Torni

Turun Ursa Twitterissä Turun Ursa Facebookissa Turun Ursa Instagramissa

Jani Laasasen
Madonreikä olohuoneessa
-blogi Outlink

Turun Ursa r.y. on Turun alueella toimiva tähtiharrastusyhdistys. Sen tehtävänä on tarjota yleissivistävää tietoutta maailmankaikkeudesta sekä antaa jäsenilleen mahdollisuus toteuttaa omaa tähtiharrastustaan mm. pätevien havaintolaitteiden ja tilojen avulla.

Kevään 2020 Turun Ursan yleisölle suunnatut tähtinäytökset pidetään Iso-Heikkilän tähtitornissa (Pohjantähdentie 7) perjantai-iltoina 3.1.-27.3.2020 selkeällä säällä kello 19 - 21.

Tähtinäytöksissä peritään pääsymaksu, joka on aikuisilta 5 euroa, opiskelijoilta ja lapsilta 3 euroa. Perhehinta (1 tai 2 aikuista sekä lapset) on 10 euroa. Koululais- ja muiden ryhmien kanssa sovitaan näytöksistä erikseen, puhelinnumero 02-245 2195.

Ylimääräiset tähtinäytökset Iso-Heikkilän tähtitornissa 5.-8.3.2020

Turun Ursa järjestää ylimääräisiä tähtinäytöksiä maaliskuun alussa to-su 5.-8.3.2020. Tuona aikana on jokaisena selkeänä iltana Iso-Heikkilän tähtitornissa (Pohjantähdentie 7) tähtinäytös kello 19 - 21. Näytöksissä katsotaan kaukoputkella erityisesti Kuuta, mutta muitakin tähtivaivaan kohteita näytetään.
Turun Ursa r.y.:n vuosikokous Tuorlan planetaariossa

Yhdistyksen vuosikokous pidetään Tiedekeskus Tuorlan planetaariossa (Väisäläntie 20, Kaarina) torstaina 12.3.2020 klo 19. Kokouksessa valitaan yhdistykselle vuoden 2020 johtokunta ja käsitellään säännöissä mainitut asiat. Halukkaat voivat tulla tutustumaan Tuorlan planetaariolaitteistoon klo 18 alkaen. Vuosikokouksen jälkeen katsotaan vielä jokin planetaarioelokuva.
Aktiivijäsenet kokoontuvat edelleen Iso-Heikkilän tähtitornilla perjantai-iltaisin. Tervetuloa käymään!

Iso-Heikkilän tähtitornin sijainti Turun Seudun Karttapalvelussa Outlink

Iso-Heikkilän tähtitorni on Turun kaupungin omistuksessa. Turun Ursa maksaa tornista kaupungille vuokraa, joka katetaan suureksi osaksi talkoilla tehtävien tähtinäytösten pääsymaksuilla. Käymällä Turun Ursan tähtinäytöksissä tuet samalla mahdollisuutta jatkaa tähtinäytösten pitämistä Turussa. Kiitos siitä!

Turun Ursa kiittää Jenny ja Antti Wihurin rahastoa myöntämästänne apurahasta tähtikameran hankintaan Kevolan observatorioon.

Kevolan observatorion EU-tuellinen perusparannushanke päättyi vuoden 2014 lopussa, ohessa hankkeen loppuraportti. Kiitokset kaikille mukana olleille ja tukijoille.

Kevolan observatorion kunnostustyöt jatkuvat talkoohengessä satunnaisesti. Lisätietoja saa ottamalla yhteyttä Turun Ursaan.

Yhdistyksen aktiivijäsenillä on ollut tapana kokoontua Iso-Heikkilän tähtitornille perjantai-iltaisin vapaamuotoista kerhoiltaa varten. Kaikki Turun Ursan toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle tällöin. (Talvisin jäseniä on paikalla jo tähtinäytöksen alkaessa, kun taas juhlapyhinä, kesällä ja sateella/pilvisellä säällä ei paikalla ole kuitenkaan välttämättä ketään.)

Turun Ursalla on postituslista Googlen ryhmäpalvelussa. Sen tarkoitus on helpottaa jäsenten keskinäistä kommunikointia ja pitää myös vähemmän aktiiviset jäsenet selvillä siitä, mitä yhdistyksessä on suunnitteilla. Listalle voi kuka hyvänsä liittyä ja lähettää kysymyksiä, kommentteja ja ehdotuksia kaikissa Turun Ursaa koskevissa asioissa.

Turun Ursan postituslista/keskusteluryhmä Outlink