Torni

Turun Ursa Twitterissä Turun Ursa Facebookissa Kevolan hankkeen blogi

Jani Laasasen
Madonreikä olohuoneessa
-blogi Outlink

Turun Ursa r.y. on Turun alueella toimiva tähtiharrastusyhdistys. Sen tehtävänä on tarjota yleissivistävää tietoutta maailmankaikkeudesta sekä antaa jäsenilleen mahdollisuus toteuttaa omaa tähtiharrastustaan mm. pätevien havaintolaitteiden ja tilojen avulla.

Ilmaisia planetaarioesityksiä Turun pääkirjastolla 24.-25.11.2018

Turun Ursa täyttää marraskuun lopussa 90 vuotta! Yhdistys haluaa juhlia turkulaisten kanssa ja tarjoaa ilmaisia planetaarioesityksiä Tähtitieteellinen yhdistys Ursan siirrettävällä planetaariolla Turun pääkirjastolla marraskuun viimeisenä viikonloppuna. Esityksiä on kirjaston aukioloaikana lauantaina 24.11. klo 10-16 ja sunnuntaina 25.11. klo 12-18. Esityksiä on noin puolen tunnin välein ja ne kestävät 15-20 minuuttia. Niihin ei voi varata paikkoja, vaan niihin pääsee jonottamalla. Paikalla on myös Turun ursalaisia kertomassa tähtiharrastuksesta. Tervetuloa!

Syyskauden tähtinäytökset 26.10.-21.12.2018 kirkkaina perjantai-iltoina klo 19-21

Syyskauden Turun Ursan yleisölle suunnatut tähtinäytökset pidetään Iso-Heikkilän tähtitornissa (Pohjantähdentie 7) perjantai-iltoina 26.10.2018 – 21.12.2018 selkeällä säällä kello 19 - 21.

Tähtinäytöksissä peritään pääsymaksu, joka on aikuisilta 5 euroa, opiskelijoilta ja lapsilta 3 euroa. Perhehinta (1 tai 2 aikuista sekä lapset) on 10 euroa. Koululais- ja muiden ryhmien kanssa sovitaan näytöksistä erikseen, puhelinnumero 02-245 2195.

Aktiivijäsenet kokoontuvat edelleen Iso-Heikkilän tähtitornilla perjantai-iltaisin. Tervetuloa käymään!

Iso-Heikkilän tähtitornin sijainti Turun Seudun Karttapalvelussa Outlink

Iso-Heikkilän tähtitorni on Turun kaupungin omistuksessa. Turun Ursa maksaa tornista kaupungille vuokraa, joka katetaan suureksi osaksi talkoilla tehtävien tähtinäytösten pääsymaksuilla. Käymällä Turun Ursan tähtinäytöksissä tuet samalla mahdollisuutta jatkaa tähtinäytösten pitämistä Turussa. Kiitos siitä!

Turun Ursa kiittää Jenny ja Antti Wihurin rahastoa myöntämästänne apurahasta tähtikameran hankintaan Kevolan observatorioon.

Kevolan observatorion EU-tuellinen perusparannushanke päättyi vuoden 2014 lopussa, ohessa hankkeen loppuraportti. Kiitokset kaikille mukana olleille ja tukijoille.

Kevolan observatorion kunnostustyöt jatkuvat talkoohengessä satunnaisesti. Lisätietoja saa ottamalla yhteyttä Turun Ursaan.

Yhdistyksen aktiivijäsenillä on ollut tapana kokoontua Iso-Heikkilän tähtitornille perjantai-iltaisin vapaamuotoista kerhoiltaa varten. Kaikki Turun Ursan toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle tällöin. (Talvisin jäseniä on paikalla jo tähtinäytöksen alkaessa, kun taas juhlapyhinä, kesällä ja sateella/pilvisellä säällä ei paikalla ole kuitenkaan välttämättä ketään.)

Turun Ursalla on postituslista Googlen ryhmäpalvelussa. Sen tarkoitus on helpottaa jäsenten keskinäistä kommunikointia ja pitää myös vähemmän aktiiviset jäsenet selvillä siitä, mitä yhdistyksessä on suunnitteilla. Listalle voi kuka hyvänsä liittyä ja lähettää kysymyksiä, kommentteja ja ehdotuksia kaikissa Turun Ursaa koskevissa asioissa.

Turun Ursan postituslista/keskusteluryhmä Outlink