MRO kuvasi Marsin kuita

28.11.2007 klo 07.54, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Marsin kuut Phobos ja Deimos on kuvattu käyttämällä Mars Reconnaissance Orbiter -luotaimen CRISM-kameraa.

Ensimmäisen kerran Marsin kuita kuvasivat Mariner 9 -luotain sekä Vikingien kiertolaisluotaimet. Luotainten mittauksista kävi ilmi, että kuut ovat hyvin tummia. Phobos heijastaa ainoastaan 5 prosenttia ja Deimos 7 prosenttia siihen osuvasta valosta, kun Maan Kuun heijastuskyky on 12 prosenttia.

Ensimmäisten luotainkuvien perusteella Marsin kuita pidettiin kondriitti-tyyppisinä asteroideina, jotka Mars on kaapannut painovoimallaan. Uudempien tutkimusten mukaan ne muistuttavat kuitenkin enemmän ulommasta aurinkokunnasta löytyviä D-tyypin asteroideja. Molemmat kuut ovat myös selvästi punertavampia kuin ensimmäisistä luotainkuvista aikoinaan pääteltiin.

Lähempänä kiertävä ja suurempi 21-kilometrinen Phobos näyttää Marsin pinnalta katsottuna halkaisijaltaan noin kolmasosan kokoiselta verrattuna Kuun näkymiseen Maasta. Kauempana kiertävä pienempi 12-kilometrinen Deimos taas erottuu vain kirkkaana tähtimäisenä kohteena.

Aiheesta lisää Nasan sivuilta (englanniksi)