Havaintokausi pikkuhiljaa paketissa

25.4.2007 klo 12.59, kirjoittaja
Kategoriat: Uutiset

Yötaivas alkaa hiljalleen olemaan sen verran vaalea, että tieteellisten havaintojen teko on tämän havaintokauden osalta loppumassa.

Havaintorniverkon osalta on nyt siis oivallinen aika tehdä lyhyt yhteenveto kauden saavutuksista. Aktiivisimmat tahot tieteellisten havaintojen teossa olivat Jyväskylän Sirius (Nyrölä+Hankasalmi), Joensuun Seulaset (Jakokoski) ja Warkauden Kassiopeia (Härkämäki). Positiivisena asiana voidaan sanoa torniverkkoon kuuluvien yksittäisten harrastajien Veijo Kallion ja Peteri Kehusmaan tekemät havainnot. Kehusmaa otti mm. osaa Helsingin yliopiston asteroidien muodonmäärittämisprojektiin. Kallion Veijo kuvaili erittäin ahkerasti komeettoja ja myös Neptunuksen takaiset aurinkokuntamme kohteet olivat Veijon havaintolistalla.

Eräänä erittäin miellyttävänä asiana voidaan pitää myös Sahanevan observatorion valmistumista joka heitti Seinäjoen alueen tähtiharrastamisen kertaheitolla uuteen aikaan. Voimme vain odottaa paljon hyvää tutkimusta ko. observatoriolta, toivottavasti vielä lähitulevaisuudessa.

Tutkimustyö painottui muutamiin alueisiin. Lisäksi jokaisella taholla oli muutamia omia alueita joihin panostettiin. Jyväskylän observatorioilla jatkettiin jo tuttuja monipuolisia havainto-ohjelmia. Jakokoskella havaittiin mm. muuttuvia tähtiä ja tehtiimpä observatoriolla jälleen kerran uusi muuttujalöytökin. Härkämäellä kohteina olivat eksoplaneetat, asteroidit ja supernovat. Härkämäen ehdoton kauden havainto oli supernova SN2007ae, josta on juttua mm. Tähdet ja Avaruus -lehden numerossa 2/2007.

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että tähtitieteen amatööritutkimus jatkoi kasvuaan menneellä havaintokaudella ja toivottavasti aktiiviset havaitsijat jaksavat jatkaa tulevinakin kausina tieteellisten havaintojen tekoa. Toivottavasti myös uusia havaitsijoita saadaan tulevaisuudessa mielenkiintoisen harrastuksen pariin.

Havaintotorniverkko pitää varmaan tulevan kesän Artjärven Cygnuksella palaverin jossakin sopivassa vaiheessa kunhan ohjelma selviää. Toivottavasti mahdollisimman moni aktiivinen havaitsija ottaa osaa tähän.