Tunnista galaksien tyyppejä verkossa!

15.7.2007 klo 07.15, kirjoittaja
Kategoriat: Tähtiharrastus

Galaxy Zoo on uusi nettisivusto, jolla kuka tahansa voi osallistua tieteen tekemiseen tunnistamalla galaksien tyyppejä. Sivuston kuvat ovat peräisin Sloan Digital Sky Survey -projektista, jossa taivasta kuvataan 142 megapikselin kameralla kautta aikojen suurimman digitaalisen kartan luomiseksi universumistamme.

”Kyseessä ei ole pelkästään hupi”, selostaa Kevin Schawinski Oxfordin yliopiston Astrofysiikan laitokselta. ”Ihmisaivot ovat itse asiassa taitavammat kuin tietokoneen hahmontunnistusohjelmat tällaisissa tehtävissä. Riippumatta siitä ehditkö viettää sivustolla viisi tai viisitoista minuuttia vai peräti viisi tuntia, on panoksesi korvaamaton.”

Galaksikuvat jaotellaan sivustolla tyypeiltään joko elliptisiksi tai spiraaleiksi. Lisäksi on kategoriat epävarmoille tai tähtimäisille kohteille ja törmääville galakseille. Spiraaligalaksit luokitellaan vielä niiden kiertymissuunnan mukaan.

Jotta luokitukset talletettaisiin tietokantaan, tarvitaan sivustolle rekisteröityminen. Samalla voi tehdä myös aloitustestin, jossa luokitellaan valmiiksi tunnettuja galakseja ja käyttäjä saa palautetta taidoistaan.

Käytännön tunnistaminen on huomattavasti hankalampaa kuin esimerkkigalaksien. Osa kuvista on epäselviä ja spiraalihaarojen erottaminen kohinasta tuntuu välillä arvauspeliltä. Sivusto kuitenkin neuvoo tekemään parhaan mahdollisen arvauksen, sillä samat kohteet tutkitaan monen käyttäjän toimesta, mikä karsii yksittäisiä virheitä.

Project Galaxy Zoo