Syvän taivaan havaitsijat kokoontuivat Tähtikalliolle

9.9.2013 klo 11.28, kirjoittaja
Kategoriat: Syvä taivas , Tapahtumat

Ursan 21. Syvä taivas -tapaaminen järjestettiin Tähtikallion havaintokeskuksessa Orimattilassa 6.-8.9.2013. Paikalle saapui yhteensä noin 30 harrastajaa aloittelijoista hyvinkin kokeneeseen kaartiin saakka.

Havaitsemaan Tähtikalliolla päästiin heti tapahtuman ensimmäisenä yönä. Erinomaisissa olosuhteissa erityisesti Linnunrata paljasti komeutensa aina Kilven tähtipilven sekä Kotka- ja Omegasumujen seuduille saakka. Korkeammalla taivaalla Joutsenen tähdistön sumut ja Andromedan galaksi näkyivät komeasti. Eipä ihme, että havaintokeskuksen kaikki kolme kaukoputkea ja suuri joukko harrastajien omaa kalustoa oli ahkerassa käytössä.

Tapaamisen varsinainen ohjelma alkoi katsauksella menneen kauden visuaalihavaintoihin. Sen jälkeen Veikko Mäkelä alusti keskustelua Ursan Messierin kohteet -kirjan päivitetystä painoksesta, joka on luvassa ensi vuoden puolella. Sen jälkeen vuorossa oli jaostonvetäjän antama johdatus eteläisen tähtitaivaan tähdistöihin ja niiden useisiin upeisiin kohteisiin. Juha Ojanperän puheen aiheena olivat Tähtikallion järeälle havaintokalustolle erityisesti sopivat, riittävän haasteelliset kohteet. Perinteikkäässä tietokilpailussa voiton vei toisena kertana peräjälkeen Veikko Mäkelä.

Myös tapahtuman toisena yönä sää pysyi selkeänä. Havaintokelpoista aikaa oli vajaat kuusi tuntia, ja monien mielestä se kului aivan liian nopeasti. Pisimpään kaukoputkien ja kameroiden ääressä viihtyneet menivät nukkumaan aamuhämärän sarastaessa.

Jaosto lausuu kiitoksensa kaikille tapahtuman noin 30 osallistujalle ja erityisesti ohjelmanjärjestäjille. Ensi vuonna sitten Tähtikalliolle taas.

Kuva: © Juha Ojanperä