtynyt riittävästi, ja siksi vulkanismin alku kertoo paljon myös aurinkokunnan kappaleiden yleisestä kehityksestä. ”Koska nämä vanhat kivet ovat hävinneet maapallolta, Kuu on ainoa paikka missä voimme nähdä geologisen historian ensimmäiset 500 miljoonaa vuotta”, löydön tehneessä tutkimusryhmässä ollut Mahesh Anand kertoi BBC:n haastattelussa.

Uudet tulokset julkaistiin viimeisimmässä Nature-lehdessä.

Lisää BBC:n sivuilla (Englanniksi)