Torni

Turun Ursa Twitterissä Turun Ursa Facebookissa Kevolan hankkeen blogi

Jani Laasasen
Madonreikä olohuoneessa
-blogi Outlink

Turun Ursa r.y. on Turun alueella toimiva tähtiharrastusyhdistys. Sen tehtävänä on tarjota yleissivistävää tietoutta maailmankaikkeudesta sekä antaa jäsenilleen mahdollisuus toteuttaa omaa tähtiharrastustaan mm. pätevien havaintolaitteiden ja tilojen avulla.

Ilmainen tähtinäytös Kuhankuonolla 4.10. klo 20-22

Turun Ursa järjestää kirkkaalla säällä ilmaisen tähtinäytöksen Ursan Pimeä taivas -kampanjan puitteissa torstaina, 4.10.2018 klo 20-22 Kurjenrahkan kansallispuiston Kuhankuonon rajakivellä. Kurjenpesän parkkipaikalta on valo-ohjaus rajakivelle. Ota oma taskulamppu mukaan! Muista myös pukeutua lämpimästi.

Ohjelmassa tähtitaivaan ihailua, tähtikuvioiden opettelua ja Linnunradan katselua. Paikka on todella pimeä, joten kuljethan varovasti.

Syyskauden tähtinäytökset 26.10.-21.12.2018 kirkkaina perjantai-iltoina klo 19-21

Syyskauden Turun Ursan yleisölle suunnatut tähtinäytökset pidetään Iso-Heikkilän tähtitornissa (Pohjantähdentie 7) perjantai-iltoina 26.10.2018 – 21.12.2018 selkeällä säällä kello 19 - 21.

Tähtinäytöksissä peritään pääsymaksu, joka on aikuisilta 5 euroa, opiskelijoilta ja lapsilta 3 euroa. Perhehinta (1 tai 2 aikuista sekä lapset) on 10 euroa. Koululais- ja muiden ryhmien kanssa sovitaan näytöksistä erikseen, puhelinnumero 02-245 2195.

Aktiivijäsenet kokoontuvat edelleen Iso-Heikkilän tähtitornilla perjantai-iltaisin. Tervetuloa käymään!

Iso-Heikkilän tähtitornin sijainti Turun Seudun Karttapalvelussa Outlink

Iso-Heikkilän tähtitorni on Turun kaupungin omistuksessa. Turun Ursa maksaa tornista kaupungille vuokraa, joka katetaan suureksi osaksi talkoilla tehtävien tähtinäytösten pääsymaksuilla. Käymällä Turun Ursan tähtinäytöksissä tuet samalla mahdollisuutta jatkaa tähtinäytösten pitämistä Turussa. Kiitos siitä!

Turun Ursa kiittää Jenny ja Antti Wihurin rahastoa myöntämästänne apurahasta tähtikameran hankintaan Kevolan observatorioon.

Kevolan observatorion EU-tuellinen perusparannushanke päättyi vuoden 2014 lopussa, ohessa hankkeen loppuraportti. Kiitokset kaikille mukana olleille ja tukijoille.

Kevolan observatorion kunnostustyöt jatkuvat talkoohengessä satunnaisesti. Lisätietoja saa ottamalla yhteyttä Turun Ursaan.

Yhdistyksen aktiivijäsenillä on ollut tapana kokoontua Iso-Heikkilän tähtitornille perjantai-iltaisin vapaamuotoista kerhoiltaa varten. Kaikki Turun Ursan toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle tällöin. (Talvisin jäseniä on paikalla jo tähtinäytöksen alkaessa, kun taas juhlapyhinä, kesällä ja sateella/pilvisellä säällä ei paikalla ole kuitenkaan välttämättä ketään.)

Turun Ursalla on postituslista Googlen ryhmäpalvelussa. Sen tarkoitus on helpottaa jäsenten keskinäistä kommunikointia ja pitää myös vähemmän aktiiviset jäsenet selvillä siitä, mitä yhdistyksessä on suunnitteilla. Listalle voi kuka hyvänsä liittyä ja lähettää kysymyksiä, kommentteja ja ehdotuksia kaikissa Turun Ursaa koskevissa asioissa.

Turun Ursan postituslista/keskusteluryhmä Outlink