Aurinko saa Maan värähtelemään

23.8.2007 klo 07.44, kirjoittaja
Kategoriat: Maa ja lähiavaruus

Auringon sisuksien ääniaallot saavat maapallon ilmakehineen ja magneettikenttineen värähtelemään. Yllättävä havainto perustuu Ulyssys-satelliitin tekemiin mittauksiin.

Tutkijat David Thomson ja Louis Lanzerotti kumppaneineen osoittivat, että äänet, jotka paine- ja vetovoima-aallot synnyttävät tähtemme sisällä, yltävät tänne asti. He nimittäin löysivät ne maapallon seismisistä mittauksista. Auringosta peräisin olevat ääniaallot näyttävät tahdittavan jopa valtamerissä kulkeviin kaapeleihin indusoituvaa virtaa.

Thomson uskoo äänien siirtyvän Auringosta tänne magneettikentän välityksellä. Tietyt ääniaallot vuorovaikuttaisivat tähtemme pinnan magneettikentän kanssa. Seuraavaksi aurinkotuuli puhaltaisi osan kentästä planeettojen väliseen avaruuteen, jossa se joutuisi tekemisiin Maan magneettikentän kanssa. Omaan magneettikenttäämme siirtynyt värähtely puolestaan saisi planeettamme ja monet sen järjestelmät väräjämään Auringon tahtiin.

Vaikka tähtimusiikkia olisi kaikkialla, emme kuulisi sitä, sillä kyse on hyvin matalataajuisesta äänestä.

Lisää asiasta englanniksi Euroopan avaruusjärjestön tiedotteessa.

Aurinko ja maapallo ovat erottamattomat. Kuva ESA / Nasa / SOHO